Inlägg #1: Postat: 2006-11-01 18:29:00
|
Sunny |
Hon kom att ägna sitt liv åt förintelsen.Hon har gjort en enormt bra interdjuvbok med Albert Speer som tog henne 20 år på grund av alla källor som måste kollas.Speer har ju själv givit ut flera böcker: dagbok från Spandau o Tredje riket mm men han är inte alls så öppen som hos Sereny.I Nurnberg hade han ju fått en dödsdom: det kan spela in.Sereny har interdjuvat "alla" som överlevt i "den innersta kretsen:" sekreterare o de nu vuxna barnen till Borman, Speer etc.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-01 18:34:00
|
Sunny |
Interdjuvboken med Franz Strangl blev för mycket till o med för honom: Han dog i en hjärtattack.Hennes senaste bok Tyskt Trauma tar upp det du skriver om.Sereny är speciell därför att hon är en insider.Född i Wien o med hela jugendrörelsen o fram till Nurnberg. Böcker om Hitler o hans tid är inte särskilt intressanta i sammanhanget eftersom fakta är så välkända men ska man läsa bara en biografi över H så är det Allan Bullocks En studie i Tyranni som gäller. Men den har du förmodligen läst?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-01 20:15:00
|
antonw |
Vad Gitta Sereny tycker om någonting över huvud taget spelar ingen roll för mig, jag tragglade mig igenom Tyskt trauma och det var något av det tråkigaste och sämst skrivna om Tredje Riket jag över huvud taget har stött på. Att hon intervjuat Speer säger ingenting, jag håller mig hellre till hans originalverk, dom du nämner själv. Att han skulle fått dödsdom i Nürnbergprocesserna egentligen är bara trams, att han över huvud taget fick 20 års fängelse är konstigt bara det.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-01 22:20:00
|
Sunny |
Anton Nja: det han skrev själv är ju intressant när man ser vad han INTE skriver.Gitta har 20 år att bearbeta honom o detta med Margret o Hilde:dottern som visste redan som 10 åring liksom Albert Junior.Han kan inte ljuga längre.Jo hade han erkänt i Nurnberg hade det inte varit någon tvekan om utslaget.Hans närmaste man fick ju dödsstraff.
Han skriver själv ofta detta:Om Hitler haft en vän så var det jag. Speer var den H alltid velat vara.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-01 22:23:00
|
Sunny |
Med tanke på Att S var rustningsminister o ensam förlängde kriget väldigt länge medan ytterligare millioner dog borde bara det ha givit dödsstraff: det var han själv övertygad om.Vem använde han som slavarbetare? Just det:folk från lägren o så krigsfångar.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-01 22:25:00
|
Sunny |
Nu dog ju inte bara de millioner som mördades inom riket.I Moskva finns ett museum över Det fosterlänska kriget som de kallar det o jag tror mig minnas att det var 20 millioner ryssar som dog.I kriget,av svält o sjukdommar.
Gud bodde förvisso inte i Stalingrad.
|
|