Inlägg #1: Postat: 2006-11-07 20:05:00
|
GunnarL |
f/ För övrigt är det inte mycket bättre i Danmark. Ofta framställs Danmark - speciellt av människor från mellansverige som sällan varit där - som någon sorts friare och mer liberalt land än Sverige. Inget kan vara mer felaktigt! Danskarnas liv omgärdas av en mängd regler beträffande öppettider, vad man får göra på söndagar, m.m. plus en för oss svenskar helt sjuk byråkrati! Nej, Danmark är ett betydligt mer ofritt land än Sverige!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-07 20:08:00
|
GunnarL |
f/ I sitt umgänge är dansken mycket stel, formell och titelsjuk - speciellt i de mer borgerliga samhällsklasserna. På det hela taget är vi svenskar betydligt trevligare och mer avslappnade!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-07 21:26:00
|
Leif-Arne |
Det var en så vacker beskrivning av Norge så jag nästan blev tårögd. Du ljuva land av nisseluer och Carl I Hagen. Tänk att åka på danstillsällning i Markabygd ,få sig en "bestefar special" och en lefsa, för att sedan få på truten för att man bryter på svenska. Vad salighet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-07 21:33:00
|
GunnarL |
3/ Romantik och realism i skön förening - tack Leif-Arne!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-07 21:34:00
|
Janne B |
Vi kan vara säkra på att tyskarna "illa tålde" att vi tog emot norrmännen i stället för att i vanlig ordning skjuta dem. Vi har beskyllts med viss rätt att vi var mesiga inför tyskarna, men i denna ytterst ömtåliga flyktingfråga stod vi raka. /
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-07 21:34:00
|
Janne B |
Likadant i norr vid det stora sammanbrottet i finska Lappland.Det kom alla slags folk över gränsälven, jagade av tyska? fiender. En stund senare kunde dessa själva ta sig över för de var jagade av ryssen osv. Säkert drunknade hundratals i dessa alltid kalla och stridiga vatten.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-07 21:37:00
|
Leif-Arne |
5 Helt riktigt, i del flesta fall. Enligt hörsägen visste de på norska sidan var det var lämpligt att gå över, tullarna i västra Jämtland hade gott rykte. Däremot fanns vissa polisdistrikt vilka undveks.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-07 21:41:00
|
Leif-Arne |
Däremot finns riktiga skamfläckar som t.ex Uppsalastudenterna som samlade namn mot att ge judiska flyktingar asyl. En av de mer pådrivande blev sedan kunglig livmedikus. Undrar inte om det om 20- 30 år finns de som har anledning att ångra oförsonliga handlingar idag.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-07 21:41:00
|
Janne B |
Honnör till författaren för rolig beskrivning av en ibland dyster verklighet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-07 21:50:00
|
GunnarL |
8/ Det är en tänkvärd synpunkt. Men var och en lever ju i nuet och måste våga ta ställning till olika frågor just i nuet! Om man tänker: "Om jag nu har fel vad blir domen om 30 år?" Var hamnar vi då? Ingen vågar ju ha någon kontroversiell åsikt alls! "Därför uppfattar jag det som löjligt när man exempelvis anklagar Ingvar Kamprad för att ha haft nazistiska böjelser för 70 år sedan han var i 15-årsåldern.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-07 21:52:00
|
GunnarL |
f/ Eller om man vill deklassera Herbert Tingsten för att han för 60 år sedan ville att Sverige skulle ha kärnvapen... Vi lever ju alla i nuet och kan inte springa omkring och vara försiktiga för eftervärldens bedömningar. För övrigt kan vi alla vara lugna - på vår begravning försäkras att vi var hedersmän!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-07 21:58:00
|
Janne B |
Vi ska inte dömma varken oss själva eller andra för "ungdomssynder". Men rätt så ofta funderar jag på vad mina barnbarn ska fråga mig om, om 10 år. Hur kunde du/ hur kunde ni??? Är Irakkriget det mest obegripliga om 10-20 år?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-07 22:09:00
|
Leif-Arne |
11 Nog skall man kunnna stå för ett och annat stolleprov, men ändå tror jag att det kan vara en nyttig reflektion inför de val man gör, att fråga sig om jag kan stå för dem även i framtiden.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-07 22:21:00
|
GunnarL |
13/ Ett är säkert: Om framtiden vet vi inget och att anpassa sitt liv till vad vi tror skulle vara oppurtunt i framtiden verkar inte särskilt smart! Då skulle man för säkerhets skull leva sitt liv i tystnad och när facit presenterades skulle vi kunna säga: "Vad var det jag sa?" eller inom sig själv "Vad var det jag tänkte - jag fick rätt till slut!" Nej Du Leif-Arne - så feg att jag inte vågar ha åsikter med tanke på framtidens dom skulle jag aldrig kunna bli.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-07 22:22:00
|
GunnarL |
f/ Och historien utvisar i många, många fall att det som är rätt i dag kommer att bedömas som fel i framtiden och tvärtom!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-07 22:24:00
|
Leif-Arne |
14 Jag vet inte direkt om det var personligt mod som drev Uppsalastudenterna, eller om det var rädsla för konkurrens från judiska läkare. Månne har vi olika syn på mod.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-07 22:38:00
|
GunnarL |
16/ Det handlade kanske om rädsla för konkurrens men förmodligen trodde man på fullt allvar att judarna var en underlägsen ras. Det handlade kanske helt enkelt om vetenskaplig övertygelse. Rasbiologi var på den tiden en fullt erkänd vetenskap. Rasbiologiska institutet i Uppsala var mycket aktivt. För övrigt instiftat på initiativ av bondeförbundare centerpartister och högermän moderater. Säkert från bägge håll med gott syfte. Så förändras tider och åsikter.....
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-07 22:41:00
|
GunnarL |
f/ Går Du längre tillbaka hittar Du ännu mer förbluffande åsikter med våra ögon. Den store vetenskapsmannen Linné trodde att stenarna växte, att svalor övervintrade på sjöbotten, m.m. nys.
Han var sin tids störste! Hade han inte vågat ha sina åsikter hade växternas sexualsystem aldrig kartlagts- åtminstone inte då. Det handlar inte om mod utan förmågan att våga ha en åsikt!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-07 22:46:00
|
Leif-Arne |
Du jämför äpplen och päron här. Att kunna stå för sina åsikter över tid handlar inte så mycket om att ha uttryckt en stollig åsikt. Jag har en mycket roande citatsamling för den skull. Men att inte att i ord eller handling kränkt eller helt eller delvis begått övergrepp på en medmänniska.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-07 22:49:00
|
Leif-Arne |
Uppsala studenterna genomdrev begränsingar vilka med säkerhet medförde att avvisade flyktingar hamnade i gaskammare. Studenterna blev sedan läkare med Hippokratisk ed och allt. Hur det nu gick ihop.
|
|