En fläkt av mccarthyism

Inlägg #1: Postat: 2006-11-24 22:20:00
Daniel Wijk
Vem är denna "ni" som du pratar om? Tror du att Stålis är främmlingsfientlig? Du tror inte att det kan finnas andra anledningar till att man inte vill att folks åsikter ska bestämma om man har rätt till jobb eller ej? Jag önskar att SD aldrig kommer in i riksdagen men jag vill inte se idioter stå och hålla dem utanför politiken med våld för det.
Inlägg #2: Postat: 2006-11-24 22:32:00
Eleni Schmidt
Kul att du månar om demokratin. Du får väl börja engagera dig för att polisens ska ändra sitt intagningssystem. Och ja, jag tror att Stålis är främlingsfientlig eftersom han röstat på SD.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-25 05:02:00
Daniel Wijk
Åh, mitt engagemang ligger överallt just nu. Att debattera över nätet är det jag gör på fritiden jag har över tyvärr. Jag har träffat på en del som röstade på SD i valet som inte är direkt främlingsfientliga. Jag skulle aldrig rösta på det partiet men jag tror att det är ganska skadligt att direkt göra kopplingen SDröstarefrämmlingsfientlig
Inlägg #4: Postat: 2006-11-25 05:04:00
Daniel Wijk
Det var ju väldigt nära att dom kom in i riksdagen och det berodde mest på att alla som har något emot invandringen betraktas som främmlingsfientliga. Själv har jag inget emot invandringen men jag tycker att det blir en väl svart/vit bild av den gruppen individer om man gör så. Precis som jag anser att det är en ganska svart/vit bild som en hel del i SD har...
Inlägg #5: Postat: 2006-11-25 07:40:00
stålis
3/ En ung iranier som skrev debattartikel i AB och krävde begränsad invandring, hade gjort samma iakttagelse bland sina vänner som Daniel; en del röstade på SD i protest, inte för att de var rasister.
Inlägg #6: Postat: 2006-11-25 07:42:00
stålis
3 forts/ Även den indiskfödde kille som MUF:s valberedning vill ha till ny ordförande vittnade i DN om att en del icke-rasister han mött röstat på Sd. Orsaken är de etablerade partiernas strutsmentalitet i invandringsfrågan.
Inlägg #7: Postat: 2006-11-25 11:48:00
Eleni Schmidt
Ok, Jag vill inte vara en struts. Få höra nu, stålis och alla andra. Varför är ni så extremt emot invandringen?
För övrigt så har jag inte anklagat någon för att vara rasist. Främlingssfientlig däremot kan man kanske komma överens om att du är ? Och Daniel Wijk också som det låter. Personer som är starkt emot invandring brukar klaga över ni blir ingnorerade i debatten. Så ok här, är jag. Era främsta argument tack.
Inlägg #8: Postat: 2006-11-25 12:04:00
Janne B
Varför hade ca 100 städer i Europa murar omkring sig, även i fredstid. Där inne satt en Borgmästare och bestämde om det mesta. Han tog tull på varor som gick in och ut. Han tog hyra av dem som bodde innanför murarna, vilket från början främst var köpmän och hantverkare som behövde ha skydd för sin verksamhet. Samt skydd för kapitalet.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-25 12:05:00
Janne B
Efter kontroll släppte han in alla som hade "ärliga avsikter". Men stadsporten stod aldrig öppen och obevakad. Den var rejält tillbommad på natten. Var Borgmästaren främlingsfientlig eller ville han bara ha "full coll"? Visbys murar byggdes visst för att skydda stadsborna mot bönderna på ön. Skydda mot danskarna dög de inte till!
