Inlägg #1: Postat: 2006-11-24 22:01:00
|
Sunny |
Hon har bott flera år i länder med legal prostitution under arbetet med boken o jag tror att hon just nu är den mest pålästa svenksa forskare i ämnet??
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-24 23:51:00
|
Jan E |
Måste bara stillsamt påpeka för Sunny att Östergren har intervjuat 20 av – ja, hur många finns det? - lyckliga horor dvs så lyckliga de kan bli med hänsyn till en viss lag som anses sätta käppar i hjulet för verksamheten. Förmodligen utvalda i syfte att bekräfta Östergrens uppfattning att prostitution bör ses som justa affärsuppgörelser inom tjänstesektorn, avdelningen sexuella tjänster, och inte behöver vara mer dramatisk än att handla kalsonger och strumpor av en telefonförsäljare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-24 23:52:00
|
Jan E |
Och av detta synnerligen begränsade urval drar Östergren och hennes fanclub väldigt långtgående slutsatser. Vad de övriga, dvs de olyckliga, dvs de som Östergren inte är ett skit intresserad av, tycker kan vi än så länge bara gissa oss till.. Tills någon får lust att skriva en bok om dem. Men frågan är om den kan bli lika säljbar?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-24 23:54:00
|
Jan E |
Och dessutom Sunny - Petra Östergren är inte forskare utan författare. För att något ska få kallas forskning i det här landet har vi vissa krav på vetenskaplig metodik, urval t ex.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-25 00:28:00
|
Daniel Wijk |
Det som Jan E i sista stycket kallar forskning kallar jag politisk propaganda. Iallafall om man ser på den feministiska forskning sk genusforskning vi har. Att Sverige är det enda land vars genusforskare är så korkade att dom betraktas med löje i resten av världen för sina åsikters skull är något vi knappast bör vara glada över.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-25 00:31:00
|
Daniel Wijk |
Jag har läst högvis från folk som blivit utnyttjade i olika sorters yrkesutövande. Vill Jan E förbjuda även dessa yrken? Är det yrket som ska bort eller den typ av bakgrund som Jan E tror är så vanlig i detta yrket? För det är väl själva bakgrunden som offer som är det hemska och inte knullandet för pengar i sig som Jan E har något emot?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-25 04:33:00
|
Sunny |
4 Du är ute o cycklar ordentligt så boken kan du inte ha läst.
Jag har följt dess tillkomst från magisteruppsatsen till manus :10 år av studier.
Hon har talat med över 1000 flickor i 4 världsdelar. I bokens slut redovisar hon 13 sidor primärkällor!
Litterturlistan är på 8 sidor.
Bara Australien tog henne2 år!
Du är nog inte påläst om prostitution,sexarbete o forskning för då skulle du sett att hennes lista inehåller alla de tunga namnen som skrivit o forskat i ämnet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-25 04:35:00
|
Sunny |
Daniel: du kan ha rätt där!
Pk människor mår väldigt dåligt av att se andra trivas med val de själva inte skullle gjort eller kan tänka sig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-25 04:38:00
|
Sunny |
O vi borde i så fall förbjuda unga kvinnor att vara nattstäderskor på hotell!
Gästerna dricker på rummet o ringer för att få tafsa. De spyr över dig o den nyper dig i baken o allt du kan göra är att le medan du torkar syor för gästen har alltid rätt!
Som sexarbetare är det jag själv som bestämmer vilka jag vill ha i min lokal!!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-25 04:41:00
|
Sunny |
Eller förbjud undersköterskor inom äldrevården! Min dotter är utbildad både till sköterska o mentalvårdare men efter alla besparingar på det största sjukhuset i Stm hann de inte mata eller tvätta patienterna. Kia kom hem o grät allt oftare dag:Hon såg gamla som måste dö ensamma.
Visst kan vi förbjuda åldringsvården men borde vi inte förbättre den i stället? Nu jobbar hon privat o det är jättebra.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-25 04:50:00
|
Sunny |
Jan E: När allt kommer omkring har jag ju facit från 70 talet .
2 nu mycket uppburna kvinnor var horor då. En riksdagskvinna likaså. En annan är psykoterapeut stavas det så? med egen mottagning här i stan. Min finska lilla hora från min egen klubb är läkare i Finland sedan många år.
O min bästa vän går fortfarande på gatan! Det ger henne ett mera variabelt sexliv är andra 69 åringar får!
Kan det vara sådant som retar feministmaffian o Jan E! Avundssjuka?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-25 04:57:00
|
Sunny |
Läs gärna boken männen Makten Mörkläggningen av Deanne Raucher o Janne Mattson.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-25 05:08:00
|
Daniel Wijk |
Ja, herregud. När jag sommarjobbade i projektet "killar i vården" på 90-talet så var det en del gubbar som kollade på mig lite konstigt innan dom såg att jag var kille har långt hår och är inte så stor till "hyddan". Definitivt inte en bra arbetsmiljö om man vill låta unga kvinnor vara ifred
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-25 05:09:00
|
Daniel Wijk |
Bra med ytterligare litteraturtips. Ska se om den finns att tillgå på bibblan!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-25 12:32:00
|
Anna Drangel |
Sunny: jag tror inte Petra Östergren skulle kallas forskare, men att hon forskar är ju en annan sak. Dessutom tycker jag du allt som ofta blandar ihop äpplen och päron. Du skriver att dom som jobbar på hotell ibland blir utsatta för "tafsningar" mm - då är det bättre att vara "egen". Den slutledningen vänder jag mig kraftigt mot.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-25 12:33:00
|
Anna Drangel |
Visst är det väl så att många sexarbetare tjänar bra mycket mer än undersköterskor och nattarbetare, men är det en anledning att propagera för sexarbetets förträfflighet???
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-25 12:36:00
|
Anna Drangel |
Jag, liksom jag anar mellan raderna från skribenten av texten, är något förvånad när det gäller upphaussandet av sexarbetet. Det jag fått för mig är att du Sunny kunnat välja lite mer sexarbete "light" för ganska bra betalning. Det är min uppfattning - rätta mig om jag har fel.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-25 13:57:00
|
Daniel Wijk |
Så för Annna Drangel så handlar det hela om att ingen vill jobba gratis egentligen? jag förstår inte vad själva pengarna gör i själva transaktionen som är så ont. Ska folk som jobbar med bokföring sluta om dom får för mycket betalt också? Är det lustigt om någon i något arbete skulle vilja jobba lite och tjäna mycket?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-25 13:58:00
|
Daniel Wijk |
Sluta särställa prostituion från alla andra yrken, Anna, så kommer du att förstå vad vi menar.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-25 14:47:00
|
Anna Drangel |
Daniel: Det är inte bara jag som särskiljer prostitution från andra yrken - vi är ganska många...
|
|