Inlägg #1: Postat: 2006-12-02 17:50:00
|
Janne B |
1955 försökte sig Castro och 80 andra sig på en invasion. Ca 20 överlevde detta. Om dessa alls var kubanska medborgare var oklart. Men efter nåra års strider hade de blivit några tusen och tågade in i Havanna. Den gamle usastödde diktatorn avsattes och en ny lika brutal diktator tillträdde. Castro har aldrig haft den minsta legala rätt att styra över Kuba. Detta bör sägas många ggr under SVT:s sändning i kväll.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-03 01:18:00
|
mintcar |
40000-70000!!! Det hade verkligen gjort det oförlåtligt att vänstern fortfarande sympatiserar med honom som en "snäll" diktator. 8000 är vad jag har hört, vilket förvisso är något lägre än många av hans kollegor har åstadkommit Länk: cubaarchive.org
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-03 01:18:00
|
mintcar |
Sen borde det så klart vara oföråtligt att han sätter folk i fängelse eller mördar dem för att ha fel politiska sympatier, oavsett hur många. De som sitter i fängelse av politiska skäl är nog många fler. Det verkar vara Castros valda metod.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-03 01:37:00
|
Janne B |
Jag kan ha missat något men mig veterligt har det aldrig varit allmänna val på Kuba, varken tillpåresident eller Parlament. / Däremot tror jag att det finns en viss demokrati på lokalplanet, utrymme för vissa nya initiativ etc. Men inte ser man myckat av det. Det enda moderna jag såg på flera timmar var de svarta blänkande Mercedeserna som Castro åkte omkring i./ Hoppas på många inlägg i denna fråga.
|
|