|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-13 18:22:00
|
|
stålis |
Men så svara då!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-13 22:10:00
|
|
CimEfraimsson |
Hetsa inte upp dig över att det tar några timmar för mig att svara, på måndagar jobbar jag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-13 22:11:00
|
|
CimEfraimsson |
Du är säkerligen över 50 år, har alltså mycket mer livserfarenhet och är tydligen extremt politiskt intresserad. Typ som Bush, kan man kanske säga. Så enligt min mening är det inte jag som ska ha ett bra svar på den där frågan, det är du och han. Det borde iaf vara så.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-13 22:16:00
|
|
CimEfraimsson |
Jag har väl varit ganska ärlig med att jag inte är så pass engagerad i det här som jag måste vara för att ge ett svar på din fråga. Men en Palestina-mur tror jag verkligen inte på, inte ekonomiskt, inte moral-filosofiskt, inte politiskt. Som tillfällig lösning, möjligtvis att det kan fungera för USA, men det här är en handling sprungen från ren desperation. Det känns ång väg. Och sådana handlingar håller aldrig i längden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-14 00:27:00
|
|
Jan E |
Cim, du behöver inte gå i försvarsställning gentemot stålis. När det gäller flyktingar och invandrare så kan han mala på tills man stupar av ren utmattning. Han viker inte en millimeter och han har alla svaren. Som nu: ”Stängslet är en symbol för att demokratin fortfarande fungerar i USA”. Ja, herregud, vad säger man?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-14 00:31:00
|
|
Jan E |
Det är inte upp till oss att tala om vilka åtgärder som bör vidtas, vi kan gott nöja oss med att på moralisk och humanitär grund konstatera att en mur/ett stängsel mellan två grannländer är alldeles åt helvete fel väg att gå. Det finns inget annat sätt att lösa problemet än genom förhandlingar mellan USA och Mexiko.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-14 01:35:00
|
|
CimEfraimsson |
".../vi kan gott nöja oss med att på moralisk och humanitär grund konstatera att en mur/ett stängsel mellan två grannländer är alldeles åt helvete fel väg att gå."
Exakt min mening. Case closed.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-14 08:07:00
|
|
Nähädu |
Instämmer med Cim och Jan E. Bush måste faktiskt klassas in som en av de mer inkompetenta presidenterna nånsin. Jag är jättenyfiken på hur urvalskriterierna går till. Fast iofs. Kan Arnold bli guvernör så kan nog fan allting hända?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-14 11:05:00
|
|
stålis |
3/ Jag är 57 men ser ut som 17 enligt alla. Men seriöst då. Gå inte på den vänstervridna journalistkåren och storkapitalets öppna gränser-propaganda. På pappret kan det se bra ut, men man glömmer lätt att vanliga och ibland inte så rika människors liv påverkas negativt av för stor invandring från tredje världen. . . ungefär som för mycket bilar skapar problem stör dig inte på liknelsen, förstå vad jag menar!.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-14 11:05:00
|
|
stålis |
Det är visserligen en klyscha, men
det är effektivare och humanare att hjälpa på plats el. i närområdet än att i praktiken ha öppna gränser.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-14 11:11:00
|
|
stålis |
Hur många barn och tonåringar drunknar inte på vägen från Afrika till Kanarieöarna för chansen att få asyl? Det kanske låter som krokodiltårar från en invandringskritiker, men tänk en sekund el. två på vilka signaler vår schizoida invandringspolitik USA:s och EU:s sänder ut! Kanske är ettt för
"extremt" förslag för att vinna gehör, men humant sett vore det bättre med en paus i all asylinvandring än det nuvarande godtycket.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-14 11:12:00
|
|
stålis |
Dessutom så åker nästan aldrig någon som får avslag på asylansökan hem, utan den faktiska invandringen är densamma som antal asylsökande varje år - plus den dubbelt så stora anhöriginvandringen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-14 11:14:00
|
|
stålis |
Detta leder till en svart arbetsmarknad och att redan arbetslösa inte får några jobb - i alla fall inga "vita" jobb. Det leder vidare till belastning av kollektivtrafik, sjukvård, skolor,
polisiär verksamhet, och till att välfärdsstaten rämnar och fackets makt bryts - vilket är den egentliga orsaken till invandringsvänliga tongångarna från storkapital och borgare.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-14 11:21:00
|
|
stålis |
Jag vill inte vara besserwisser, men med tanke på hur Bush i det längsta motsatt sig åtgärder som okänsliga människor som jag varit för, så tycker jag det låter okunnigt att ge honom skulden. Visst, han är hemsk. en sån där buktalardocka hans farsa är däremot en machoman, stridsflygare i andra världskriget, f.d. CIA-chef, en marionett, men jag ogillar den här svenska vulgärbilden av Bush som en symbol för allt som är fel med USA.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-14 11:22:00
|
|
stålis |
Och för femteelfte gången: jag har varit emot Irak-kriget från allra första början. Man kan vara pro-amerikan och reaktionär och ändå vara det. Capisce?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-14 11:31:00
|
|
stålis |
6/ Eller en amerikansk invasion med tanke på de 216 gränskränkningarna av mexikansk militär de senaste tio åren. Normalt hade krig blivit resultatet mellan två länder. Men det daltas med Mexiko på grund av det amerikanska storkapitalets längtan efter ett nordamerikanskt frihandelsområde à la EU, kallat Nafta.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-14 11:34:00
|
|
stålis |
Stängslet kommer att hjälpa mexikanska armén att inte av misstag gå över gränsen eftersom den nu kommer att bli tydligt markerad. Vilka eftergifter skulle USA göra mot Mexiko i förhandlingar? Ökat bistånd?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-14 11:34:00
|
|
stålis |
Gränsen mot Mexiko är för lång för att kunna övervakas av gränspolis. Därav stängslet. Kan Jan E vara så vänlig och ge mig rätt på åtminstone den punkten?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-14 11:36:00
|
|
stålis |
Jag tycker inte heller om stängslet - av estetiska skäl. Det är f-n att det skall behövas. Hur klarade man sig tidigare? Parentetiskt invaderade Mexiko USA under första världskriget, vilket föranledde en amerikansk invasion av general Pershing av Mexiko.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-14 11:51:00
|
|
stålis |
|
| |