Kan självmord rättfärdigas?

Showing page 12 of 13: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Inlägg #221: Postat: 2006-12-07 21:11:00
Mats TCM
Som så mycket annat i Bibeln så är ju detta en tolkningsfråga. Jag menar att detta inte kan appliceras på självmord. Varför? Jo, därför att dels så är det lösryckt ur sitt sammanhang och dels så kan inte ens Gud förgöra något som inte existerar. Alltså någonting som redan är dött. Man kan inte döda något som redan är dött. Inte ens Gud! Möjligtvis kan man tänka sig att detta kan appliceras på mördare, men inte på SJÄLVmördare. Eller är det i slussen helvetet man hamnar efter självmordet?
Inlägg #222: Postat: 2006-12-07 22:31:00
Janne B
Jag har alltid tolkat orden om kroppen som Guds Tempel att vi ska vara väldigt rädda om den och hålla den i trim. Vilket jag misslyckats med, men har ingen religiös ångest för det.Ät sunt, undvik gifter, förebyggande hälsovård så långt det går. Då har jag uppfyllt Guds vilja.
Inlägg #223: Postat: 2006-12-08 17:45:00
Mats TCM
222 Isåfall bör ju du sluta med waran ty alla mediciner är ju i grund och botten gifter. Detta är ett tydligt exempel på konflikten mellan vetenskap och religion. Vi borde oxå gå tillbaks till det där idylliska "bullerby samhälle"som existerade en gång i tiden då man brukade sin egen lilla jordplätt. Nej fy fan vad tråkigt!
Inlägg #224: Postat: 2006-12-08 17:47:00
Mats TCM
222 De tio budorden har jag inga problem med att skriva under på men mkt annat. Inte bryr jag mig om att killar är homosexuella. De får vara så mycket homosexuella de vill ty då blir det mer tjejer över till mig!
Inlägg #225: Postat: 2006-12-08 18:26:00
Mats TCM
Metafilosofiska resonemang kan vara nog så berikande men efter ett tag tar det stopp. Man kommer inte längre. Ibland krävs bevis. Jag är resultatinriktad i grund och botten. Teologi är en helt annan femma. Fast visst är det intressant och intellektuellt utmanande.
Inlägg #226: Postat: 2006-12-08 19:01:00
Janne B
223 Mats / Om jag slutade använda waran skulle jag nog känna mig som den sista utdöende Waranen på detta klot. Så jag fortsätter nog att förgifta mig. Har ca 100 piller kvar.
Inlägg #227: Postat: 2006-12-08 19:04:00
Janne B
Teologi ska bara användas av psykiskt starka människor annars går det åt pipan. Älska Jesus kan vi göra alla utan att problem tillstöter. En dos morgon och kväll är en bra början. Elfte budordet är bäst. Älska din nästa så som dig själv...
Inlägg #228: Postat: 2006-12-08 19:21:00
Mats TCM
226 Jag menade INTE alls att du skulle sluta ta waran. Men om man inte älskar sig själv då? Nej, man måste börja hos sig själv för att ha förmåga att älska sin nästa. Javisst, religion används ju ofta för att bryta ner instabila människor. Jag har själv varit föremål för det.
Inlägg #229: Postat: 2006-12-08 22:13:00
Janne B
228 Mats jag anar att du en period av ditt liv varit inne i ett fullständigt tokigt religiöst sammanhang. Där folk utnyttjat dig i stället för att utveckla dig. Där de tagit makt över din person och kanske även pengarna. //Jag brukar säga till ungt folk att känns det inte bra i ett gäng så spring fortast möjligt därifrån.
Inlägg #230: Postat: 2006-12-08 22:16:00
Janne B
Älska är inte främst en känsla utan en konkret handling. Jesu berättelse om den barmhärtige samariern handlar inte om ädla känslor utan om rättfärdiga handlingar. Kristendomens teologi har aldrig fängslat mig. Men kristna människor som gör vettiga grejer griper mig.
Inlägg #231: Postat: 2006-12-08 22:26:00
Sunny
Janne: Min Käre har hävdat hela livet att man måste älska sig själv för att kunna älska andra.
