|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-17 12:11:00
|
|
Per W |
När de "europeiska nybyggarna", boerna m fl kom till Sydafrika, avskaffades det ursprungliga barbariet med apartheid.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-17 12:24:00
|
|
Per W |
Vad jag vet så har vare sig asatron, kristendomen, upplysningen, romantiken, matematiken, liberalismen, humanismen m fl ismer och vetenskapliga discipliner sina rötter i Sverige, så Reinfeldt har nog rätt till stor del utan att för den vara oikofob.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-17 13:03:00
|
|
NisseO |
Hm. Varför är det inte lika illa att bli utpekad som oikofob som det är att kallas rasist? Det förra borde vara värre i varje samhälle med någon slags självbevarelsedrift.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-17 14:07:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Vi skåningar vet att ockupant-svenskar är barbarer.
;-
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-17 14:32:00
|
|
Janne B |
Jag måste, med ett visst lidande, ge dig högt betyg för din formuleringskonst. /Konvalecente
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-17 14:40:00
|
|
Leif-Arne |
Jag ger dig en eloge för dina folbildande insatser på semantikens område, "oikofob", ja den var ny för mig. En annan historia är att utröna vad som egentligen är svenskt och var som är utifrånkommande infuenser. Inledningsvis från när börjar vi se "sverige som fenomen, med knäckebrödsGustav t.ex eller tidigare. Svenska som språk defenieras väl först iom första bibelöversättninget till "svenska"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-17 14:59:00
|
|
stålis |
Reinfeldts uttalande påminner om Birgit Friggebos "låt oss gemensamt sjunga we shall overcome" inför en pinsamt berörd invandrarpublik. Jag tror fjäsk medels självspanking inte är något som imponerar på invandrare i gemen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-17 15:15:00
|
|
stålis |
Kärnpunkten i min kritik är hyckleriet i att man får kalla det ursvenska för barbari, men inte det urafrikanska, eller ur-mexikanska, eller ur-nordamerikanska eller ur-arabiska, et cetera. Vad anser ni om det? Är det bra eller dåligt?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-17 15:32:00
|
|
Unto S |
Reinfeldt har rätt: ”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.” Reinfeldt har läst sin Marx. De s.k. ”ursvenskarna” som kom till Skandinavien efter istiden var barbarer, de levde i barbariska samhällen. Civilisationerna utvecklades på helt annat håll, som sedermera importerades till Sverige. Läste i en nationaldemokratisk tidning att 0,8 av Sveriges befolkning är ”etniska” svenskar. Jag fick den uppfattningen av artikeln att 99,2 hade ingenting här att göra.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-17 16:11:00
|
|
yron |
Låter som en sån där fras som man snappat upp som yngre och utan att ha själv analyserat, ploppar upp vid ett tillfälle när man inte riktigt vet vad man ska säga.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-17 16:21:00
|
|
Jan E |
Du överreagerar i vanlig ordning på en fjuttsak. Men tack för det nya ordet. Har väldigt svårt att tro att Reinis tar avstånd från högtidlighållande av nationaldagen och sjungande av nationalsången. Han är för övrigt anhängare av den ursvenska monarkin – som dock har rejäla influenser utifrån.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-18 11:18:00
|
|
Eleni Schmidt |
Jag kan förstå att du inte gillar Reinfeldt, han är internationell och tolerant. Men jag tycker det är orättvist att kalla honom hycklare. Det är hans jobb som politiker att anpassa budskapet till viss delinför vad åhörarna vill höra. Han kan spela på nationalistiska strängar också,det har jag hört fast kanske inte tillräckligt kraftigt för din smak, men ändå.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-18 13:19:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det är han antagligen. Och han har ett antal andra brister också! Anledningen till hans valframgång berodde till stor del på att sossarna hade ännu större brister, inkl. maktmissbruk och skandaler!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-22 17:11:00
|
|
stålis |
Kristofobin är en variant av oikofobi som är en variant av hesperofobi västfientlighet.
Jo, orden existerar. Att det handlar om eliternas västfientlighet
bevisas av utställningar som "Uppenbarat", "Ecce Homo", "Piss-Jesus" och Aftonhorans
Helle Klein kunde skriva en artikel med rubriken "När ska Gud tröttna på de kristna?".
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-22 19:02:00
|
|
stålis |
|
| |