Inlägg #1: Postat: 2006-11-28 11:20:00
|
Leif-Arne |
Jag vore blind om jag inte ser att jag som man har en del fördelar. Jag har aldrig behövt känna mig rädd, för våld eller andra övergrepp. Jag har aldrig, ens behövt känna misstanken, om att det faktum att jag är i fertil ålder spelatroll vid en anställningsintervju. Trots en del sexuella utsvävninger i yngre år, har aldrig någon vänt min sexualitet mot mig som en tvivelaktig egenskap.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-28 11:25:00
|
Leif-Arne |
Vilka är då skälen för att ens bry mig, situationen är ändå rätt ok för mig. 1 Många män är i likhet med mig förälder till döttrar. Hon är mit allt, allt som vänds mot henne vänds mot mig. 2 Vi förlorar kreativitet och entreprenörskap genom att det är svårare för kvinnor få genomslag i vissa branscher. 3 Vi har en demografisk utveckling som är katastrofal bl.a. pga. bristande jämställdhet
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-28 12:25:00
|
Janne B |
Leif-Arne/ Åter igen så tycker jag så bra om det du skriver, du är en så himla klok och sund människa. Men kan du lägga ut 3 lite till?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-28 12:31:00
|
Leif-Arne |
Tack Janne. Jag vet inte om jag är så alltigenom strukturerad, men ungefär så här menar jag. Det är, trots allt fortfarande en slags syn att det är främst kvinnan i ett par som ansvarar för barn. Bl.a. visr uttaget av föräldraledighet detta. Många kvinnor som är i "icke skottsäker ålder tillfrågas vid anställningsintervjuer om de avser skaffa barn inom den närmsta framtiden. Om så fallet välj det ibland bort, kanske även utan fråga.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-28 12:35:00
|
Leif-Arne |
Följen blir att kvinnor tvingas avstå från barn, eller skjuta baranafödande framåt i tiden, ibland med problem med fertilitet som följd. Även om jag egentligen tycker kvotering är ett otyg, så frågar jag mig om inte detta i samband med föräldraförsäkring kan vara nödvändigt för att bryta mönster.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-28 12:37:00
|
Leif-Arne |
Vi, medelålders män, som understundom hamnar i situationen att vi behöver rekrytera, måste se småbarnsföräldrar, som de resursre de är, även med risk för vab dagar och liten möjlighet till övertid. Har vi inte råd med barn, kommer vi framgent inte ha råd med något alls.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-28 13:09:00
|
Janne B |
Tack så mycket.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-28 13:18:00
|
peter_ |
Det vore nog på sin plats med en obiaserad undersökning. Hur vanligt är det att kvinnor är hemma för att de ger efter för trycket att ta huvudansvaret och hur vanligt är det att de är hemma med barnen för att de vill just det?
Det finns ingen anledning att automatiskt tro att olika fördelning i hur män och kvinnor väljer speglar en diskriminering.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-28 13:18:00
|
peter_ |
Det finns däremot många anledningar att tro att om alla får välja "fritt", så blir fördelningen olika för män och kvinnor. Tänk om du kör över och hindrar kvinnor att leva som de helst vill med en sådan kvotering. Kanske..kanske inte.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-28 13:23:00
|
Leif-Arne |
8 Sant, men hur åstadkomma detta? Som jag skrev är jag egentligen rätt tveksam till kvotering. Men som det ser ut idag ändå försiktigt positiv till detta. Unga kvinnor är i många stycken diskriminerade på arbetsmarknaden, vilket i många stycken är djupt olyckligt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-28 13:24:00
|
peter_ |
10. Är du säker på det? Den feministiska propagandan är helt opålitlig. Är verkligen unga kvinnor diskriminerade på arbetsmarknaden? Hurdå?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-28 13:29:00
|
Leif-Arne |
11 Just pga av barnafödande. En ung kvinna ses som en "risk" på arbetsmarknaden, risk för bortavaro i form av vab etc, kan inte arbeta lika mycket övertid, samt "risk" för förnyade graviditeter. Om vi lyckades fördela denna "risk" jämnare mellan könen, så skulle sannolikt kvinnor kunna agera på arbetsmarknaden på lika villkor med oss. Säker och säker förresten, vem är säker, men jag håller det för sannolikt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-28 13:37:00
|
Leif-Arne |
11 Bry dig inte så mycket om den mest högljudda FI retoriken, de är marginella. Däremot är vi män korkade om vi inte söker dialog med alla de vettiga kvinnor som finns, om de brister som ändå finns avseende jämställdhet.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-28 13:40:00
|
peter_ |
12. Det kan ju också vara så att det bör få vara som det är. Det kanske är troligare att kvinnan i familjen blir hemma längre för att de vill prioritera så. Jag har dock svårt att förstå hur några månader kan spela någon roll. Däremot har jag misstankar mot vem som måste vabba vid behov. Där kan jag tänka mig att det lättare kan uppstå en konflikt och att den som oplanerat ofta är frånvarande kan förlora en hel del på det i sitt jobb.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-28 13:43:00
|
peter_ |
13. De flesta kvinnor tror på stora delar av retoriken och är inte intresserade av att ifrågasätta den. Argumentationen visar så småningom att tänkandet bottnar i FI propagandan och när man för fram argument mot denna så urartar det vanligvis. För min del är det dessa lögner och en kultur där det är OK att göra så som jag bekämpar.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-28 13:44:00
|
Leif-Arne |
14 Just min motvilja på att staten i onödan styr medborgarnas liv ligger naturligtvis i andra vågskålen. Kanske finns det andra lösningar. Men vi borde ändå kunna enas om att det idag finns en defactodiskriminering av unga kvinnor på arbetsmarknaden, av tidigare angivna skäl.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-28 13:46:00
|
Leif-Arne |
15 Ta det lungt Peter, hur många röster fick de vid sista valet? De fick en chans och lyckades då begå kollektivt medial harakiri. FI är ett skämt.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-28 13:59:00
|
peter_ |
Jodå, jag är lugn. Det går att diskutera med en del. En hel del retorik har fått fäste. Vissa är öppna för argument men tyvärr för få. När de inte vill diskutera hur saker ligger till så ..ja..Jag diskuterar gärna med dem som lyssnar och har ett öppet sinne. De andra får man helt enkelt säga emot för att ge en väl underbyggd motbild.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-28 14:05:00
|
Leif-Arne |
18Det är väl så att bara för en del är stollar så kan man ju ha ändå dialog med de som inte är det.
"En del kan inte, andra vill inte, så är det bara" Nalle Puh
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-28 14:09:00
|
peter_ |
16. Nej, jag är inte övertygad om att det.
|
|