Inlägg #1: Postat: 2006-11-24 22:15:00
|
Daniel Wijk |
Det som isåfall är bättre är ju att man satsar pengarna på utbildning kring vad man som polis ska försvara och vilka grundläggande rättigheter som människor har. Att plocka in folk som hyser agg mot SDpersoner men istället kan se genom fingrarna mot de som hyser extrema vänsteråsikter är väl knappast bättre än det första som du beskrev?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-24 22:18:00
|
Daniel Wijk |
Att tro att alla som är emot homoadoptioner och invandring skulle hysa mer agg mot vissa grupper i samhället än en vänsterperson som är lika extrem åt sitt håll är väl inte en så bra förutsättning om man vill utbilda folk till ett samhälle där alla har rätt till en åsikt utan att bli felbehandlade av myndigheter?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-24 22:30:00
|
Eleni Schmidt |
Nej, det klart, men det var ju inte det Sthålberg protesterade mot. Jag tror inte polisen släpper in AFA heller.En hemvärnsbefäl berättade för mig när jag gick en lottakurs att man gör en viss granskning om människor är extremister eller inte innan de släpps in i försvaret. Jag begriper inte varför det skulle vara så konstigt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-25 04:59:00
|
Daniel Wijk |
Jo, fast nu handlade det ju inte om extremister utan folk som har fel uppfattning i ett antal frågor. Extremister kommer man inte åt gneom att ställa frågan "tycker du illa om homosexuella?" eller "tycker du illa om invandrare?". Extremister ljuger isåfall bara. De som åker dit på det är de som är ärliga och står för sina åsikter.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-25 07:38:00
|
stålis |
4/ Daniel fattar det Elini inte vill fatta. Ty hon vill inte leva i en obehaglig verklighet, då är det bättre att skönmåla den. Och man behöver inte vara Einstein för att veta hur man skall svara på frågor om bögar och invandrare, som Daniel säger, givetvis ljuger extremister numera.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-25 11:54:00
|
Eleni Schmidt |
Ok. jag skönmålar verkligheten. Förklara det tydligare tack.
Daniel; det är alltså själva metoden att förhöra människor som du är emot alltså? Jag kan ge er rätt i att tanken att förhöra människor om deras privata åsikter är obehaglig, det "borde" ingen ha med att göra. Men poliser har som sagt ett enormt påfrestande arbete.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-25 11:59:00
|
Eleni Schmidt |
Och nej, man ska inte döma alla. Igen, en sd eller någon annan person med starka åsikter om invandrare, kvinnor, bögar, skulle kanske göra ett jättebra jobb som polis. Men jag tror och jag tror också polishögskolan tror, att det är större risk att en sådan person skulle begå tjänstefel. Alla människor har fördomar, men vissa personer är mer fördomsfulla än andra.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-25 12:01:00
|
Eleni Schmidt |
Men jag spekulerar förstås bara om polishögskolans motiv. Det bästa vore väl helt enkelt om du stålis och du Daniel mailar polisskolorna och frågar varför, och sedan kan stålis skriva en artikel vilka skäl han fick. Den skulle, helt ärligt, vara intressant att läsa.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-26 16:55:00
|
Daniel Wijk |
Ja, det är själva metoden jag är emot. Att ta bort folk som visar sig olämpliga i ämbetet mha sina handlingar kan man självklart göra. Men pga att någon har en obekväm åsikt betyder inte att denne är olämplig inom ett yrke. Vi måste behålla yttrandefriheten i vårat land och det är den som står på spel.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-26 17:03:00
|
Daniel Wijk |
Det är samma anledning till att jag är emot våra lättlurade politikers lovsång om mer övervakning för att rätta till allting. Är det verkligen så att vi ska ge upp våran frihet för att fånga fler människor att låsa in? Kommer det att hjälpa? Tveklöst kan man fång fler bovar, men vem är inte bov på något sätt?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-27 21:10:00
|
Eleni Schmidt |
Tja, jag håller med dig om att buggning är tveksamt, det är integritetskränkande och frågan är om det är värt det. Däremot håller jag inte med om att yttrandefriheten står på spel. Det är först när människor fängslas och trakasseras av polisen för avvikande åsikter som det är dåligt med yttrandefriheten i Sverige. Men visst, det kan man ju ha olika åsikter om .
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-28 09:30:00
|
Daniel Wijk |
Så om du inte kan yttra dig och behålla ditt jobb samtidigt så är det inget problem för dig? Hade det varit okay om det vore feminister som fått sparken så fått de sagt något feministiskt? Jag har inga problem på mitt nuvarande jobb att vara frispråkig och det ska ingen annan heller ha. Så länge man inte bryter mot svensk lag så ska ingen kunna förvägra dig ett jobb pga just dina åsikter.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-28 13:00:00
|
Eleni Schmidt |
Beror på vilket jobb man har. Hade jag sökt till ett jobb där jag var tvungen att möta människor i svåra situationen, där jag t ex har rätt att använda våld, och påstått att jag tycker att jag har en negativ inställning till alla män typ "jag är inte manshatare, men det finns alldeles för många män i Sverige,"alternativt alla män är skuld till våld mot kvinnor, då hade jag absolut förstått om de inte ville ha mig.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-28 15:00:00
|
Daniel Wijk |
Så varför ska man isåfall inte se till att få bort feminister från utbildningen också? Du måste ju hålla med om att de flesta feminister har en mental bild som gör att de lättare ser kvinnor som offer för mannen. Tänk om dom tar fel pga detta.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-28 22:47:00
|
Eleni Schmidt |
Tja, de flesta feminister, inklusive mig själv, har inte denna kategoriska bild av att alla kvinnor är offer för män. Men visst, det skulle säkert kunna hända att en feminist tog i för hårt mot en hustrumisshandlare, tex.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-28 22:48:00
|
Eleni Schmidt |
Men jag tror alltså inte att alla feminister skulle vara olämpliga. Det har nog mest med människorsyn att göra. Jag tror att människor med extra starka fördomarsom sagt, vi har alla fördomar skulle ha svårt att bli bra poliser. Oavsett vilket parti.men sd drar till sig extra fördomsfulla människor, och Kanske FI ocksåOm vi jämför med SD så är de mer extrema, det är ju ett missnöjesparti vars främsta fokus är invandringen.
|
|