Burka - ett kvinno- förnedrande plagg!

Inlägg #1: Postat: 2006-11-29 13:31:00
Franklin
En människa som helt eller delvis täcker sitt ansikte blir därför avhumaniserad. Individens identitet och särprägel suddas ut. Detta är enligt min mening ett förtryck om det sker med tvång. Ett sätt att ta ifrån en människa sin identitet.
Inlägg #2: Postat: 2006-11-29 13:34:00
Franklin
Men även om det sker "frivilig" är jag kraftfullt emot att människor går omkring med kläder som till stora delar, eller helt och hållet, täcker ansiktet. Det ingår inte i vårt öppna och moderna samhälle att uppträda så. För oss är ett övertäckt ansikte inte bara onormalt utan uppfattas också av många som hotfullt.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-29 13:38:00
Franklin
Vi i väst ska på alla sätt kämpa emot förlegade religiösa och kulturela yttringar som kränker och förtrycker individer. Det gör vi inte genom att tillåta burkor och liknande. Då sanktionerar vi bara förtrycket med vår feghet och flathet.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-29 14:51:00
Elvy
Bra synpunkter. Jag vill bara tillägga, att dessutom så tänker jag på bankrånare, när jag bara ser någons ögon.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-02 16:03:00
Uno Hansson
Dem som går omkring med burka, eller kanske egentligen dem som säger åt andra att bära burka och annat som döljer ansiktet, bör outtröttligt avkrävas en förklaring varför de håller på med sådana uppseväckande egenheter. Att gömma sig bakom några religiösa påbud som gjordes för mer än tusen år sedan är knappast godtagbart som förklaring. Man kan åtminstone påpeka för dem att de inte bör gömma sig i onödan.
Laddar...