Vad vi har pratat om detta.Han har fel: jag kan inte älska mig själv men älskar de mina o många människor oändligt högt.Men kankse jag kunnat älska dem ännu högre om jag stått ut bättre med mig själv??? Ingen vet .
Inlägg #232: Postat: 2006-12-08 22:29:00
Janne B
Jag skulle vilja ge ett känslomässigt rätt svar på detta just nu när natten faller på. Men jag är för trött...men vi tror på morgondagen.
Inlägg #233: Postat: 2006-12-08 22:34:00
Sunny
224 Jag har stora problem med en del budord.
Du ska inga andra Gudar ha jämte mig är ju en sorts begränsning som jag inte
Hedra din far o din mor på det att osv är ju helt sjukt i min situation!Man hedrar människor man tycker förtjänar att hedras: Det räcker inte att de har avlat ett barn!
En mamma som är psykopat o kriminell o försöker döda sina barn o en pappa som är pedofil o hedra???
Inlägg #234: Postat: 2006-12-08 22:35:00
Sunny
Vi finns kvar i morgondagen vännen: det tror jag på!
Inlägg #235: Postat: 2006-12-08 22:40:00
Sunny
Jag är tveksam till budet ang att vilja ha sin nästas hustru för i mina ögon kan man inte äga en annan människa.Man gjorde det när buden skrevs.Men att varken äga slavar eller kvinnor o barn är ju någonting nytt i mänskligheten historia
det finns många som tror på att man kan mörda som straff eller i krig.Läs Torbjörn Tännsjös Du ska under stundom döda.
Där ärj ag bilbeltrogen:jag är emot både krig o dödsstraff.
Inlägg #236: Postat: 2006-12-09 18:15:00
Mats TCM
235 O fan denna tråd lever fortfarande! Kors i taket på det! Nej, naturligtvis kan man INTE äga en annan människa det är ju lite grann det jag syftar på i min artikel. Jag bestämmer över min kropp! Du bestämmer över din! Jag är oxå självfallet emot båder krig o dödsstraff. Torbjörn Tännsjös bok som du insinuerar om har jag tagit del av och jag har t.o.m träffat vederbörande för diskussion för några veckor sedan!
Inlägg #237: Postat: 2006-12-09 18:18:00
Mats TCM
233 Nej, det kan aldrig handla om en begränsning då det logiskt o rationellt sett bara kan finnas EN Gud, så alltså är ju budordet i Bibeln faktiskt en motsägelse, fast motsägelser förekommer ju rätt frekvent i Bibeln. Men du tror ju inte på Gud så då är ju problemet redan löst för dig! Jag tror själv på Gud men tar inte alls Bibeln bokstavligt! Jag har väl "smekt" mig själv för mycket!
Inlägg #238: Postat: 2006-12-09 18:48:00
Mats TCM
Jag är ju nödsakad till det då jag har svårt för att någon annan petar på mig. Nå, man kan idagens samhääle inte alls ta Bibeln bokstavligt ty då blir det omöjligt att leva. Samhället fungerar inte på det sättet. T.o.m "extrema" religiösa grupperingar so Jehovas Vittnen börjar nu att tumma på sina mest grundläggande priniper.
Inlägg #239: Postat: 2006-12-09 18:58:00
Janne B
Här sitter jag med min dåliga hälsa o tungt huvud och skulle vilja säfga ngt vettigt. Hjälper det lite om jag säger att bibeln aldrig varit en lärobok i diverse vetenskapliga ämnen. Om jag vill veta vilka djur som idisslar så går jag väl till en zoologibok, inte gamla testamentet. Men vill jag ha poetiska beskrivningar av något så är Bibeln ofta bra.
Inlägg #240: Postat: 2006-12-09 19:01:00
Janne B
Bibelns gamla geografiska beskrivningar har efterhand visat sig stämma väldigt väl. Babylons och egyptens historia tas upp ibland. Först lät det mest som sagor men allt mer tycks ju stämma. Men använd inteibelsn som historiebok för det.
Showing page 12 of 13: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Laddar...