|
Inlägg #21: Postat: 2006-11-14 22:14:00
|
|
Leif-Arne |
20 Har ingen uppgift så på rak arm, men topografin i norra Polen främjar ju maskinell effektivitet i slaktandet. Däremot var inte polackerna i allt efterblivna. De hade ett gott flygvapen, men hade sålt sina modernaste maskiner till Italien inte lång före krigsutbrottet. Polska piloter var välutbildade och bra.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-11-14 23:00:00
|
|
Yngve K |
Jag har träffat en polack som stred för de allierade i Italien när jag arbetade i England år 1957.Han var bonde i östra Polen när andra världskriget började och blev sänd till Sibirien till ett läger som byggde en järnväg. När tyskarna anföll Sovjet blev han frigiven och satt i soldatutbildning.Därefter skickades han till Nordafrika och Italien.Efter kriget bosatte han sig i England. Hans fru och son bodde i Sovjet och han visade mig ett foto av sonen i Röda Arméns uniform.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-11-14 23:08:00
|
|
Yngve K |
Jag träffade också en polack som varit polis i Polen under mellankrigstiden och som flydde först till Rumänien och sedan till Frankrike.Där såg att fransmännen inte gjorde något motstånd när Tyskland erövrade Frankrike.Hans fru och dotter var kvar i Polen.Dottern besökte honom i England när jag var där.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-11-14 23:16:00
|
|
Unto S |
>20 Jag har här gamla amerikanska siffror från 1967 Reader´s Digests: Polacker militära 120 000 – civila 5,3 milj där är nog 3 milj judar inräknade. Tyskar 4 milj militärer – 3 milj civila. Ryssland 13,6 milj militärer och 7,5 milj civila. Och sedan våra hjältemodiga amerikaner som förlorade 250 tusen militärer men inga civila. Kineserna förlorade 10 milj civila och japaner 360 tusen. När får vi modiga historieforskare som berättar sanningen om världskrigen?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-11-14 23:17:00
|
|
Unto S |
Annat intressant från Reader´s Digests: Axelmakterna Tyskland, Italien och Japan hade total 66 000 stridsvagnar och 191 400 flygplan. Allierade Frankrike, Storbritannien, Samväldet, Förenta staterna och Sovjet hade 238 000 stridsvagnar och 506 000 flygplan till sitt förfogande, totalt under Andra Världskriget. Var fanns den tyska övermakten som vi så gärna får se i Hollywoodfilmerna och som hjältemodiga amerikanska soldater krossade?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-11-14 23:18:00
|
|
Unto S |
Lite till: Amerikanerna hade 2 milj soldater till sitt förfogande när de gick in i kriget – i krigets slutskede hade de 14,4 milj soldater som kunde ockupera nästan hela världen när kriget i praktiken var slut, och som sagt fortsätter att ockupera. Amerikanerna är beräknande, med 250 tusen stupade soldater som offer kunde dom ockupera nästan hela världen. På 30-talet hurrade de borgerliga och andra liberaler för tyskarna, idag hurrar de för amerikanerna, dagens ockupanter.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-11-14 23:24:00
|
|
Unto S |
Till sist nu igen? – Jag föddes när sovjetiska ryska flygplan anföll mitt hemkvarter, hus blev förstörda, folk dog och jag fick som ett litet spädbarn sova många nätter i primitiva skyddsrum.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-11-14 23:33:00
|
|
Unto S |
>11 Jag vet – min svärmors syster blev våldtagen tre gånger, hon har berättat. Senare i livet fick hon aldrig några barn, men det var inte ryssarna som förstörde henne, det var hennes egen far som tvingade henne till en illaskött illegal abort, hon väntade barn med en tysk flykting från Ostpreussen som fadern inte godkände.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-11-15 15:03:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Unto din tölp! Danmar är berömt för att ha räddat sina judar!
|
| |