Inlägg #1: Postat: 2006-11-28 13:48:00
|
pros |
Känner igen detta resonemang från den manliga sidan.
Kvinnor ser efter en man med en gymnasts kropp, de dyraste och moderiktiga kläderna, gärna ett perfekt, högavlönat jobb han ska ha en enorm social kompetens e.t.c.
M.a.o. även män måste leva upp till förväntningar få av oss klarar av.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-28 13:50:00
|
Leif-Arne |
1 Å andra sidan finns det kvinnor med humor. Det är min enda förklaring till att jag på något sätt klarat konkurrensen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-28 13:57:00
|
pros |
Svar2. Förvisso finns det då även jag har klarat konkurrensen.
Vad jag vill uppmärksamma är att både män och kvinnor har i hög grad orealistiska krav på sina presumptiva partners, inte bara männen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-28 14:07:00
|
bergqvistsofia |
Men menar ni att man ska nöja sig med det lilla?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-28 14:28:00
|
pros |
Svar4. Det lilla? Vad menar du?
Menar du den som inte är drömprinsen eller den drömtjejen?
Saken är det att om man har en bild av hur ens tilltänkta partner ska se ut, vara, jobba med, klä sig e.t.c. och man inte kompromissar har man liten eller ingen chans att hitta honom/henne.
Sen om det är det "lilla" är att vara människa med alla fel och brister inte räcker är upp till oss själva.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-28 14:29:00
|
pros |
Svar4. Det lilla? Vad menar du?
Menar du den som inte är drömprinsen eller den drömtjejen?
Saken är det att om man har en bild av hur ens tilltänkta partner ska se ut, vara, jobba med, klä sig e.t.c. och man inte kompromissar har man liten eller ingen chans att hitta honom/henne.
Sen om det är det "lilla" är att vara människa med alla fel och brister inte räcker är upp till oss själva.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-28 14:34:00
|
bergqvistsofia |
Lyssna här. Faktum är att jag dejtar alla möjliga killar. Ofta. Det är bara det att de aldrig ringer mig efter första riktiga dejten. Jag motsvarade inte det jag marknadsförde. Så det är inte jag som gallrar ut någon... Jag blir utgallrad!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-28 14:42:00
|
Leif-Arne |
7 Gör tvärsom, ta för dig av den du vill ha. Ring dem.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-28 14:50:00
|
pros |
Leif-Arne har nog rätt men problemet är kanske för dig, sofia, att veta vilken är värd att ringa, eller?
Det problemet har vi alla haft eller har.
vissa av kilarna kanske är för blyga för att ringa, jag var själv en av dem så min fru tog initiativet och vi har varit/är lyckilga sedan dess.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-28 14:56:00
|
peter_ |
7. Kan du vara för angelägen och skrämma bort dina killar? Det är besvärligt när den andre vill gå för fort fram och binda varandra till sig, på olika sätt, alltför tidigt. Presentera sin nya kille hit och dit och kräver uttalanden som man kanske inte är mogen att göra. Ju längre man går på den vägen desto svårare är det att göra slut. Därför, om man inte riktigt vet vad man vill ännu så kan man bli pressad att avbryta på ett tidigt stadium om motparten pressar på för hårt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-28 14:59:00
|
Janne B |
Om man inte är drömprinsessa själv så ska man nog inte söka efter drömprins. /De mest hållbara äktenskap jag sett är de där parterna varit skolkamrater, kanske sedan inte sett varandra på några år, men sedan förenats. Helst i hembygden. De har sökt en bekant vardagspartner. Inget annat. Någon att lita på, någon med vanor som man kan förstå.De har sökt tryggheten, inte äventyret.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-28 15:16:00
|
myrboa |
Om någon ger sig ut för att vara någon/något som han eller hon inte är.Spelar ett "rollspel" för att man "vill ha någon speciell" Så klart det blir bäddat för besvikelser.Om tjejer spelar på "sexualiteten" för att locka till sig en partner, för att sen om killen svarar på dessa "sexinviter" lägga hela ansvaret på killen...."killar är då bara ute efter en saksex" Hur vore det med lite ärlighet killar och tjejer emellan??Är det verkligen så farligt att vara sig själv. Anna-lena
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-28 15:24:00
|
Janne B |
Vad som behövs är långa fina äktensskapsskolor där män och kvinnor får lära sig hur man lever vardagsliv med varandra. Hur man uppmuntrar och stöder varandra. Hur man gemensamt tar ansvar för barn, släktingar, ekonomi,osv.Man måste lära sig att se varandra, höra varandra, läsa av varandras behov och humör mm i vardagliga situationer.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-28 15:28:00
|
Janne B |
Media har i hundra år beskrivit vägen fram till äktenskap eller hopflyttning. Ofta fullständigt orealistiska beskrivningar ur bl a ekonomisk synpunkt. Glamoren i media har medfört att Brudloppskostnaderna skjutit i höjden till rena vansinnet.Efter att ha levt i den förljugna världen är man knappast redo för praktiskt realistiskt äktenskap.Då börjar man leta efter fel på varandra då plånboken är tom, i stället för att viska "Du är värdefull för mig".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-28 16:30:00
|
myrboa |
Orden har så olika känsloinnehåll och mening för oss. Sex.. tex är inte kärlek...men man kan uttrycka kärlek med sex.Kärlekför mig är att se den andre som han/hon är och inte så som jag vill att den andra ska vara.Kärlek ställer inga villkor.."om du är..ser ut.så som jag vill att du..om du läser mina tankar..dåå kan jag tänka mig att .." Kärleken bär inte på några måsten och villkor. anna-lena
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-29 23:00:00
|
Sunny |
Drömprinsar o drömprinsessor finns bara i sagorna. Leter man efter det så kan man leta hela livet.
Själv kollade jag upp killens bokhyllor som ung: ja det gör jag fortfarande.Samt letar efter värme,ömsinthet,empati, ett vaket intellekt o mycket humor.
Hederlighet o acceptans.Hur är han emot gamla, barn o djur? Jo det finns många underbara män : jag har hittat flera stycken.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-29 23:03:00
|
Sunny |
Den som i fina kläder o på festhumör på lördagskvällen på innekrogen framstod som ett fynd är kanske inte detta på måndagsmorgonen när han vaknar skäggig,svettig o bakfull. Det är då känslorna prövas.Tänder man på honom då så kan det kanske bli något?
|
|