Inlägg #21: Postat: 2006-11-28 14:09:00
|
peter_ |
19. Ja, och det brukar jag ha.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-11-28 16:07:00
|
Joakim Steneberg |
Visst, feminismen är ett belastat begerepp. Det är dags att lämna den. Den fick sin chans och missade. Och tyvärr måste jag påstå att det var fjäsket i media och politik som skjälpte skutan. En feminism under kritisk granskning och debatt från början KANSKE hade blivit något annat.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-11-28 16:10:00
|
Joakim Steneberg |
Man kan inte påståa att unga kvinnor är diskriminerade för att de föder barn! Problemet är mer komplext. Men vad finns det för anledning för en småföretagare att anställa t.ex en nygift ung kvinna?
Eller en römokare som behöver någon med muskler?
Eller för EU att anställa manliga simultantokar för den delen? Osv.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-11-28 16:17:00
|
Leif-Arne |
23 Kan och kan, jag gör det.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-11-28 16:17:00
|
Joakim Steneberg |
Sedan när det gäller extremfeminismen så är den inte så obetydlig som du säger. Ta alla kända feminister. Schyman, Winberg, Skugge, de är extrema, Skrota hela feministbegreppet, hela ordet är besudlat. Och glöm inte ditt eget kön L-A!
Man kan inte hjälpa kvinnor innan man begripit sitt eget köns dilemma!
Marginaliserade män ställer till det för både sig själva och andra.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-11-28 16:23:00
|
Leif-Arne |
Inte kan jag glömma Maggan W inte, hade henne som lärarinna i småskolan, vacker som en dag. I övrigt förstår jag inte riktigt din poäng, försök att reda ut.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-11-28 16:46:00
|
Joakim Steneberg |
Jag kan ju fösöka. "Kan och kan, jag gör det" säger du. Försöker du själv? Jag har själv döttrar. Den äldsta utbildade sig, fick ett bra jobb, träffade sin nuvarande, blev ledig för barnafödande, jobbade, gjorde om samma sak igen nyligen, nyt barn. Självklart har kvinnor ett speciellt val att göra, med hänsyn både till sin partner och arbetsmarknaden och sig själva.
Det är inte diskriminering i sig, det är en valffrihet, för de flesta även ett kvinnligt privilegium.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-11-28 16:50:00
|
Leif-Arne |
27 Se 4-6
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-11-28 16:50:00
|
Joakim Steneberg |
Vad jag vet så finns det lagar som reglerar sådant här, så gott det går
Vill du ha mer förklaringar så får du svara på mina övriga argument först, vilket du inte gör.
För övrigt så känner sig min dotter inte diskriminerad så "Kan och kan jag gör det" kan du hålla för dig själv!
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-11-28 16:56:00
|
peter_ |
Jag minns en föreläsning jag var på i Lund i början på 80-talet. En forskare vid namn Daniel Kallos institutionen för socialantropologi sa då att "Fullständig jämlikhet är inte möjlig förrän barnen växer och utvecklas utanför kvinnans kropp". Det blev ett ramaskri från publiken. Särskilt kvinnorna i publiken ville absolut inte höra talas om en sådan utveckling. Det gick inte ens att diskutera.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-11-28 16:57:00
|
Joakim Steneberg |
Det är f.ö. otroligt att så många svenska män ständigt vill tala om för svenska kvinnor hur diskrimerade dessa är!
Om vi tror på kvinnans förmåga så låt henne i huvudsak själv och genom politiken klara sina problem. Och män är inte sådana att vi inte behöver offentlig hjälp och omtanke eller av bröder, vilket skulle gynna utsatta kvinnor också.
|
|