|
Inlägg #1: Postat: 2006-11-02 13:50:00
|
|
Joakim Steneberg |
Och ett så allvarligt ämne? F.ö så kan det bli precis tvärtom, eller vad som helst. T.ex. med en Golfström som vänder söderut på grund av allt smältande isvatten från Arktis!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-02 16:32:00
|
|
Janne B |
Du Jan E/ Läs gärna hennes artikel en gång till. Jag tyckte rätt illa om den första varvet för jag kunde inte komma på rätt "läsart". Nu känns det som att gå bland speglarna i Lustiga Huset. Förstoring, förminskning och förvrängning...Är detta en begåvad artikel eller ev. ???
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-02 16:44:00
|
|
Jan E |
Janne, jag har läst flera ggr men hittade inte heller rätt ton. Det är satir, men det är inte bra satir eftersom man inte vet vart hon riktar udden. Och varför stycket om USA?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-06 00:42:00
|
|
mintcar |
Ja, inte sant? Hennes önskedröm är att USA stänger sina gränser och sprängs i luften av en yngling som har hjärntvättats av videofilmer? Ganska malplacerat och suspekt. Det här verkar faktiskt vara okritisk, oförfalskad och ärlig ideologisk extremism. Förmodligen är de politiska delarna av framtidsdrömmen den vision för framtiden som driver artikelförfattarens eventuella politiska engagemang, på riktigt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-06 01:04:00
|
|
mintcar |
Ärlighet är en dygd, och artikeln är faktiskt skriven med glimten i ögat. Jag tror dock att den endast kan förstås till fullo i ett internt vänstersammanhang. I en ideologiskt avgränsad miljö kan annars kontroversiella teman nämnas i förbigående eftersom de är självklara i det sammanhanget. Jag tror alltså inte att artikeln är allvarligt menad i sig, men humorn kräver koder som bara finns inom radikala vänsterrörelser.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-06 01:17:00
|
|
mintcar |
Det är en överdrift, men inte en häcklande överdrift. Överdriften är till för att dölja allvaret, och syftet är att läsaren ska tänka "haha, tänk om det blev så - det vore rätt åt alla som inte tänkte som vi gör". Vilket inte är fel, jag försöker bara göra en analys.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-06 01:31:00
|
|
mintcar |
4/ Jag menar att artikeförfattaren troligtvis faktiskt önskar att Afrika steg fram som en förebild och USA brakade samman. Jag menar att hon förmodligen önskar ett paradigmskifte och att detta är en drivkraft. Inget ont i det alltså, och inte särskilt extremt, egentligen, det var fel ord.
|
| |