I SVT:s hjärta - Castro

Inlägg #1: Postat: 2006-12-01 19:00:00
GunnarL
f/ Jag har sett temakvällar om nazismen i Tyskland på 30-talet, avslutade med Leni Riefenstahls hyllningsfilm "Viljans triumf". Var detta ett tecken på TV:s nazistiska sympatier?
Inlägg #2: Postat: 2006-12-01 19:02:00
GunnarL
f/ Skulle en dokumentär om exempelvis inbördeskriget i Spanien och Francos tillträde och styre därefter vålla samma indignation hos Lars Nilsson?
Inlägg #3: Postat: 2006-12-01 21:51:00
Lars Nilsson
Men hallå Gunnar. Det handlar inte om någon allsidig dokumentär om Castro, utan om två hyllningsfilmer till dennes ära med kommentarer av tre supporters. Det är en viss skillnad. Tänk om man gjort detsamma om två propagandafilmer om Hitler där hans supporters fått bredda ut sig.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-01 21:53:00
Lars Nilsson
Läs för övrigt om programmet på SVT:s hemsida så få man en uppfattning om upplägget inkl intervjuer.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-01 22:13:00
GunnarL
3-4/ Jag gjorde som Du sa och läste programtablån. Men blev inte speciellt förskräckt. För mig är Kuba ett intressant land och Castro en intressant politiker med en imponerande överlevnadsförmåga trots omvärldens antipati! Enligt min bedömning mycket väl värt att skildra i en temakväll. Jag tror knappast att - även om det skulle bli politiskt propagande, vilket jag inte tror att det blir - det finns någon överhängande risk för att vår svenska ungdom förleds att börja dyrka Fidel!
Inlägg #6: Postat: 2006-12-01 22:15:00
GunnarL
f/ Dock skall jag tillstå att jag inte har några planer på att se programmet - jag missar aldrig "På spåret".
Inlägg #7: Postat: 2006-12-01 23:36:00
CMO
Nej du har helt rätt i att du inte fattar Gunnar. Det är ingen som vänder sig emot att man har en temakväll om Castro. Tvärtom det är en utmärkt ide. Det man i alla fall jag vänder sig emot är att det är kommunister och kubakramare som får breda ut sig oemotsagda.
Inlägg #8: Postat: 2006-12-01 23:37:00
CMO
Ungefär som om en Riefenstal film skulle kompletteras med nostalgiska minnen från övervintrade svenska nazister och kanske en dokumentär som ifrågasätter förintelsen. En sådan temakväll skulle man med rätta tyda som ett tecken på nazisympatier hos de ansvariga.
Inlägg #9: Postat: 2006-12-01 23:43:00
Janne B
När vi sett På Spåret fortsätter temakvällen länge till... // Högerdiktaturen under Batista avlöstes av vänsterdiktatur under Castro.Castro har sannolikt gjort mer för folket och med folket. Men en rättslös diktatur är det ändå./ Omvärlden har visat antipati, Castro har överlevt ändå/ Hur har det gått med de kubaner som visat Castro antipati?
Inlägg #10: Postat: 2006-12-01 23:44:00
Janne B
Jag har aldrig sett en redovisning på sådana saker. Jag vet bara att de första tio åren av revolution fick man inte ens kalla sig socialdemokrat utan att "åka in".
Inlägg #11: Postat: 2006-12-01 23:44:00
GunnarL
7-8/ För mig skulle det bara innebära ett kuriöst inslag - definitivt utan propagandistiskt värde! Dessutom har vi ju inte sett programmet än, och - som jag skrev i annan tråd - jag har inte för avsikt att se det heller. Är inte hela debatten en storm i ett mycket litet vattenglas?
Inlägg #12: Postat: 2006-12-01 23:45:00
GunnarL
f/ Fast å andra sidan är ju små stormar betydligt behagligare än stora stormar - speciellt om de äger rum i ett vattenglas filosofi.
Inlägg #13: Postat: 2006-12-02 11:43:00
Janne B
"En liten händelse för våran Gunnar kan vara av stor betydelse för en annan Gunnar". Citat från västgötafilosofen.
Laddar...