|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-21 22:42:00
|
|
Lars Nilsson |
Njaa, håller nog inte med att jag tänjer begreppen. Visst, för vanligt folk gällde inte detta vansinne. Men läs exempelvis den statliga utredningen eller Göran Häggs, i många stycken utmärkta bok "Välfärdsåren", där han helt korrekt redovisar tidsandan. Kanske jag också är lite äldre än Dig gick inte i skolan då och därför har en något annan minnesbild.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-21 22:55:00
|
|
Leif-Arne |
Men detta med det fria sexet, de närmsta man kom var då de visade "kärlekens språk" eller nåt på bion hemma ibyn, jag missade visst hela grejjen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-22 12:13:00
|
|
Janne B |
Det förekom ju en mängd kollektivboenden vid denna tid i torpstugor och storlägenheter. Media förutsatte att det var fullständigt fri och oreglerad kärlek/erotik i dessa gäng. Men de intervjuer som gjordes då bekräftade inte detta. Möjligen i de gäng som hachade o söp värst.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-22 13:29:00
|
|
Per W |
Rätt Janne, bodde själv i kollektiv 74-77 och tillsammans med de mest pryda och moraliska människor jag mött.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-22 13:31:00
|
|
Unto S |
Jag bodde i ett vänsterkollektiv, en skånsk bondgård, i början av 70-talet. Vi hade en fri syn på sexualiteten och kärleken, men i den meningen som Marx´s kompanjon Friedrich Engels menade. Vi sprang ofta nakna i trädgården men något gruppsex var det inte frågan om, eller några ständiga partnerbyten. Vi kämpade bl.a. för kvinnans frigörelse. Några var med i Grupp 8. Rött vin var också populärt
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-22 13:33:00
|
|
Unto S |
Prostitutionsanhängarna hittade man då som nu hos högern, moderaterna var ivrigast. I Malmö fanns en moderatkvinna som aktivt propagerade för kommunala bordeller. Vi har här på Sourze också högerväljare som propagerar för statliga bordeller. Ramona F är en! Jag har inte läst Lars Nilssons artikel, hans artiklar återspeglar nästan alltid vänsterfobi och därför bryr jag mig inte om att läsa den här artikeln. Ståhlberg har invandrarfobi och Calle Z islamofobi. Och, jag avslutar med: ”He-he!”
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-22 13:38:00
|
|
Janne B |
Skönt att Unto och jag inte har några som helst fobier. Men detta med koillektivboende förekom även i frikyrkliga studentkretsar till församlingarnas fasa. Men de var säkert av Per W:s sort, mycket pryda. Men det hände att deras föräldrar kom o hämta dem undan synden och eländet. Några blev uteslutna ur Pingströrelsen. Det förlorade nog Pingst mkt på..
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-22 14:23:00
|
|
Unto S |
Nu försökte Janne vara ironisk. Du syftade kanske på min ”hat” fobi? mot USA. Det är inte någon fobi men jag har ett annat, polisfobi. Det fick jag när jag såg en uniformerad polis misshandla en naken sjöman i Ribersborgs kallbadhus i Malmö herravdeln.. Sedan dess umgås jag inte med poliser. Sjömannen blev åtalad, ”våld mot tjänsteman”.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-22 14:25:00
|
|
Unto S |
Janne B. Också på 70-talet. De religiösa gled till vänster på den tiden. Vi i vänstern hade en konferens i Båstad med Missionsförbundets ungdomar. En mycket givande konferens. När det gällde det sociala och humanistiska värdena var vi fullständigt överens. En annan sak retar mig fortfarande, vi spelade fotboll och en vänstertjej tyckte inte om det, hon tyckte att vi skulle träna närkamp istället för det gör man i Albanien.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-22 14:27:00
|
|
Unto S |
Forts. Hon är säkert en av dom som när systemskiftet kom gick över till borgerligheten. Det finns många sådana exempel. Synd att dessa förstörde för oss så mycket – deras bravader används t.ex. av Lars Nilsson som argument för att besudla vänstern verkliga syften. Jag kan ge några exempel härifrån Malmö: Göran Skytte, Katarina Engberg, Gunnar Wetterberg mm. Ni vet kanske att Skytte var medlem i Förbundet Kommunist, som tillhörde yttersta vänstern. VPK var ett opportunistparti, tyckte de.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-22 19:43:00
|
|
Sunny |
Pojkar. Jag är glad att någon inser att om man bor kollektivt innebär det att man delar bostad men inte att alla har sex med alla.Här har aldrig förekommit några sexorgier under mina 30 år ! Visst bor jag med 2 ex men har aldrig kommit på tanken att dela säng med båda på samma gång! Tvärtom är det en gyllene regel att aldrig berätta om det mest intima för andra partners.
Sånt kan man ventilera med vänninor.
Den enda gång jag testade 3 kant valde jag medvetet 2 nästan okända killar.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-22 22:15:00
|
|
Lars Nilsson |
Unto är sig lik. Han läser inte min artikel men uttalar sig ändå och har diverse synpunkter.
|
| |