Inlägg #10: Postat: 2006-11-26 16:58:00
Daniel Wijk
Du får nog ta och be om ursäkt Eleni. Jag vill ha fri invandring. Har absolut ingenting emot något som komemr från en annan kultur. Jag gillar att kika in i andra kulturer och titta vad som finns där. Är det okay om jag kallar dig människofientlig? Jag försvarar alltså stålis rätt att ha en åsikt utan att bli klassificerad som någonting och du kallar mig rasist? Riktigt lågt.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-26 17:06:00
Daniel Wijk
För en person som verkar vara så vänster att försvaret av de mänskliga rätigheterna klassificeras som extremhöger så tror jag inte några argument biter. Varför ska jag diskutera med dig?
Inlägg #12: Postat: 2006-11-26 17:58:00
Janne B
Jasså min 8-9 passade inte in i debatten? Nå, jag kommer tillbaka...
Inlägg #13: Postat: 2006-11-26 23:05:00
Eleni Schmidt
Ja, Det är ok om du kallar mig människofientlig, det är jag, åtmindstone mot vissa människor. Men du verkar lite väl lättsårad.
Hade du läst mitt inlägg hade sett att jag inte kallade någon rasist, varken dig eller Stålis, utan att jag antog att ni båda var främlingsfientliga, vilket inte behöver betyda samma sak. Och jag ville diskutera för och nackdelar med invandring. Men om du är för fri invandring hade jag förstås fel i det. Men du har rätt, vi behöver inte alls diskutera.
Inlägg #14: Postat: 2006-11-26 23:09:00
Eleni Schmidt
Janne, Jag diskuterar gärna med dig, men jag förstod inte vad du menade med din historiebeskrivning....Vill du ha in invandring med vissa villkor eller vill du visa att det inte hjälper eller vad?
Det låter förresten som du är bättre nu, vad bra!
Inlägg #15: Postat: 2006-11-27 02:03:00
Daniel Wijk
Jag är så långt ifrån främlingsfientlig man kan komma utan att vara tokkär i andra kulturer. jag gillar andra kulturer och vill ha dom nära. Jag har både folk som röstat på SD i men bekantskapskrets och folk som tycker att SD är vidriga. Själv anser jag att SD är ett onödigt parti men jag förstår de bekanta jag har som röstat på dom.
Inlägg #16: Postat: 2006-11-27 02:08:00
Daniel Wijk
Vad gäller invandring så vill jag ha öppna gränser världen om även om jag förstår att det inte är praktiskt att bara öppna ett lands gränser och be andra följa efter bara för att det är en god tanke. Om man fick med sig ett par länder och gjorde det på samma gång så kanske det hade fungerat. En av mina bästa vänner kom till Sverige från Iran så bild av hur de flesta invandrare beter sig är mycket god.
Inlägg #17: Postat: 2006-11-27 02:09:00
Daniel Wijk
Hur du fick ett försvar av åsikts och yttrandefriheten att bli någon slags indikator på att någon är främmlingsfientlig eller ej tycker jag är både upprörande och underligt. Jag anser att främlingsfientlighet är någonting dåligt. Anser du att det är någonting positivt så kan du förklara hur du tänker.
Inlägg #18: Postat: 2006-11-27 21:06:00
Eleni Schmidt
Visst är främlingsfientlighet dåligt, jag är själv för hyfsat öppna gränser. Men jag ville debattera med personer som är emot invandring, inklusiver stålis som många gånger skrivit artiklar där han breder ut sig om hur skadlig invandringen är . Och jag antog felaktigt att du också var främlingsfientlig. Men främlingsfientlig och rasist behöver inte nödvändigtvis vara samma sak, och det är svårare att bedöma om någon är rasist eller "bara "främlingsfientlig.
Inlägg #19: Postat: 2006-11-28 09:32:00
Daniel Wijk
Nej, du har rätt i att främlingsfientlig och rasist inte är samma sak, men det var så det kändes när du sa det. De i min omkrets som säger något främlingfientligt råkar oftast ut en en oförutsedd debatt om jag är med om man säger som så. Det är svårt att bedömma, det har du rätt i så jag förstår att du kunde ta fel.
Laddar...