Linda Rosing kallad hora vid polisutbildning

Inlägg #1: Postat: 2006-11-27 14:18:00
Joakim Steneberg
Å andra sidan hade det varit värre om arikelförfattaren själv blivit kallad "torsk", för det vore en beskyllning om olaglighet. "Hora" däremot är uteslutande ett offer. Så är det märkligt nog, om än här lite tillspetsat!
Inlägg #2: Postat: 2006-11-27 14:33:00
Joakim Steneberg
Sedan kan man ju fråga sig om hela detta spektakel som sourze nu blivit involverad i över 4400 läsare på L. Roslings artikel! är ett gratisreklamtrick med indignationsstämpel? Som nu även polisen deltager i!
Inlägg #3: Postat: 2006-11-28 09:47:00
Leif-Arne
Tramsputte. Man kallar aldrig en kvinna h***. Punkt.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-28 14:29:00
CMO
3/ Vad är h-ordet till för då?
Inlägg #5: Postat: 2006-11-28 14:39:00
Leif-Arne
Även om mansom mig är sprungen ur den oborstade allmogen , så behöver man inte tillämpa drängstugeterminologi. Lite stuns och stil tack.
Inlägg #6: Postat: 2006-11-28 15:07:00
CMO
Så du tycker att sköka, kurtisan eller glädjeflicka hade varit mer "adekvat vokabulär"?
Inlägg #7: Postat: 2006-11-28 15:35:00
Leif-Arne
Nej jag ogillar då man talar nedsättande om någon mha. anspelningar på sexualvanor och liknande. Jag menar att du bara tramsar, inte går du omkring och kallar kvinnor för h. eller liknade?
Inlägg #8: Postat: 2006-11-28 15:35:00
Janne B
Jag såg en gång skilsmässopapper från 1955 ungefär. Det handlade om en man som fått snabbskilsmässa efter kvinnans "hor". Framgick klart att då avsåg man med ordet "gift kvinna som hade samlag utanför äktenskapet". Ogift kvinna kunde alltså inte bedriva hor. Ej heller änka./ Vet ej när dessa lagar ändrades.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-28 15:40:00
Janne B
H-ordet är väl i dag ett allmänt ohövligt ord som man aldrig säger rakt på en person. Det kan dock behövas för att beskriva ett förhållande "sex mot betalning". Men om en man betalar och sedan bara sitter och pratar med kvinnan i två timmar och sedan är fullständigt nöjd, vad kallas det. Jag skulle vilja ha ett riktigt fint ord för det.
Inlägg #10: Postat: 2006-11-28 15:43:00
Janne B
Jag har två ggr varit nära att mörda. Vid ena tillfället gick jag med en flicka i handen som jag kände djupt för på många plan. Vi hade precis hittat varandra. Då kommer det fram en karl och kallar henne "din älskarinna". / Hans liv hängde på en skör tråd.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-28 15:51:00
CMO
En prostituerad kallar jag för prostituerad. En som horar dvs en man eller kvinna som är beredd att göra vad som helst för makt, pengar eller publicitet kallar jag hora. I det aktuella fallet var det kanske ett adekvat ord, fast i fel forum.
Inlägg #12: Postat: 2006-11-28 15:59:00
Janne B
"Kavaljererna på Ekeby" låter väl fint. Gösta B:s saga gick i repris i går, så jag bildade mig en kvart ca. En kavaljer var en statstjänsteman, ofta äldre militär, som åtnjöt förmånen att få bo på ett något så när komfortabelt ställe med mat och värme. Det var vid en tid då kontanta pensioner inte förekom. Så Staten Kungen inhyste förtjänta medborgare hos majorskan på Ekeby och liknade ställen. Gösta B var väl en lätt galen avsatt präst. Vara kavbaljer var nog inte så galant som det låter.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-01 10:24:00
annfah
Jag tycker det är helt befängt att ens debattera för huruvida man ska använda sig av något sådant ord eller ej. Alla verkar ju vara ense om att det är ett direkt kränkande ord, och hur kan det då finnas någon grund för att använda sig av ett sådant vokabulär?
Inlägg #14: Postat: 2007-01-02 19:53:00
MF
Fadde-killen, nu har du varit ute och trampat igen ser jag. Livvakt kallar du dig bl.a. När och åt vem har du varit det? Jag själv är rådgivare till svenska kungahuset. Inte för att dom bett mig om något råd någon gång men om dom skulle vilja ha ett så kanske jag ställer upp. He He.
Laddar...