Leva på andra eller tjäna varandra?

Inlägg #1: Postat: 2006-11-21 20:58:00
steno
"Arbetslösheten är, tyvärr, kulturarbetsmarknadens särart. Kulturpolitiken samspelar därför med arbetsmarknadspolitiken och arbetslöshetsförsäkringen.",såskrev de är värd att sparas
Inlägg #2: Postat: 2006-11-21 20:59:00
steno
Har läst det förr.Många tar a-kassa för allt utom spelkvällarna. Repetitioner, inläsning etc, inte står de till arbetsmarknadens förfogande inte
Inlägg #3: Postat: 2006-11-22 08:31:00
yron
Som egenföretagare med just nu ca 30 fakturerbar arbetstid på årsbasis, men med en vision, känner jag igen mig med kulturarbeterna. Skillnaden är att jag inte får en spänn för den övriga tiden samt ofta får kriga för de pengar jag fakturerat.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-22 09:53:00
Janne B
Sedan har jag ju som socialarbetare på landsorten ofta hört om socialbidrag till "kultrarbetare"i storstäderna.På byråerna har man haft svårt att handskas med denna fråga,skådisarna har behandlats olika i olika stadsdelar. Riktlinjer från staten har saknats. Jag nog borde hela detta område utredas ordentligt. Hur är det i dag och hur borde det vara för kulturfolket!
Inlägg #5: Postat: 2006-11-22 09:56:00
Janne B
Det finns massor av slolor som utbildar kulturarbetare, bland våra folkhögsklor och gymasielinjer. Har man rätt att välja yrken som i Alla tider erbjudit usla löner och ännu sämre anställningsvillkor? Räcker det att Jerry W turnerar en vecka i månaden för att få Akassa?
Inlägg #6: Postat: 2006-11-22 14:42:00
steno
Tror inte Jerry någonsin levt på A-kassa. Man behöver vara medlem i ett år och ha jobbat ca 6 mån för att få ersättning. Ersättningen har officiellt varit högst 300 dagar men i praktiken längre. Sedan kan naturligtvis korta jobb göra att ersättningstiden drar ut över tiden. Karenstiden är 5 arbetsdagar
Laddar...