|
Inlägg #21: Postat: 2006-12-14 12:15:00
|
|
myrboa |
Har inte sovit en hel natt på över två veckor...därför har orken inte räckt till..Till att ge mig in i "hetluften"här på Sourze. Tar därför till andras klokord för helt tyst vill jag inte vara. A-L
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-12-14 12:20:00
|
|
myrboa |
JanneB.
"Vila i din väntan stilla mötet sker.All din stora längtan Herren hör och ser,våga vänta tryggt :snart har dagen grytt.Våren visar vägen.Gud gör allting nytt.Genom din ångest,när allt är svårt delar Gud din smärta och all din gråt.ur psalmer och visor 82 A-L
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-12-14 12:25:00
|
|
myrboa |
Min religion..är som kanske framgått LIVET och livets alla egenskaper.Frihet i tanke ord och handling.glädje,kreativitet,frimodighet,ärlighet osv.osv. Ha det gott i livets glada omfamning A-l
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-12-14 12:35:00
|
|
myrboa |
Här kommer A.Schopenhauers ord..
"Alla sanningar går igenom tre stadier.Först blir de förlöjligade sedan blir de våldsamt motarbetade.Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara." A-L
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-12-14 18:11:00
|
|
Inger-Sofia |
Myrboa och peter-Era piruettsvängar klarade ni galant,för att visa,ge dom sprattlande ordbena plats- i er dans,för att viveca dra med,få henne att förstå-stegen till livets pirutt.Så tålmodigt,fast förankrad i sin erfarenhetsdans,gjorde myrboa,en extragalant svängning i sin piruett.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-12-19 22:42:00
|
|
myrboa |
Goda..Varma..Glada..Julkramar.
Till er Alla från tomtemor Anna-lena
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-12-22 19:29:00
|
|
Inger-Sofia |
En nytillkommen stjärnkock,som livets maträtter serverar ,på enkelhetens fat. Med kryddor hon peppra,för att den vaga smaken förhöja, av bl.a tolerans..för att vi skall känna,förstå,hur fantastisk gott det smakar, och njuta, av livets goda anrättning väl komponerad och kryddad....TAck för din "goa" julhälsning..önskar dig oxså en God jul och ett gott nytt år.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-12-28 14:15:00
|
|
myrboa |
Har märkt att det i mycket beror på ur vilket perspektiv vi ser på "saker och ting" här i livet.Ser vi livet från "penningens perspektiv" Kommer vårt handlande,vårt tänkande ,våra ord och beslut att "gå åt penningens håll..var det går att tjäna mest" Då får andra värden stå tillbaka.Jorden mår dåligt.Människor mår dåligt.????Bättre om penningen får tjäna livet i stället för tvärtom. A-L
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-12-28 16:44:00
|
|
myrboa |
Finns många ord som egentligen skulle behöva utvidgas tex Gud.När någon frågar mig om jag tror på Gud så frågar jag numera vad personen menar med Gud.Vad Gud har för innehåll..innebörd för personen som frågar.Ock...det har visat sig variera starkt.Detsamma gäller ORDET Kärlek.Orden står för så olika känsloinnehåll..upplevelser..erfarenheter.Det är som att beskriva ett hus.Någon pratar om utsidan andra om insidan och vi tror i början att vi menar "samma sak" A-L
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-12-28 17:00:00
|
|
myrboa |
"Så länge det finns grundmurade sociala och politiska skillnader mellan kön,raser eller klasser,kommer det att finnas veteskaper vars främsta funktion är att rationalisera och legitimera dessa skillnader."Elisabeth Fee A-L
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-12-28 17:11:00
|
|
myrboa |
Tänker att..Glädje,Lust,Kreativitet....osv är tyngdlösa...men oj vilka stora saker de kan sätta i rörelse..Tänker att.. hatet själv kan inte utföra "hatiska" handlingar..Hatet behöver någon som utför de "hatiska handlingarna" åt sig. A-L
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-12-28 17:29:00
|
|
myrboa |
Carl Sagan har skrivit att: " I världsrymden och i all materia, liksom i alla stora konstverk,konstnärens signatur finns där även om den är liten." Livet det största och vackraste av alla konstverk.. där syns konstnärens signatur om man tittar. A-L
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-12-29 11:47:00
|
|
myrboa |
Vaslav Havel har skrivit något fint som jag vill förmedla till er.
"Bara en person eller en nation med självförtroende i ordets bästa mening kan lyssna till andras röst och acceptera dem som jämlikar.Låt oss försöka föra in självförtroende i vårt samhälles liv och nationernas uppträdande. A-L
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-12-31 19:03:00
|
|
myrboa |
"Jag vill färdas så långt jag kan.Jag vill nå glädjen som finns i min själ och ändra de gränser jag känner nu och uppleva hur mitt inre mognar och växer till. Jag vill leva, finnas till "vara" och höra sanningarna inom mig." D. Warshay..om jag tyder "kråkfötterna rätt Min nyårshälsning. A-L
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-01-03 12:31:00
|
|
myrboa |
Tack du Inger Sofia för din feedback..en feedback som inspirerar.Tyckte mycket om citatet du skrev att:"Rädslan är en plats inom oss som ännu inte upplevt kärleken" A-L
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-01-03 12:35:00
|
|
myrboa |
Rädslan denna smittsamma "farsot"som i alla tider använts som maktmedel för att styra och skrämma människor till lydnad och hindra människan från eget tänkande.Människor som tänker själv går inte att manipulera och styra hur som helst. A-L
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-01-03 12:45:00
|
|
myrboa |
Det skrämms för "Helvetet..för Djävulen..för Förtappelse..för förintelse.." Att sprida Rädslans gift är ur min synvinkel att vidmakthålla hatet,krigen...osv.Människan har genom historien om och om igen försökt döda och kriga sig till FRED..till frihet..till en plats närmare Gud.Har inte sett att det funkat särskilt väl.Vi behöver lära andra sätt nu."Gud gör allting nytt" har jag läst, men människan håller krampaktigt fast vid det gamla/det välkända.A-L
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2007-01-03 12:52:00
|
|
myrboa |
De negativa tankesättet kan vi..det har vi lärt i hundrades-hundrades år..det liksom går av sig självt:Men att tänka och handla nytt kräver en medveten viljeansträngning.Ett medvetet val och aktivt övande.Själv tex fick jag öva mig ett tag på att säga de tre viktiga orden "Jag älskar dig" innan jag kunde säga dem utan genans och blygsel.De vi inte lärt kan vi inte kunna utan övning är min erfarenhet.A-L
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2007-01-03 13:05:00
|
|
myrboa |
"Guds rike kommer inte på sådant sätt att man kan se det med sina egna ögon.Ingen kan säga:Här är det,eller där är det.Nej Guds rike är inom er."Lukas 17:20-21 Om Guds rike är inom oss måste det då inte vara "inom" vi ska vända oss.och Då vill jag ge Tilliten en stor plats i mitt inre och mindre plats till rädslan,Rädslan som skapar tvivel,misstro...A-L
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2007-01-03 13:16:00
|
|
myrboa |
När jag inte gillar mig själv särskilt mycket märker jag att jag blir mer beroende av att andra ska göra det åt mig och då blir jag inte min egen utan "andras" ..nöjer mig så att säga med ett "andrahandsvärde" och ger andra en viss makt över mig.Att älska sig själv...farligt!!Säger några."älska din nästa så som dig själv och din Gud över allt" Alltså, älskar jag det levande inom..är det då inte det jag har att ge ut..fyller jag mitt inre med rädsla..är det då inte rädsla jag ger ut?
|
| |