|
Inlägg #21: Postat: 2006-11-20 12:53:00
|
|
Janne B |
Även jag sitter här och njuter av lyckade formuleringar och diverse plattityder. // Jag hade en mycket tystlåten mormor som aldrig sa en korkad sak i hela sitt liv så eftertänksamt som hon använde orden. Om min morfar skulle jag däremot vilja säga....men det gör jag inte.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-11-20 12:57:00
|
|
ann53 |
Leif-Arne - ja den är också underbar - fanns med i en bok om just alternativa fula ord....
Och till janne. Min far, fiskharen var också underbar ibland. Min mors släkt led ju av en fruktansvärd titelsjuka så vid ett tillfälle då alla jämförde och övertrumfad varandra med diverse bravader på det intellektuella området, om skolor de gått o.s.v så fick min fat nog och deklarerade: Ja, si, jag var näst bäst av di två sämste.........
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-11-20 17:18:00
|
|
Biff |
Varför skulle jag ha gjort självmål? Att kvinnor inte tål lika mycket som män är ju ingen hemlighet. Den diskussionen behandlar dock vanligtvis om detta beror på biologiska eller sociala skillnader. Hur som helst har det inget att göra med hur benägna män och kvinnor är att konkurrera, bara vilka medel de tar till. En kvinna som tex börjar slåss blir direkt förloraren, hon är okvinnlig. Det finns inget "konkurrenshormon" eller någon "konkurrensgen" hos män, som inte kvinnor har.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-11-20 18:51:00
|
|
ann53 |
En kvinna som börjar slåss blir direkt förloraren för då är hon okvinnlig? Mem om det nu är så att kvinnan inte sitter fast i det könstänkandet utan slåss för att vinna och inte bryr sig ett smack om sin kvinnlighet just då?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-11-20 18:52:00
|
|
ann53 |
Och om jag påstår att testosteronet i sig är ett konkurrenshormon som underlättar att slå sig fram och att kvinnor använder sig av andra knep just för att de saknar detta hormon?
Men att det också gör att hon måste bliva vid sin läst - alltså att om hon inte vill spela på sin kvinnlighet i alla sammanhang så blir hon en förlorare......?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-11-20 19:17:00
|
|
Biff |
Jag tror att få män blir charmade av en kvinna som slåss. Kvinnor tycks mer överseende med män som slåss. Har du några belägg för att testosteron skulle öka konkurrensen mellan män? Har du ens några belägg för att män konkurrerar mer än kvinnor, om man ser till ett helhetsperspektiv och inte bara till de klassiska manliga konkurrensområdena, som tex affärsliv eller sportsammanhang?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-11-20 19:42:00
|
|
Sunny |
Tja bland hundar kan det funka med kastrering o lägre hormondos.Mina 2 höll på att bita sönder varandra o den som skulle skilja dem åt därför att den lille var väldigt hormonstinn o muckade med den 3 gånger större .
Av natirliga skäl har jag aldrig prövat metoden på människor *lol* men det kan nog förändra en sjukligt aggresivitet?????
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-11-20 19:46:00
|
|
Sunny |
Eftersom jag aldrig dragits till aggresiva män har jag inte upplevt våld i något av mina förhållanden.
Vid få incidenter har JAG slagit mina män. Jag gav ett ex en örfil som krossade hans glasögon. Skäms ännu men jag hade vakat i månader vid en dödsbädd o förhållandet som bara varade i 5 år var på upphällningen.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-11-20 20:05:00
|
|
Biff |
Sunny. Absolut, att testosteron medför aggressivitet är ju känt. Men mer aggressivitet behöver inte innebära större vilja att konkurrera. Konkurrens uppstår snarare ofrivilligt när flera personer vill nå samma mål, tex en viss jobbtjänst eller kärlekspartner. Så om ett konkurrenssamhälle "passar" män bättre än kvinnor är en onödig fråga. Konkurrens passar ingen, men den finns där ändå för den är inte konstruerad. Man kan lika gärna kalla "konkurrenssamhället" för "människosamhälle".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-11-20 20:49:00
|
|
ann53 |
Biffen - du skriver hela tiden som om det bara handlar om att attrahera den andra parten, jag talar ju först och främst om arbetslivet - att det hårt uppskruvade tempot passar män bättre än kvinnor, av biologiska anledningar, av sociala och av kulturella och hur de olika faktorerna samverkar vet jag inte, men att de gör det är väl inte svårt att se?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-11-20 20:52:00
|
|
ann53 |
"Jag tror att få män blir charmade av en kvinna som slåss"
Jag fattar inte vad detta hade med saken att göra. tTor du att jag försöker charma dig nu? Tror du att det var det min artikel handlade om?
