Inlägg #41: Postat: 2006-11-02 20:48:00
|
Friskytten |
Jag har kommit fram till en ny slutsats: En viktig anledning till att den här diskussioner förs är att den är ställföreträdande. Vi svenskar är nämligen i grunden oförmögna att tala med varandra om oss själva och vår historia, och följaktligen kan vi heller inte på allvar göra upp några planer för framtiden. Det är därför vi är så fixerade vid detta med vad som egentligen hände i Tyskland i lägren.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2006-11-02 20:48:00
|
Friskytten |
Omöjligheten i att reda ut saken passar oss perfekt på något konstigt sätt: Vi får bekräftelse på att historien inte kan redas ut samt att den enda riktiga strategin inför framtiden är "att det inte får hända igen".
|
|
Inlägg #43: Postat: 2006-11-02 21:03:00
|
rftc |
"Det låter för mig mest som att Gud, kan vi inte få slippa de där judarna och deras eviga klagande någon gång?" -Anna Veeder. ...Det där har man å andra sidan också hört förut, och det är lika tröttsamt. Så fort man lyfter frågan så låter det likadant. Suck. Nä, vi är inte förtäckta antisemiter allihop!
|
|
Inlägg #44: Postat: 2006-11-03 00:22:00
|
Hugo O |
42/ Det har ju redan hänt igen, i Rwanda -94. FN visste i god tid i förväg vad som var på gång, agerade inte och när det väl hände drog sig FN ur. Just nu händer det en gång till, i Darfur, och ingen verkar bry sig.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2006-11-03 22:02:00
|
Friskytten |
Du har rätt. Men jag har också rätt. Hur går det ihop? Jag vet inte bättre än någon annan. Men själv tror jag att man måste komma ifrån all hycklad idealism om men verkligen vill hindra folkmord och liknande händelser. Vill man vara totalt krass kan man påstå att det måste gå att göra bra affär på att undvika folkmord. Då kan man få bort dem, inte annars.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2006-11-03 22:07:00
|
Janne B |
Hycklad idealism är förfärligt men äkta idealism åtföljd av kunskap är underbart.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2006-11-04 18:43:00
|
Sunny |
39 det Anton är en av de avslöjade fejken. Någon plagierade några sodor på 60 talet med kulspetspenna. Antagligen i samma syfte som du??? Nå det är verdebörligt utrett o vafört.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2006-11-04 21:20:00
|
antonw |
Du har ingen aning om vilka syften jag har. Verkligen ingen alls. Så torka tårarna och kom igen.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2006-11-04 21:29:00
|
Janne B |
antonw/ Genom att sprida skrönor om kulspetspennor etc. så talar man om var man står.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2006-11-05 00:03:00
|
antonw |
Skrönor? Jag har inte spridit några skrönor, jag frågade om det stämde att Anne Franks dagbok var skriven med kulspetspenna, vilket är uppseendeväckande eftersom dom inte var uppfunna under den tiden. Däremot är det inget jag vet särskilt mycket om, därför frågade jag. Att du INTE frågar säger mer om dig, att du är beredd att svälja vadhelst man säger åt dig stämmer. Där står du, grattis.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2006-11-05 19:52:00
|
Sunny |
Anton:som jag skrev: det var några skojare som plagierade Anne Franks dagbok några sidor med en kulspetspenna för att kunna blåsa omvärden.Bluffen utreddes o den skyldige straffades. Därför är det inte mera att orda om.
Det fanns däremot en äkta censur som använts: pappa Otto Frank. Han var som bekant den ende som överlevde o fick då dagboken av sin sekreterare som tog hand om de få ägodelar som Franks efterlämnade i gömstället.Anne var ju i lägre tonåre
|
|
Inlägg #52: Postat: 2006-11-05 19:54:00
|
Sunny |
forts o låg i ständig konflikt med sin mama:Mycket vanligt. Nå Otto viölleinte skriva det Ann skrivit om sin mamma så han tog undan den delen. Likaså tog han bort skildringen av Annes funderingar över sexualiteten o över Peter.
Det ansågs opassande då.Efter hans död har den kompletta boken kommit ut.Jag har båda.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2006-11-05 20:06:00
|
Sunny |
Den Gestapoofficer som häktade Franks familj hette Karl Silberbauer. Han spårades efter kriget av Simon
Wiensenthal center o erkände fakta.
Flera nära vänner som överlevde Bergen-Belsen återkom tillFranks sekreterare efter krigeto kunde berätta om Anne o Margots död i tyfus bara någon kort tid innan lägret befriades.Några av dem berättar sina hostorier i Den biografi som Ottos sekreterarer Mip gav ut före sin död.Så finns Den unga Annes brev till brevvännen i Usa kvar.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2006-11-05 20:09:00
|
Sunny |
Allt runt Franks är noga utrett utom en sak: Vem förrådde dem??
Här finns det flera teorier för någon gjorde det: de hittades inte av en slump vilket Silberbauer bekräftar.
Han säger sig inte veta vem som tipsat.
|
|