Förbjud "Den blomstertid nu kommer"?

Inlägg #1: Postat: 2006-11-13 11:44:00
stålis
Om religionsfrihet innebär frihet från religion, vad anser du om att poliser skall få bära slöja, turban och kippa till uniform? Innebär inte det att poliser i stället för att företräda den svenska staten, som är religiöst neutral, markerar sin religionstillhörighet på ett sätt som kan skrämma medlemmar av allmänheten?
Inlägg #2: Postat: 2006-11-13 11:46:00
stålis
Tänk på hur muslimer skulle reagera om en polis med kippa judisk kalott skulle vakta Israels ambassad, en synagoga eller utreda en mordbrand mot en moské! Naturligtvis skulle han inte få det, vilket visar på hur diskriminerande rätten att bära religiös huvudbonad kommer att bli.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-13 11:48:00
stålis
Nej, låt oss slippa öppet religiösa poliser. Varför skall inte kristna poliser få bära stora kors till sina uniformer? Varför alltid denna diskriminering av majoritetsbefolkningens kultur?
Inlägg #4: Postat: 2006-11-13 13:04:00
bagge
Läs igen. Jag sa att om man kan göra vad man vill HEMMA. I skolan, polisen mm så ska vi inte ha någon religion. Om någon har ett jobb på ett privat företag så är det upp till det företaget.
Inlägg #5: Postat: 2006-11-13 17:25:00
stålis
4/ Okej, men om vi inte haft det här specifika problemet, du vet, skulle du förfäktat din nuvarande ståndpunkt? Ponera att Sverige var 99,5 procent kristet, europeiskt, hade du då krävt förbud mot att sjunga "Den blomstertid nu kommer" då också?
Inlägg #6: Postat: 2006-11-13 17:30:00
stålis
Från det ena till det andra, vad anser han om rätten att omskära smågossar? Eller att få rätten att slakta djur på ett speciellt, religiöst sätt? Är det koscher om det sker i bostaden men inte på arbetsplatsen?
Inlägg #7: Postat: 2006-11-13 17:33:00
stålis
Borde det inte alla medborgar ha samma rättigheter? Borde inte alla barn ha det? Och alla djur?
Inlägg #8: Postat: 2006-11-13 17:53:00
bagge
Det finns lagar som reglerar det mesta. Jag är inte insatt nog för att veta om koshersk slakt är djurplågeri eller inte. Är det det så får man inte göra det.

Om Sverige vore 99,5 kristet och etniskt svenskt antar jag du menar, annars blir kashaker och bosnier inkluderade. Om lagen INTE angav att undervisningen skulle vara konfessionslös som idag. Då skulle det inte vara något hinder i vägen för det. Det skulle däremot innebära personligen att jag skulle lämna Sverige illa kvickt.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-13 17:57:00
bagge
Den enda plats som religion har i skolan, är i religionsundervisningen. Där den redan finns.
Inlägg #10: Postat: 2006-11-13 18:01:00
stålis
8/ Okej, bon voyage. Vart skulle du fly? Säg inte USA, för det hade du inte mycket för. Till och med deras mynt finns Gud med.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-13 18:04:00
stålis
Men du kanske har synpunkter på om judiska och muslimska småpojkar skall ha mindre skydd mot "omskärelse" än icke-judiska och icke-muslimska? Och om huruvida amerikanska småpojkar oavsett religion skall ha mindre skydd för sin kroppsliga självbestämmanderätt än svenska småpojkar som inte har muslimska eller judiska föräldrar? Skall vuxnas "religionsfrihet" väga tyngre än barns rätt mot kroppslig misshandel med kniv?
Inlägg #12: Postat: 2006-11-13 18:08:00
stålis
Fram tills 1999 var jag fanatisk nyliberal, tills det gick upp för mig att blind likhet inför lagen mellan alla medborgare oavsett kön och religion var omöjligt, om vi gjorde undantag för muslimer och judar etc. Och ju fler muslimer, desto mindre sannolikhet att vårt samhälle skulle kunna tillämpa total likhet inför lagen för alla medborgare vilket vi för övrigt gör mellan kvinnor och män.
Inlägg #13: Postat: 2006-11-13 18:13:00
stålis
Jag insåg att om mitt nyliberala Utopia med total likhet inför lagen in absurdum skulle kunna förverkligas i framtiden, så måste den muslimska invandringen upphöra. Ty ju större andel muslimer vi fick, desto större politisk makt skulle denna illiberala grupp få över lagstiftningen, vilket vi har empiriska bevis på nu.
Inlägg #14: Postat: 2006-11-13 18:15:00
stålis
Det var då jag och alla svenska Ayn Rand-beundrare gick skilda vägar.
För dem var principen om fri rörlighet över nationsgränser viktigare än möjligheten att förverkliga sitt eget idealsamhälle.
Ideologisk ortodoxi som ett suicidalt projekt med andra ord.
Inlägg #15: Postat: 2006-11-13 18:18:00
stålis
Jag blev pragmatiker à la rädda-vad- som-räddas-kan. I det här fallet av den västerländska liberala demokratin. Den här världen var aldrig menad att lämpa sig för förverkligandet av ideologiska utopier, de må sen vara muslimska, kristna, judiska, nazistiska, kommunistiska eller nyliberala.
Laddar...