|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-06 22:31:00
|
|
Janne B |
Faktiskt värmeuttag alltså. Man har också monterat mätare under diskbänken och i badrummet för att mäta mitt uttag av varmvatten. Min värd slarvar förvisso inte. Men det tar ju förstås en stund innan varmvattnet kommer till mig på femte våningen. Värden mäter noga bara mängden på det han anser vara varmvatten, oavsett vad min hud känner.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-06 22:35:00
|
|
Janne B |
Visst har vi hyresgäster undrat och bråkat medan Hyresgästföreningen lagt sig platt på magen och skrivit på papper utan att fråga oss medlemmar. Så frågan är om våra medlemspengar slussats till sossarna valfond. Vi hyresgäster har dock inte fått ngt för pengarna. Jag har köpt två tjocka tröjor för all säkerhetsskull. I dag klagar folk i en insändare i lokaltidningen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-06 23:03:00
|
|
Elina |
Helt otroligt! Vad står det i ditt hyreskontrakt som du skrivit på?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-06 23:04:00
|
|
Elina |
Varmvattnet ska hålla en temperatur på 65 gradet, det är det lag på pga vissa bakterier var det nog.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-06 23:13:00
|
|
Elina |
Men du får vara glad över att ni räddar klimatet genom att frysa och smutsen på kroppen kanske värmer lite.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-07 09:12:00
|
|
steno |
Börja en karriär som vinterbadare så kommer lokaltidningen både till vaken och till lägenheten för att konstatera noll varmvattenuttag
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-07 10:10:00
|
|
Janne B |
Elina/ Jag har ett fyra år gammalt hyreskontrakt som inte ändrats senaste tiden, men den hyresgästförening jag varit med i har skrivit på något konvolut. Denna tekkniska process har pågått i över ett år, hus för hus. Infon har varit mkt bristfällig. Nu ska jag medverka i en Folder som i vart fall klargör tekniska och ekonomiska finesser. Den första infon vi vi fick var på danska...skriftligt och muntligt.Folk är upprörda , vissa är även förb......
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-07 10:13:00
|
|
Janne B |
6 steno/ Jahaja, det var en bra ide. Jag har utmärkta relationer till Alingsås Tidning så detta ska ordna sig. Sänder en bild till steno och Elina så fort jag kan....
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-07 10:20:00
|
|
Janne B |
På mer allvar. Om jag bor i en lägenhet mitt i ett hus omgiven på alla håll av varma lägenheter så kan jag ha mina element på sparlåga. Jag får min mesta värme av grannarna/ Men bor jag på en nordgavel med tre kalla utsidor då måste jag sannerligen har bra fart på elementen, som radiosändaren skvallrar om ända till Kungens By i Danmark. Jag har internationell värme, det ni. Morfar hade en del ordspråk, ett var "hädanefter kommer inget att vara omöjligt för människorna". Hämtat från Babels Torn.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-07 15:59:00
|
|
Elina |
Internationell värme! Det var något nytt. Här har vi bara fjärrvärme från - vemdet nu var. Obs: Avtal gäller tills nytt skrivs på av hyresgäster om ni inte i er dumhet delegerat det till nän krämare.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-07 16:35:00
|
|
Janne B |
Här har varit några upproriska möten för att en ombudsman skrivit på papper utan att fråga oss medlemmar. Förmodligen är det juridiskt gällande. Men hyresgäströrelsens jurister på RIKS har kallats in och de har funnit ca 13 fel som hyresvärd och deras ombudsman gjort. Nu är det en test och provperiod. När den är slut ska vi få symboliska räkningar för att visa hur allt ska fungera...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-07 16:36:00
|
|
Janne B |
Elina/ Har du varit i Vidsel? och sett hur stenåldersfolket fixade golvvärme?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-07 16:45:00
|
|
steno |
Var det hästgödsel?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-07 16:52:00
|
|
Janne B |
Nej den golvvärmen har bara jag. Jag minns ett reportage i Folkbladet i Umeå. VF hälsade på ett par berömda bröder i deras stuga. " De har inte jordgolv, det bara ser ut så". Nu väntar jag på Elina!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-07 16:54:00
|
|
Janne B |
Steno/ Var du någon gång inne i en timmerstuga i Västerbotten där man inte fick sopa på övervåningen? För det var så "glist" mellan golvplankorna så allt sop hamnade i rummet inunder, kanske rent av i kvällssoppan!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-07 16:58:00
|
|
Elina |
Har varit i Vidsel men glömskan .. hur var det? På Island däremot var djuren på våning 1 och folk på våning 2 det var nästan tillräckligt, bara en vedspis därtill. Sak ringa min jurist om ert avtal men vänta inte för mycket.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-07 17:04:00
|
|
Elina |
Har skickat en förfrågan till familjens jurist, det kan ju gälla mig nästa gång. Än så länge flödar värmen fritt, dvs inbakad i min alltför höga hyra.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-07 17:06:00
|
|
Janne B |
För 10-20 år sedan läste jag om att en okänd folkgrupp ordnat rökgångar under golvet i det rätt enkelt byggda huset. Man eldade i en grop utanför huset och lyckades få de liggande gångarna att fungera som skorsten.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-07 17:07:00
|
|
Janne B |
Det hela måste ha avslutats med en riktig skorsten. Sannolikt en ihålig trädstam... Systemet borde ha fungerat bra i vissa vindriktningar. Men brandrisken måste ha varit stor liksom risken för koldioxidförgiftning genom golvet. Men man hade tätat med lera...Dumma var de inte.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-07 17:20:00
|
|
Elvy |
Elina/ bor du i norra norrland, du skrev en artikel om Sarek, och här i svar 16 skriver du att du har varit i Vidsel. Jag växte upp i Vidsel.
|
| |