I SVT:s hjärta - Castro

Inlägg #1: Postat: 2006-12-02 22:40:00
Lars Nilsson
Detta kallar dessutom ansvarige programchefen på SVT för en "nyanserad bild" i Aftonbladet. Man inser hur insnöad på kommunism SVT är. Efter att muren föll har man på SVT uppenbarligen inget lärt och inget glömt.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-02 22:54:00
Leif-Arne
Du verkar så vred på kvällskvisten herr Nilsson, kanske skulle du haft en luddigt söt hund.
Inlägg #3: Postat: 2006-12-02 22:55:00
Janne B
Lars/ Jag stod tydligen ut lika länge som du 22.40. Nu ska snart en älskarinmna berätta också./Castro mal o mal och inte en enda i omgivningen ställer en fråga eller säger emot. Ja detta var en märklig afton i SVT:s historia. Jag hade i vart fall trott att med tanke på en ung publik att SVT skulle ha haft en rejäl kritisk inledning, Detr blev inte mkt av det inte.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-02 23:01:00
Janne B
Kvällen har väl bevisat att en rel demokratisk stat som USA kan göra allvarliga misstag och att en diktatur så där slumpvis kan göra bra saker inom sjukvård, utbildning etc./ Castros ivriga intygande om att de aldrig torterat ngn låt helt falskt. Sonen satt bredvid med intressanta ansiktsuttryck.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-02 23:05:00
Janne B
Om dessa tre filmer visats var för sig olika kvällar med SVT:s egen inledning och en efterföljande bred panel, så hade jag inte haft mkt att invända. Men att hylla denna självutnämnda gudomlighet på första advent kändes inte bra för mig.
Inlägg #6: Postat: 2006-12-03 00:53:00
mintcar
Jag saknade en djupare dialog och analys mellan filmerna. Särskilt eftersom de faktiskt hade folk på plats för det ändamålet. Synd för er att ni missade Maria Lorenz berättelse. Den var bland det mest fashinerande jag har hört, och knappast en hyllning. Den kvinnan är helt otrolig.
Inlägg #7: Postat: 2006-12-03 01:32:00
Janne B
Hade denna Maria ngt viktigt att berätta, något avsöjande med beröring på nutiden. kan man få en liten berättelse...
Inlägg #8: Postat: 2006-12-03 01:33:00
Janne B
Även jag förvånad över att det folk saom fanns på plats fick så väldigt lite tid, drygt 5 minuter...
Inlägg #9: Postat: 2006-12-03 02:28:00
mintcar
Hennes liv verkar ha varit en riktig skröna. Men det verkar finnas belägg för att hon faktiskt levt det. Hon var Castros älskarinna och älskade honom, men hon blev drogad och tvingades till abort. Sedan använde CIA foton på hennes döda barn för att få henne att hata Castro och hjälpa dem att förgifta honom, men hon kunde inte.
Inlägg #10: Postat: 2006-12-03 02:30:00
mintcar
Efter det blev hon tränad till mördare av CIA. Hade ihop det med Venezuelas exdiktator Marcos Péres Jiménez och fick en dotter med honom dom visar bilder av henne när hon pucklar på en sandsäck och snackar sammanbitet och bittert om sin morsa, obetalbart.
Inlägg #11: Postat: 2006-12-03 02:33:00
mintcar
Maria Lorenz är för övrigt stentuff också. Hon snackar bland annat om hur fega och egotrippade diktatorer är, och när det kommer från henne får det en lite intimare innebörd. Just det, hon tränades i samma grupp som Lee Harvey Oswald, och vittnade i rättegången efter Kennedymordet, och hennes familj blev utsatt för regeringens mordförsök efter det. Helt osannorlikt.
Inlägg #12: Postat: 2006-12-03 02:35:00
mintcar
I slutet åker hon tillbaka till Kuba och visar sin son runt i ruiner av ett gammalt fängelse och snackar om hur hemskt det var när det var i bruk. Träffar en gammal rådgivare till Fidel som numera är efterlyst som landsförädare. Sen säger hon att hon ska klå upp Castro för att han har tappat det, fast hon påstår att hon fortfarande älskar honom.
Inlägg #13: Postat: 2006-12-03 10:35:00
Sunny
7 Maria är kanske Cubas egen Evita?
Även om de båda kvinnorna är/var som natt o dag.
Inlägg #14: Postat: 2006-12-03 10:35:00
Sunny
Har inte haft tid med tv i går men det verkar på er som om jag visste innan det ni fick se?
Inlägg #15: Postat: 2006-12-03 10:40:00
Sunny
Janne. Ingen diktator är så pigg på att svra på frågor. Tänk bara på våra egna minipåvar: inegn glömd o ingen gömd? Men om Buch lärde sig hålla käften
Ibland är det bra att de får hålla sina monologer. Det är ofta avslöjande vad de INTE säger!
Var Grisbukten på tal?
Inlägg #16: Postat: 2006-12-03 10:41:00
Sunny
fallet bort efter Bush. så skulle vi inte veta säkert hur korkad han är?
Inlägg #17: Postat: 2006-12-03 16:49:00
Janne B
Min dator har strejkat hela söndagen...kan den ha blivit överhettad av Castro. Jo visst nämndes Grisbukten men jag är inte så bra på att referera som mintcar. Tack du.
Laddar...