|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-29 17:18:00
|
|
Anna Veeder |
Men jag vet att judisk tradition förbjuder förtärande av kött från djur som inte är friska, eller som skadats innan slakten. Detta var förmodligen en nödvändig säkerhetsåtgärd i forna tider för att undvika sjuka djur. Problemet är att bedövningen anses skada djuret, och att denna metod därför inte är tillämplig enligt judisk lag.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-29 17:24:00
|
|
Anna Veeder |
När Stålis däremot talar om att "djuret skärs upp för att förblöda" så låter det som om det ligger där en halvtimme. Så vitt jag vet går det aningen fortare än så, för att uttrycka sig milt. Däremot tycker jag att dra in förintelsen är tjafs - även om lagarna är desamma, det är inte seriöst - och det vore bättre att koncentrera sig på att hitta ett sätt att bedöva djuren som är acceptabelt enligt judisk lag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-29 17:28:00
|
|
Anna Veeder |
Vad säger du om det Stålis? Då kan du ha både halal-och kosherslakt i Sverige samtidigt som du bibehåller svensk lag. Vore det problematiskt på något sätt?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-30 12:55:00
|
|
stålis |
2/Vore det inte bättre om man fann en slaktmetod som
var acceptabel enligt svensk lag?
Utan att ändra lagen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-30 13:01:00
|
|
stålis |
Vi vet att dolda kameror även avslöjat grava missförhållanden i vanliga svenska slakterier. Grisar som vaknat upp ur bedövningen och simmat omkring levande i skållningen. Det lär inte vara ovanligt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-30 13:07:00
|
|
stålis |
Från Kina droppar in ständiga skräckberättelser om utstuderat djurplågeri. T ex björn som hålls levande och tappas på galla. Eller att man flår hundar levande. För att inte tala om norska valfångare och säljägare!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-30 13:15:00
|
|
stålis |
Detta till trots ser jag ingen anledning att liberalisera den svenska djurskyddslagen, tvärtom vill jag skärpa den även till priset av dyrare kött för konsumenterna. Men hur långt man behöver gå har jag ingen uppfattning om från mitt perspektiv.
Bara den ungefärliga vägriktningen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-30 13:17:00
|
|
stålis |
P.S. Och kom inte dragandes med svensk älgjakt, för älgarna, även de skadeskjutna, får dö i sitt naturliga habitat, vilket är vida överlägset att stoppas in i en långtradare och fraktas i väg till ett slakteri i en stad.
|
| |