Och vad har du då för syn på kvinnan?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-11-20 23:29:00
|
|
Biff |
Du skrev att du inte ansåg kvinnor lika konkurrensbenägna som män och jag hävdar att kvinnor visst är det, bara på andra områden, tex när det gäller att attrahera en partner. Arbetsliv och marknadsekonomi bygger naturligtvis på konkurrens. Om det är arbetslivet som inte passar kvinnor så skriv det istället för att hålla på med teorier om kvinnomissgynande strukturer i mans- eller konkurrenssamhällen.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-11-20 23:29:00
|
|
Biff |
Själv tror jag dock inte att stress och hårt uppskruvade tempon passar män bättre, det låter mest som en stereotyp föreställning om män. Jag tror inte att män i allmänhet mår bättre än kvinnor i arbetslivet.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-11-20 23:36:00
|
|
ann53 |
Ja och om kvinnor är konkurrenskraftiga på "andra områden" än arbetslivet så är väl kvinnan likafullt missgynnad där eller hur? Eller ska bara attraktiva kvinnor som kan leva på denna dragningskraft på män få finnas till eller?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-11-20 23:39:00
|
|
ann53 |
Vi kanske ska prostituera oss hela bunten och vara "vit mans slav"?
Ditt resonemang går i cirklar hela tiden. Måste du ha knastertorra fakta för att tänka?
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-11-20 23:42:00
|
|
ann53 |
Ok - jag börhar här och nu!
Häromdagen sades det av män att det inte fanns några köneskillnader enligt någon statistik man hänvisade till.
Ställ detta mot att ett av skälen till att kvinnor som stannar hemma för vård av barn gör det "Därför att mannen tjänar bättre" - något som ofta anförs som anledning till att män i så låg grad stannar hemma när barn är sjuka - är detta alltså bluff? Ljuger männen för att slippa ta hand om sjuka barn?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-11-21 18:00:00
|
|
Biff |
Att kvinnor i allmänhet söker sig till sämre betalada delar av arbetslivet är ingen hemlighet. En möjlig förklaring är att kvinnor oftast väljer reproduktionsknutna arbeten i stället för produktionsknutna. Detta ger mindre pengar men ofta intressantare och mer berikande uppgifter. Min poäng är dock att det objektivt och icke-ideologiskt sett inte existerar några genomgående samhällsstrukturer som systematiskt missgynnar kvinnor. Det är sådana teorier som gör feminismen verklighetsfrämmande.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-11-21 18:16:00
|
|
ann53 |
Och varför är reproduktionsknutna arbeten sämre betalda biffen och om de nu är mer intressanta - varför söker sig så få män dit? Varför skulle män prioritera pengar framför "intressanta uppgifter"?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-11-21 19:10:00
|
|
Biff |
Jag vet inte varför reproduktionsknutna arbeten är sämre betalda. Kanske för att staten är den största arbetsgivaren på det området. Kanske också för att mänskligt liv inte så lätt kan värderas i pengar. Åtminstone anser kvinnor i allmänhet att reproduktionsknutna arbeten är mer givande än produktionsknutna. Därför kanske just kvinnorna ofta väljer reproduktion, och således kan de inte anses missgynnade i arbetslivet ur alla synvinklar.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-11-21 19:22:00
|
|
ann53 |
Nja - det är väl snarare så att reproduktionsanknutna jobb inte värderas alls och istället för att gå ut i kamp för detta så gör en del s.k jämställda kvinnor gemensam sak med män och dissar alla de jobb som de flesta av oss slutligen är mest beroende av
|
| |