Henri Dunant- Röda Korsets grundare

Inlägg #1: Postat: 2006-11-27 11:07:00
Janne B
Munkar i gränsområdena mellan islam och kristendom framför allt Sicilien och Spanien översatte och kopierade stora delar av den islamiska litteraturens corpus och därifrån spreds den senare till resten av det kristna Europa. Tillsammans med en mindre mängd direkt bevarade romerska och grekiska original eller avskrifter därav samt verk kopierade eller översatta i Konstantinopel utgör de alltjämt grunden för moderna västerländska bibliotek./
Inlägg #2: Postat: 2006-11-27 11:11:00
Janne B
Men i Sverige handlar det om en utveckling från våra första universitetsbibliotek, gymnasiebibliotek i stiftsstäderna, Kommunala bibliotek i våra största städer, senare i mindre städer. Jag anar att det finns ett samband mellan foilkskolan och folkbiblioteken i mitten på 1800 talet. Sedan fanns det ju tusentals små föreningsbibliotek, som efterhand skänktes till kommunens folkbibliotek. Men det var nog med Hamurabi det började...
Inlägg #3: Postat: 2006-11-27 22:00:00
kjellekborg
Tur att vi ändå har biblioteken och får varje bok jag lånar ut får jag 1,20 kr. I Norge 8 kr. Det ä skillnad de...
Inlägg #4: Postat: 2006-11-27 22:03:00
Janne B
Det var konstigt, jag hade nog trott på väldigt lika system och värderingar.
Inlägg #5: Postat: 2006-11-27 23:23:00
kjellekborg
Dessutom köper alla bibliotek i Norge in minst ett ex. av alla böcker.
Inlägg #6: Postat: 2006-11-28 09:27:00
Janne B
Sverige hade på 1950-60 talen mkt höga siffror på bokutlåning. Jag undrar hur det gått nu i konkurrensen med TV och hela IT världen?
Inlägg #7: Postat: 2006-11-28 15:38:00
kjellekborg
Tyvärr sjunker utlåningen pga av det du nämner. Har du ngr förslag hur man ska kunna öka? Jag är biblioteksombud för Skåne.
Inlägg #8: Postat: 2006-11-28 15:49:00
Janne B
Det får jag allt fundera på. Det fanns ju mkt folk som för 25 år sedan förutspådde både bokens död och papperstidningarnas död. Men det har väl aldrig tryckjts så mycket böcker som nu, men sopåkarna säger att de ofta hittar 10-20 böcker som ser helt oanvända ut. Vad säger det om folkets ekonomi? Jag har en bokskatt efter mina föräldrar, men inte ser mina barn det som en skatt.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-28 15:52:00
Janne B
Mina föräldrar var med i föreningen "Västgötalitteratur" som fortfarande har bokauktioner 3-4 ggr om året. Jag har åkt dit ett par ggr och finner fantastiskt gamla böcker och nästan lika gamla människor, medlemmar. Folk under sextio år har IT i stället. Rader av privatpersoner försöker sälja ut "rariteter" för några tior, medan de fortfarande är värda något. Har du Kjell liknande erfarenheter?
Inlägg #10: Postat: 2006-11-28 20:01:00
kjellekborg
Jag besöker ofta antikvariat och en gång var där en tjej med sin kille o de köpte mängder av böcker. Kanske 100 eller fler. Det visade sig att de skulle inte läsa bara glänsa i bokhyllan.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-28 23:44:00
Janne B
Möbelförsäljare har ibland sin hyllor fyllda med de vackraste böcker, som dock bara är wellpapp egentligen, med snygg fasad. / I Floby har ett par köpt ett rätt stort missionskapell och fyllt med antikvariatböcker.HUr kan det löna sig? Med så sjunkande bokpriser på beg. sidan. Men kulturgärning är det nog.
Inlägg #12: Postat: 2006-11-29 11:35:00
kjellekborg
Jag värnar om Hemsöborna som jag fick i stipendium 1962. Boken är tryckt 1949 o kostade då inbunden 14,50 kr. illustrerad av Harald Lindberg. 1964 fick jag Bombi Bitt och Jag i halvfrasnskt band fr. 1955. Kostade 25kr.
Inlägg #13: Postat: 2006-11-29 13:20:00
Janne B
Kjell. Jag har ett tiotal böcker som symboliserar olika skeden i mitt liv.De är mig mkt kära och aldrig till salu.Dit hör givetvis min konfirmationsbibel. Sedan har jag säkert tio biblar till av mer officiellt slag eller privatutgivningar,översättningar. Kan man slänga dessa privatbiblar.?"TRo och Vetande" har jag också i två upplagor!
Inlägg #14: Postat: 2006-11-29 13:20:00
Janne B
Kjell. Jag har ett tiotal böcker som symboliserar olika skeden i mitt liv.De är mig mkt kära och aldrig till salu.Dit hör givetvis min konfirmationsbibel. Sedan har jag säkert tio biblar till av mer officiellt slag eller privatutgivningar,översättningar. Kan man slänga dessa privatbiblar.?"TRo och Vetande" har jag också i två upplagor!
Inlägg #15: Postat: 2006-11-29 13:20:00
Janne B
Laddar...