Vad tjänar det till att blankrösta?

Inlägg #1: Postat: 2001-08-21 12:27:00
suz
att blankrösta är som att ligga på sofflocket, dom struntar fullständigt i att man surar som en femåring,,
Inlägg #2: Postat: 2001-08-21 13:39:00
tobias
Det finns flera politiska anledningar att rösta blankt. Anser man sig själv inte vara tillräckligt insatt för att vara med och bestämma om Sveriges framtid, så vore det väl ren idioti att rösta på något nästan slumpmässigt? Man kan klaga på att andra har gjort ett dåligt val helt klart. Ett val man själv avstått från pga att man inte ansett sig själv tillräckligt insatt för att veta som är bäst val på förhand.
Inlägg #3: Postat: 2001-08-21 15:19:00
Lasse Franck
Leker man med tanken att 60 av befolkningen röstade blankt tror jag det skulle ses som en ganska kraftig markering mot samtliga till riksdagen kandiderande partier.
Inlägg #4: Postat: 2001-08-21 16:06:00
Anders Linnard
Att inte rösta alls är ett politiskt
ställningstagande. Det bör
lämpligtvis kompletteras med
andra aktiviteter. Att däremot
gå till valurnan och sedan hem
för att sitta framför TV:n och
oja sig över världens tiilstånd,
är opolitiskt. Att rösta är att
godkänna ett lögnaktigt system.
Det är att visa sitt samtycke.
Inlägg #5: Postat: 2001-08-22 00:25:00
ModestyH
Kan förstå hur du resonerar, samtidigt som jag har ett eget resonemang om blankröstandet. Antar att de som röstar blankt helt enkelt inte vill ställa sig bakom ngt parti & i nuläget så kan man inte dela sin röst mellan flera partier. Så istället för att bilda ett eget pga div. skäl röstar de blankt?! Med risk att bli idiotförklarad så vill jag tillägga att det i mitt fall var stats-skulden som avgjorde mitt val av parti! Tycker att det är viktigt att bli av med den!
Laddar...