Inlägg #1: Postat: 2006-11-01 18:44:00
|
yron |
Är det inte mer egoistiskt att vara löntagare än företagare? Lite ansvar, små risker bara tänka på sig själv. Kan säga upp sig utan tvång att vara kvar om man hittar något bättre jobb osv. Som småföretagare verkar det vara ett enkelt och bekvämt liv.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-01 18:44:00
|
vox dei |
yron/ Jag tycker inte att sambandet stämmer helt och hållet. Däremot är alla av oss som inte använder vårt överflöd till att hjälpa de fattigare delarna av världen egoister. Att ha ett företag med anställda kan vara väldigt altruistiskt om man delar med sig av vinsterna och är hänsynstagande i andra avseenden t ex mot miljö. Men det kan också vara väldigt egoistiskt om man bara försöker tjäna så mycket som möjligt utan hänsyn till antällda, miljö, konsumenter o s v.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-01 18:49:00
|
vox dei |
Jag har stött på både blå och röda som varit både egoister respektive väldigt alltruistiska. Ska man generallisera så kan man väl säga att röda oftare talar om alltruistiska ideal medan blå oftare kan föra fram åsikten att egoism leder till allas bästa vilket jag tycker verkar vara lite magiskt tänkande.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-01 18:50:00
|
vox dei |
3/ Ska förtydliga. Det finns alltså blå som är väldigt alltruistiska och röda som är väldigt egoistiska ifall det inte framgick.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-01 18:59:00
|
yron |
Ursäkta hade bara SAOL lilla ordlista från 1996, så du får gärna förklara "alltruistiska" för mig.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-01 19:05:00
|
vox dei |
Det är motsatsen till egoistiska ung osjälviska fast jag stavar som en kratta - det ska vara altruistisk.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-01 19:06:00
|
vox dei |
jag stavar såmm en krata, menar jag..
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-01 19:11:00
|
yron |
Världen och livet är naturligtvis inte antingen svart eller vit utan i en oändligt antal nyanser och kombinationer som förändras under tid och anpassar sig till sin omgivning. Skurkar och egoister finns tyvärr överallt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-01 19:48:00
|
RockOn1978 |
För min del kan hela Sverige gärna bli ett enda stort land av företagare. Jag är för entreprenörskap! Men det jag med artikeln vill slå emot är dagens attityder och värderingar. Det känns som detta land, Sverige, kunde bli bättre på att enas. Inte sända signaler media till medborgarna som upprätthåller myten om att det mest åtråvärda är att leva glammigt. Blåa som Röda borde inte bygga murar. Vore häftigt om dessa kategorier kunde försöka sätta sig in i varandras tillvaro i stället.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-01 20:06:00
|
yron |
Jag kanske är ute och cyklar men är inte de flesta journalister röda. Är det i så fall motsägelsefullt att dessa i media förskönar livet i lyx med yttre attribut som kläder osv. Medans de som lever med detta kanske drömmer om en mer inre glädje.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-01 20:19:00
|
yron |
Beträffande blå/röd så är det en benämning på ett jämnviktläge i svensk politik som ungefär avspeglar 50 av vardera. I t.ex USA är jämviktsläget helt annat på den politiska skalan. Att vi just kallar vår gräns för blå eller röd är ju bara en benämning, men som ger olika personer egna värdeladdningar som inte alltid stämmer så bra ned verkligheten.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-04 20:06:00
|
mintcar |
Journalister är röda men de som äger publikationerna är blå. För att bedömma de faktiska texternas politiska färg får man nog ta dem var och en för sig. Det som RockOn syftar på är nog snarast ett globalt kulturfenomen där lyx och rikedom förefaller mer spännande än det kanske varit de senaste decennierna fram tills nu. Det är nog mest mode om ni frågar mig.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-04 20:13:00
|
mintcar |
Det var inte särskilt kostsamt att försöka leva som Totta Näslund eller Johnny Rotten. Snart kommer nått nytt trashigt ideal att bli inne. Jag menar, hur många år kan det dröja innan det framstår som astöntigt att sitta i en gigantisk, lila humvee med 20 plasma-skärmar, iklädd en brynja av guldlameller med dollartecken på?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-05 21:35:00
|
RockOn1978 |
Mintcar. Du förstår exakt vad jag vill säga. Du har skrivit mycket bra kommentarer som jag är totalt överens med. Jag tror dessa ideal sakta håller på att brytas ned. Tycker mig ha sett tecken på det. Men jag hoppas vi slipper se en massa kappvändare. Låt de stå för skiten tills de dör. Allt finns på svart.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-05 22:22:00
|
mintcar |
Man tackar
|
|