Inlägg #1: Postat: 2006-11-21 13:03:00
|
Yngve K |
Jag kom nu på en sak som jag hade tänkt skriva men som jag glömde att påpeka när jag skrev artikeln. För Korea var det den sämsta möjliga utgången nämligen att Korea fortsatte att vara en delad stat.Det hade varit bättre om USA hade låtit Nordkorea återförena Korea. Det hade också varit bättre att Kina hade låtit USA återförena Korea. Både Kina och USA är skyldiga.Ett kommunistiskt enat Korea skulle ha utvecklats som Kina eller som det enade Vietnam.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-21 14:42:00
|
Janne B |
Yngve / Du har all rätt att tro detta men nog är det en förhoppning på lösan sand.Om nordsidan vunnit så hade Japan känt sig starkt hotat och påbörjat en vansinning upprustning, som påverkat hela regionen. Om Syd vunnit så hade USA och Japan stått med miljonarmeer vid Jalufloden och det hade Kina reagerat enormt emot.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-21 14:44:00
|
Janne B |
Kina och Vietnamn har utvecklats enormt på det ekonomiska planet men de har inte tagit många steg mot demokrati, rättssäkerhet, humanism osv. Mig veterligt leds länderna av gangsterjuntor, inte av valda regeringar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-21 15:55:00
|
Yngve K |
Janne/Jag tror inte att Japan skulle ha tillåtits att rusta upp så snart efter kriget. Att USA ingrep i kriget i Korea berodde nog på den inrikespolitiska situationen i USA året efter det att man "hade förlorat Kina". Oppinionen krävde krafttag mot kommunismen.Att man passerade 38:e breddgraden var också ett fruktansvärt misstag. Det liknar misstaget när man började krig med Irak.Beslutades det i FN eller var det amerikanskt beslut i FN:s namn?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-21 16:44:00
|
Yngve K |
Sydkorea var också en hård diktatur och demokratiserades först i och med valet 1987.Landet skulle arrangera olympiska spelen 1988 och att få stå som värd för olympiaden kunde landet pressas till att införa demokrati.2008 arrangerar Kina olympiaden. Då är frågan om Kina kan pressas att göra samma sak nästa år.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-21 16:51:00
|
Janne B |
Låt oss drömma om detta tillsammans.../Mitt minne är att det pågick mycket häftiga demonstartioner 10 år till för och emot olika Kim-figurer. Polisinsatserna var mkt brutala.../NU är polisen mkt brutal i markfrågor på flera håll i Kina...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-21 17:00:00
|
Janne B |
4 Svar/ Som jag mins det var dcet ett FN-beslut som verkställdes av 5-6 länder som Australien, Nya Zeeland etc med kanske symboliska trupper. Man hade förväntat sig ett Sovjetiskt NJET i säkerhetsrådet men det kom ej. Så därför fladdrade det FN-flaggor överallt. Hade inte vi en "ambulans" där fältsjukhus? Jag kan minnas fel, fortfarande trött konvalecent. Yngve, du tar ofta upp viktiga frågor. tack.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-12-12 15:42:00
|
Yngve K |
Janne/ Jag har läst om min gamla artikel om Koreakriget. Jag tycker att den står sig som en sammanfattning av kriget och dess konsekvenser.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-26 14:54:00
|
Yngve K |
SvD den 26 jan. 2008. Rubrik:" 100 000-tals vänsteranhängare avrättades av Sydkoreas regim." TT-AFP:" Efter årtionden av tystnad avslöjas att den USA-stödda regimen i Sydkorea under krigsåren 1950-53 avrättade hundratusentals vänstersympatisörer./-/ Av de dödade och försvunna tros minst 250 000 ha varit kommunister och vänstersympatisörer."
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-26 14:58:00
|
Jocke S |
Ja jag har precis skrivit det på annan plats Yngve! Klart man kan missa, men läser du andras kommentarer och artiklar Yngve...?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-26 15:00:00
|
Jocke S |
Å andra sidan kan man ju förstå att du vill ha denna viktiga uppgift under din egen artikel! Hoppas du inte tar illa upp över min kommentar ovan!
|
|