|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-27 08:52:00
|
|
Janne B |
Per W/ Har du läst in vilka dessa kriterier är? Vore bra att veta vilka saker som vägs in.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-27 10:47:00
|
|
Leif-Arne |
Hur man än bär sig år för att utvärdera slikt, så hamnar man i slutändan på att det med nödvändighet grundar sig på subjektiva bedömningar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-27 10:48:00
|
|
Leif-Arne |
Redan i försöken att göra en defenition av "demokrati" som ett stort flertal ansluter sig till kör vi fast.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-27 10:55:00
|
|
Leif-Arne |
Inte så att jag menar debatt därom iom detta är meningslös, ingalunda, men man bör vara försiktigt med att försöka stärka sin argumentation med förment objektiva artiklar, rapporter etc. Det finns inga sådana, allt är i någonmån värderingsstyrt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-27 11:16:00
|
|
Janne B |
Många rapporter är av stort värde, men det gäller ju att sortera, vilket blir allt svårare. Jag har suttit en god stund och försökt väga/värdera artiklar om "Folkbibliotek". Låter så enkelt men det var det inte.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-27 11:20:00
|
|
Janne B |
När jag läser rapporter som blandar det objeltiva och subjektiva måsta jag ta på mig mina subjektiva glasögon och fråga. "Stämmer detta med mina kunskaper och livserfarenheter?" Om en rapport är på tvären med mina sinnen så blir den ju betydelselös för mig./Tidningen Dagen frågade mannen på gatan nyss om Pingstkyrkan! En skum vidskeplig liten sekt blev svaret! Sådant är ju bra att få reda på!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-27 11:38:00
|
|
Leif-Arne |
Jag menar ingalunda att olika rapporter är värdelösa. Bara att där aldrig kan finnas en enda absolut sanning. Det som ändå gör mig misstänksam är de som seglar över förment "objektivt" flagg. Möjligen tror de att de är själva är objektiva.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-27 11:39:00
|
|
Leif-Arne |
Bara det att man i en undersökning följt gällande regler avseende urvalsmetodik och statistisk behandling gör inte en undersökning objektiv. Som du själv åskådliggör ovan så har det betydelse hur frågorna är formulerade, varför just så mm.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-27 11:43:00
|
|
Leif-Arne |
Vi "vet" inte att jorden är rund. Vi bara tror att så är fallet eftersom ett antal personer till vi har stor tilltro gett uttryck för detta, och som stöd framlagt argument därför, vilka vi anser logiskt hållbara.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-27 11:46:00
|
|
Leif-Arne |
6 Ditt exempel ger även uttryck för att det inte endast finns en sanning. Om vad pingstkyrkan är, finns det nästan lika många sanningar som det finns personer som på något sätt har en relation till denna. Därmed inte sagt att den enes sanning är densamma idag som i morgon.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-27 11:49:00
|
|
Leif-Arne |
Om pingtskyrkan var en sekt igår, idag blev mannen frälst och sanningen om sagda kyrka blev en ny sanning.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-27 11:52:00
|
|
peter_ |
7-9. Viktig utgångspunkt för värdering av kunskap och kunskapproduktion. Dock kan man betvivla sin egen "existens" om man är lagd åt det hållet och det är väl inte riktigt klokt, alltså det ska inte användas som en sista utväg för att slippa erkänna och låta sig påverkas av en vederhäftig argumentation, givetvis. Ibland ser man exempel på det i olika former.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-27 13:41:00
|
|
Janne B |
Min erfarenhet om Pingstkyrkan är att ju mindre en person har haft med den att göra ju mer konstiga fördomar har han. Sedan kanske han skaffar sig kunskaper genom att prata med lite pingstare och gå på några möten. Då försvinner en del fördomar. I stället tillkommer en mer sakligt grundad kritik. Hur redoviasas kollekten? Varför kalla in predikanter från USA ideligen?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-27 13:44:00
|
|
Janne B |
I det skedet är det en del som får "hjärta" för pingströrelsen. De kanske går med trots att deras sakliga kritik kanske ökat. Men de är beredda att ta i tu med problem inifrån i stället för att stå utanför och skälla. Nog är vi människor rätt underbara...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-27 13:48:00
|
|
Janne B |
Såg i en tidning att bibelöversättaren mm Gun-Britt Sundström egentligen ville gå med i min Missionskyrka, trots att hon inte var troende. Hon jämförde sig med en profan jude, som dock ändå är en jude.Hon ville bli icke troende "missionare". För hon saknade den gemenskap som hennes föräldrar och andra haft. Jag tycker att hon skulle sända in en ansökan om medlemsskap?
|
| |