Inlägg #1: Postat: 2006-11-01 19:18:00
|
Anna Veeder |
Att du sedan gör dig så mycket möda med att säga att du absoluuuuut inte vill förminska det som hände, bara att David Irving etc ska ha rätt att säga vad de vill. Det låter för mig mest som att Gud, kan vi inte få slippa de där judarna och deras eviga klagande någon gång? Det är väl rätt oundvikligt att folk har den åsikten så här långt efter kriget, speciellt om det inte var deras mor- och farföräldrar som mördades.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-01 19:22:00
|
Anna Veeder |
Men vad är det David Irving säger som inte kan motbevisas med de fakta, ögonvittnesberättelser och historieforskning som redan existerar? Och vad har David Irving för agenda, snälla Anton? Samma som Ahmadinejad? Är detta vägen till Sanningen med stort S? Jag är tveksam. Vill du däremot forska i vad som hände armenierna skulle jag gärna läsa. Det ena utesluter inte det andra.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-01 19:22:00
|
Anna Veeder |
Var är du Guatusi, kan du backa upp mig lite? Tack.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-01 20:17:00
|
antonw |
Om det finns en sådan enorm mängd forskning som bevisar förintelsen borde vi vill inte fängsla dom som förnekar den, på sin höjd le överseende åt dom? Faktum kvarstår att ämnet är förbjudet att diskutera, hur man med två eller var det fyra? ugnar i Auschwitz kunde hålla igång ett sådant förintelsemaskineri är anmärkningsvärt, sådana frågor borde få diskuteras. David Irvings agenda torde f.ö. troligen vara att diskutera just detaljer kring förintelsen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-01 20:34:00
|
Friskytten |
Det är märkligt att du kan vara så naiv Anna. Som antonw så riktigt påpekar: om det verkligen finns solida fakta och vittnesmål om vad som hände under andra världskriget i Tyskland, då skulle det inte finnas någon lag som förbjöd människor att diskutera och ifrågasätta det som ska anses vara fakta och siffror. För då skulle dessa tala för sig själva.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-01 20:35:00
|
Friskytten |
Det är ju också, som antonw riktigt påpekar, helt orimligt med monopoliseringen av ordet "Förintelsen" med stort F. Det finns "förintelser" som varit bra mycket större i världhistorien om man nu vill använda ordet "förintelse". Stalins och Maos illdåd mot de egna folken är i båda i mycket större skala.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-01 20:38:00
|
Friskytten |
Dessutom, om vi verkligen ska använda ord efter deras riktiga betydelse, och tills vidare anta att de siffror som getts om mord på judar under andra världskriget är hyfsat riktiga, så var det inte fråga om någon "förintelse". Inte på långa vägar. Vad det i sådana fall var frågan om var ett förintelseförsök som, även om det ledde till massmord under groteska former, på intet sätt var i någon närhet av förintelse av judar som folkslag eller etnisk grupp.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-01 20:42:00
|
Friskytten |
Hade någon tänkt på det? Nej, säkert inte eftersom det råder ett outtalat tankeförbud när det gäller "Förintelsen". Anton, du är nog lite tidigt ute. Det är förstås så att någon riktig forskning om allt detta inte kommer att bedrivas förrän alla som satt i de tyska lägren har dött.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-01 20:43:00
|
Friskytten |
Det är ju nämligen så att de som vann andra världskriget inte var de allierade egentligen, det var ju judarna: De fick ett nytt land och fick möjlighet att arbeta sig in i topp-positioner i världens rikaste land: USA. Förstå mig rätt, det senare är de verkligen judarna unt, men inte det tidigare. Man kan helt enkelt inte komma efter 2000 år och begära tillbaka mark. Försök föreställ er att alla jordens folk skulle göra detta. Vilket totalt kaos!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-01 21:07:00
|
Hugo O |
"vernichtung" var nazisternas egen benämning på sin verksamhet visavi judarna.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-01 21:23:00
|
Hugo O |
I skapligt många östeuropeiska länder försvann judarna så gott som helt och hållet under WWII. Och det slår mig att jag träffade en äldre dam från Belgien en gång på färjan till Dover. Hennes judiska bekanta försvann under kriget och hördes aldrig av igen. I själva verket har jag själv sett mer dokumentation av förintelsen än de flesta historiska händelser - inklusive folkmorden i Rwanda och Armenien, som ingen bryr sig om att ifrågasätta.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-01 21:24:00
|
Hugo O |
Däremot finns det en dokumentärfilm som yttterst trovärdigt bevisar att fotbolls-VM 1958 i Sverige aldrig ägde rum.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-01 21:29:00
|
Janne B |
11 Ja Hugo, det är märkligt att den ofullbordade Förintelsen ständigt ifrågasätts men aldrig andra mänskliga katastofer. Nazisterna filmade massor själva, mer dokumentärt kan det inte bli. Hade tredje riket betsått fem år till så hade förintelsen blivit nära nog total i Europa och österut.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-01 21:32:00
|
Hugo O |
Så, Anton, allting går att ifrågasätta och jag sympatiserar med dina, som jag tolkar det, ärliga motiv. Men så fort du försöker öppna diskussionen så dyker det upp någon som påstår att "judarna vann kriget" och åberopar dig som stöd.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-01 21:32:00
|
Janne B |
12 Hugo/ Det var ju skada för jag hade en massa kompisar som tog tåget till Göteborg och då helt nya Nya Ullevi och kikade på brassar och andra.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-01 21:39:00
|
Hugo O |
Jag råkade läsa en skildring från Auschwitz, av en som överlevde den "medicinska baracken", för några dagar sedan. Fasansfullt.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-01 21:42:00
|
Hugo O |
15/ Det är bara som du tror... gå in på www.konspiration58.com så får du den osminkade sanningen... :-
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-01 22:21:00
|
Friskytten |
Svar 12. Detta är alltså nivån som visar sig när man försöker resonera om detta. Men en gång till då, jag citerar mig själv: "om det verkligen finns solida fakta och vittnesmål om vad som hände under andra världskriget i Tyskland, då skulle det inte finnas någon lag som förbjöd människor att diskutera och ifrågasätta det som ska anses vara fakta och siffror. För då skulle dessa tala för sig själva." Kan jag få ett svar på det? Nej, förstås inte.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-01 22:34:00
|
Sunny |
Finns det någon sådan lag i Sverige?
Men visst är det väldomkumenterat det som hände.Din anmärkning nr 9 om mark är däremot riktig.Man kan inte stjäla någon annans land o ge bort. Judarna borde fått en stor del av södra Tyskland som egen europiesk stat för de som dödades i lägren var tyskar o Europeer sedan lika länge som vi andra. Men några fattiga araber var det inte så noga med tyckte segrarna.Hade tyskarna vunnit hade vi kanske fått se de ansvariga för
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-01 22:34:00
|
Friskytten |
Svar 13. Nej, det är inte märkligt. När det gäller andra liknande katastrofer har inte FN bestämt att den drabbade gruppen som ersättning ska få ett eget land från vilket de som råkar bo där körs iväg. Andra liknande katastrofer har heller inte gett upphov till en särskild närmast industriell verksamhet med filmer, muséer, böcker med ständig bearbetning och upprepning av händelserna. Det tro väl f-n att denna FN-katastrof och detta allmänna tjat om "Förintelsen" leder till ifrågasättande.
|
|