Jag är född kvinna - och det skäms jag inte för!

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2006-11-19 09:00:00
ann53
Framförallt måste man sluta märka ord eller slunga ur sig saker som biffen direkt gjorde efter att jag berömt J.S artikel. Sånt får en bara att surna till och det gäller väl alla oavsett kän antar jag. man kan lugna ner sig lite och inte måla f-n på väggen direkt!
Inlägg #2: Postat: 2006-11-19 20:11:00
Biff
Man kan inte göra mycket annat än att "märka ord" i diskussioner. Det gäller vilka diskussioner som helst. Vad jag vänder mig mot är att du innesluter JS:s teori i din egen. Feminismens fokus ligger på att kvinnor är underordnade män. Därför granskar feministerna samhället på de punkter där kvinnor är underordnade.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-19 20:11:00
Biff
Detta ger dock ingen överblick över samhället i dess helhet, utan visar bara de områden där män är överordnade. Dvs teorin om manssamhället visar bara att det finns ett "män är överordnade i vissa fall-samhälle", alltså ett icke-komplett samhälle. De områden där kvinnor är överordnade män kan med lika stor rätt betecknas kvinnosamhälle, i vilket strukturerna har sin grund i vad kvinnor för tusentals år sedan har bestämt.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-19 20:12:00
Biff
Man kan inte utan vidare påstå att kvinnosamhället, dvs de områden där män är underordnade, endast är en baksida av manssamhället. Då försöker man inte forma orden efter verkligheten utan verkligheten efter orden.
Inlägg #5: Postat: 2006-11-19 20:49:00
ann53
En diskussion handlar väl lite grand om respekt också eller? Att man väntar en aning och låter den andre få utveckla sina egna tankar genom att man ställer fråor om det som är oklart och inte genast tar för givet en massa saker.
Inlägg #6: Postat: 2006-11-19 20:51:00
ann53
Och att jag innesluter J.S teori i min egen...ja gör man inte så om man utvecklar sitt eget och inte bara hävdar samma hela tiden...är det inte så med all intellektuell utveckling.. att man fogar nytt till det man redan tagit ställning till, tänkt, känt etc?
Inlägg #7: Postat: 2006-11-19 20:55:00
ann53
Och jag fortsätter hävda att konkurrenssamhället passar män bättre än kvinnor och märk att jag döpt om det för dig förhatliga "manssamhället" till konkurrenssamhället enbart därför att jag tycker du är fast i schabloner, du tolkar det som att jag lägger en viss värdering i det.

Detta utesluter inte att jag t.ex kan hålla med J:S på en lång rad punkter, men jag säger som en av dem i "Döda poeter sällskap" - jag utnyttjar min rätt att slippa marschera!
Inlägg #8: Postat: 2006-11-19 21:00:00
ann53
Sedan biffen så tror jag Kanske utifrån min kvinnliga intuition?, att jag inte kan få dig att ändra uppfattning om mig och det gäller säkert fler här. Ni tycks veta bättre vem jag är och vad jag står för än vad jag själv gör och jag påstår att det är fel!
Jag kan helt enkelt inte vinna på någon enda punkr och det tror jag beror på att det är fler män som läser och skriver på sourze än var där är kvinnor.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-19 21:02:00
ann53
För mig är det också naturligt - de få män som jobbar inom mitt yrke blir också ensamma just därför att de är i minoritet. Det skrämmer mig alltså inte, men det ger inte så mycket om man hela tiden ska försvara sig mot vad man själv tycker grundlösa och orättvisa påstående
Inlägg #10: Postat: 2006-11-19 21:03:00
ann53
Jag ville alltså komma längre än till ett ordkrig och det kanske inte är möjligt här?
Inlägg #11: Postat: 2006-11-19 22:38:00
Biff
Vad är det för skillnad mellan ett konkurrenssamhälle och ett marknadsekonomiskt samhälle i så fall? Jag skulle inte påstå att konkurrens passar bra för någon av parterna som konkurrerar med varandra. Men ur ett spelteoretiskt perspektiv är konkurrens ändå oundviklig. Kvinnor är för övrigt precis lika konkurrensbenägna som män, och att kvinnor skulle må sämre av konkurrens låter som ren spekulation.
Inlägg #12: Postat: 2006-11-19 23:05:00
ann53
Det manliga könshormonet tänker jag främst på, alltså att det är en tillgång i konkurrenssammanhang och nej jag tror inte att kvinnor är lika konkurrensbenägna av samma anledning. och visst handlar det om spekulationer eller anser du att du äger sanningen?
Inlägg #13: Postat: 2006-11-19 23:08:00
ann53
Jag tycker t.ex. du är jävligt tröttsam för att du hela tiden ska bygga ordmurar, så även här ser jag en skillnad - jag försöker gång på gång nå fram till dig, men du märker det inte för du är i gång med att bekämpa mig - du är reultatinriktad vill vinna och det snabbt - jag är processinriktad och försöker komma i dialog med dig, men du är så upptagen av ditt eget att du avfärdar allt jag säger som ovidkommande trams...
Inlägg #14: Postat: 2006-11-19 23:09:00
ann53
Men som sagt - eftersom jag är kvinna är det inte så belastande att erkänna att det är så jag känner det utan att hänvisa till någon annan källa.......
Inlägg #15: Postat: 2006-11-20 01:03:00
Biff
Kvinnor är precis lika konkurrensbenägna. Det vet alla som sett två kvinnor konkurrera om samma man. Går jag tex på stan med min flickvän, tittar tjejerna vi möter mer på min flickvän än på mig. Detta för att de jämför sig med henne. Konkurrensen om männen är i grunden vad som får kvinnor att kalla varandra för horor, plantera in silikon i brösten eller oroa sig för att ta för mycket plats.
Inlägg #16: Postat: 2006-11-20 01:03:00
Biff
Det handlar inte om att vara kvinnlig, det handlar om att vara kvinnligast. Precis lika konkurrensbenäget som att vilja springa snabbast eller hoppa högst, bara en annan metod. Könshormonet borde varken göra till eller från eftersom män mest konkurrerar med andra män. Spelet blir dock kanske hårdare, vilket gör kvinnor chanslösa när de konkurrerar med män. Detta visserligen bara lösa tankar.
Inlägg #17: Postat: 2006-11-20 11:25:00
ann53
"Spelet blir dock kanske hårdare, vilket gör kvinnor chanslösa när de konkurrerar med män"

Märkte du nu vad du skrev Biffen?
Inlägg #18: Postat: 2006-11-20 11:26:00
ann53
Självmål tror jag det kallas!
Inlägg #19: Postat: 2006-11-20 12:14:00
ann53
Segan fick jag ett uttryck idag som inte är ämnat till dig Biffen - missförstå mig inte, men det var så roligt att jag gärna ville dela med mig av det för dem som orkar dra på smilbanden:

Det är inte så att jag är dum, jag har bara otur när jag tänker!
Inlägg #20: Postat: 2006-11-20 12:23:00
Leif-Arne
19 Jag har inte följt dina debatter, jag råkade bara se din kommetar, den är riktigt kul. Själv brukar jag referera till alternativ intilligens.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...