Extreme home makeover - ett hån mot större värden

Inlägg #1: Postat: 2006-11-23 12:07:00
MdaG
Det är ingen skröna. Jag har jobbat med robotutveckling, där har vi fått lära oss att "dont build them to last a life time, it will put us out of business eventually". Kunderna köper inte ny utrustning bara för att den är ny, finns det inte pengar att tjäna i en investering så görs ingen investering.
Inlägg #2: Postat: 2006-11-23 15:00:00
Karin Holmberg
Ni menar att det är mer lönsamt för samhället, ur ett konsumtionsperspektiv, att sakerna inte är hållbara?
Men i längden då?
Är det verkligen mer lönsamt med saker som går sönder?
Och ur ett miljömässigt perspektiv.
Om alla kommer in i "ett nytt tänk" hatar det ordet, egentligen! :-o
så leder det väl till att vi är mer varsamma med våra resurser och tar vara på det som finns.
Jag tror även att det förhållningssättet: att ta vara på det som finns är självgenererande
för vår egen hälsa.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-23 15:03:00
Karin Holmberg
Jag tror vi tappar vår egen känsla, för vad som är värt något,
när vi hela tiden hysteriskt ska förändra oss.
Folk ska Förändra sig, men vet ju inte ens vad de vill ha!

Därför "hyr de in" coacheroch inredare som ska styra och ställa, i ens liv.
Och som "ska bestämma" VAD det är Vi ska ha.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-23 15:08:00
Karin Holmberg
Jag tycker det är sorgligt att folk inte kan känna efter vad som "är" deras personliga sfär.
Och att de lämnar "ut den" till fullständigt främmande människor,
att "kränka den".

är lite inne på "samma spår" som Jennie Vestling: "Varför får vi inte bara vara?"
Länk: sourze.se
Inlägg #5: Postat: 2006-11-23 15:09:00
Janne B
Visst är det en skröna i de flesta fall. Första gången jag hörde om det var det silkesstrumpor, sedan var det nylonstrumpor, sedan var det kulspetspennor osv.
Inlägg #6: Postat: 2006-11-23 15:16:00
MdaG
Svar 2: Ni? Jag menar ingenting annat än att det inte är en skröna. Dollarn styr och det enda jag kan se som skulle kunna ändra på det är en förändring av attityd genom kommande generationer altervativt en katastrof. Det finns för många som gillar att shoppa för att jag ska tro på nån omedelbar metod.
Inlägg #7: Postat: 2006-11-25 15:01:00
Uno Hansson
Det absolut mest effektiva är om tillräckligt många konsumenter några miljoner världen över kom överens om att organisera sig. Via branschkunniga och engagerade konsulter så skulle de då kunna göra teknikupphandlingar med avropsavtal från samarbetsvillig "underleverantörer". Det finns ju antika möbler mm som har återanvänts under flera generationer. forts...
Inlägg #8: Postat: 2006-11-25 15:02:00
Uno Hansson
forts... Genom att hyra och leasa - till låga kostnader - istället för att köpa, så skulle man kunna förnya hur ofta man vill, och samtidigt ha varor av högsta kvalitet och hållbarhet.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-25 15:16:00
Uno Hansson
Citat: "Att alla frivilliga byten är välfärdshöjande betyder att den allmänna välfärden blir större om alla väljer hyra istället för att äga. Leasa hamnar mitt emellan." Antalet penningtransaktioner ökar ju om det är t.ex. 20 personer som hyr och använder en tillverkad sak under den tid som saken fungerar, istället för att 10 av dessa har råd att äga samma sorts saker som den mesta tiden enbart finns i beredskap i källar- och vindsförråd. forts...
Inlägg #10: Postat: 2006-11-25 15:20:00
Uno Hansson
forts... Samtidigt som det inte behöver tillverkas mer än tiondelen så många, så att miljön därmed skyddas. De offentliga utgifterna för upphandlingar 400 miljarder/år skulle bli mycket lägre - och därmed lägre skatter - om myndigheter och organisationer hyrde och leasade istället för att köpa nytt vid varje omorganisation och förändringsbehov.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-26 14:37:00
Karin Holmberg
låter som någon vettigt Uno! Har inte hört talas om det förut!

Någon annan i en kommentar tog upp det här med tekniska prylar,
och där kan jag förstå Till viss del, att man vill köpa "nytt" emellanåt och uppgradera sina prylar,
Men "detta går ju till överdrift också, när boys ofta killar och män! :-D ska ha de nyaste "värstingprylarna"!!
Inlägg #12: Postat: 2006-11-26 14:43:00
Karin Holmberg
Man borde ju samtidigt som man sätter "press" på branscher, enligt ditt eget förslag kriminalisera beteendet att programmakare inom branscher, som då de kommer med nya program, till exempelvis datorer: alltid ser till att utveckla programmet bara nästan - fullt ut.
Så kunder är alltid TVUNGNA att köpa tillbehör,
samt att köpa Nästa, nya program, som kommer! :-o
Inlägg #13: Postat: 2006-11-26 14:44:00
Karin Holmberg
är inte själv så hemma på teknik. Jag är ju tjej! :-D
Men sambon pratade om problemet!
Laddar...