Förintelsens heliga graal

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-11-01 17:16:00
Davido
Den här frågan, liksom många andra historiska spörmål, kommer inte att bordläggas förrän vi har uppfunnit tidsmaskinen. Vi kan prata oss blåa om Förintelsen men ju längre bort vi rör oss från tiden då det hela utspelades, ju svårare blir det att framlägga verkliga fakta som inte redan är kända.
Inlägg #2: Postat: 2006-11-01 18:16:00
Sunny
Visst talar man om Förintelsen o visst finns det enormt mycket kunskap? Ännu finns det överlevade från t.ex Auschwitz.
En barndomsvän till min ex var den ende överlevande i sin familj: han kom tillbaka till Norge som en av 13.
Boken han skrev heter Det angår også deg.Men du menar väl inte ögonvittnen för de såg ju bara små fragment av helheten?
En av de bästa författare /journalist /forskare jag vet heter Gitta Sereny. Som mycket ung hjälpte hon till att gömma judiska franska barn.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-01 19:16:00
Anna Veeder
Anton, det här är tröttsamt. Det finns enormt mycket forskning om hur nazisterna mördade judar under andra världskriget, både på ett organiserat och oorganiserat sätt. Om du vill skriva förintelse med litet f så gör det då, varsågod.
Inlägg #4: Postat: 2006-11-01 19:26:00
yron
De som på något sätt betvivlar Förintelsens grymheter kan vi bara betrakta som små individer med liten empati och inlevelseförmåga med en liten del av världen öppen i sitt sinne. Låt oss istället diskutera alla de som dör idag utan att vi som sitter här gör något alls.
Inlägg #5: Postat: 2006-11-01 23:11:00
Clam
Förintelsen är väl dokumenterad. Irving är inte "en väl ansedd historiker", utan en ökänd charlatan som försöker upprätta nazismen med hjälp av typiska konspirationsteorier. Förbudet att förneka Förintelsen är inte till för att dölja några sanningar, utan för att skydda demokratin från subversiv politisk desinformation.
Inlägg #6: Postat: 2006-11-02 02:14:00
peter_
Internet oppnar upp for all mojlig nedskrapning i verklighetsbeskrivning och debatter. Du har en valdigt bakvand approach. Ta istallet upp de bortglomda manskliga katastroferna. Det finns ingen som helst anledning att kritisera folks upprordhet nar det gller forintelsen.
Inlägg #7: Postat: 2006-11-02 11:43:00
grim
Det finns en bra bok skriven av Hitlers sekreterare under de 2 sista åren av kriget. hon var med i bunkern under självmordet

Läs den! Väldigt bra och nära skildring av Hitler som person, om ngn är intresserad.
Läs också. Stalin den röde tsaren och hans hov.
Dessa 2 böcker sammanfattar mycket väl hur 2 diktatorer såg på sig själva och omvärlden.
Inlägg #8: Postat: 2006-11-02 17:00:00
Biff
Det som torde vara värt att diskutera angående förintelsen är väl hur den kunde ske och således vad man kan göra för att förhindra en framtida förintelse. Detta är också precis vad som görs. Det mest hemska med förintelsen är nog inte heller dödsantalet utan syftet och metoden som användes för att mörda. Själva idén med förintelseläger är det hemska.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-02 18:18:00
trollpacka
Jag skiter i Hitler och alla dom andra döda despoterna,som ställde till med nog elände,medan dom levde.varför skall dom få forsätta ges liv och plats-annat än i upplysningsyfte.Förintelsen skiter jag INTE I.Till dom människor lyssnar jag på, som var med-deras livshistoria,som ger oss värdefulla kunskaper -en inblick i människans "ondska".Vi sitter med facit i vår hand,genom århundrande av erfarenheter,våra förfäder lärt och gett vidare till oss..
Inlägg #10: Postat: 2006-11-02 18:24:00
trollpacka
VI VET.Ändå sitter vi här och skall värdera på vilken skala allt lidande skall placeras.Vilka/vem/vad, som lidit mest.Vems sanning som gäller.Vilket översitteri,vad förmätet.att sitta på åskådarplats och gapa över matchen,tyckandes sig veta hur den skall spelas.Vi är alla medspelare i livets match.Om vi inte börjar med oss själva,våra attityder innför livet och andra människor så kommer flera despoter att ta plats,när medmännskligheten och respekten gått förlorad.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-02 18:41:00
Franklin
Ja du, snacka om en het potatis. Min egen åsikt i ämnet vågar jag inte ens antyda i ofentliga sammanhang. Nej, knappast ens för mina vänner. Jag tror nämligen att det fanns en anledning till att tyskarna gav sig på judarna. Judarna dominerade i de övre samhällsskikten i Tyskland. De hade makt, inflytande och rikedom medan den stora massan levde i misär efter första världskriget.
Inlägg #12: Postat: 2006-11-02 19:29:00
Truto
En historieskrivning som kräver lagskydd och som kastar kritiker i fängelse är det något skumt med. Magkänslan säger det.
Att Zundel sitter i fängelse får mig att tänka: Kanske karln har något korn av sanning?
Inlägg #13: Postat: 2006-11-03 07:18:00
yron
Vilket ansvar känner du för svälten i Dafur? för miljöförstöringen osv. Vilken möjlighet känner du att du har att påverka detta. Vilken möjlighet hade den vanliga människan att påverka i historien?
Inlägg #14: Postat: 2006-11-03 09:26:00
trollpacka
Hej Yron..känner mig lite träffad där.Anonym.försökt ändra användarnam ,till mitt eget,då det tillkom i min ovetskap,när jag var en nybörjare.Inger-sofia är mitt namn föddes för 59 år sedan.Mor till tre utflugna barn, oxså mina själsfrender..med en egen livshistoria,precis,som alla ni andra.Vilka jag lyssnar,läser tar in och lär,för att få en förståelse förb andra människors verkligheter.Vi kan göra mycke i det lilla,som leder "vidare".Vi är ju många,om att dela ansvar.Lev och Må väl ni alla
Inlägg #15: Postat: 2006-11-03 09:52:00
Leif-Arne
Allt för att väcka uppmärksamhet. Författaren verkar ha ett desperat behov av att provocera, ibland poserar han som pedofilförespråkare, ibland som ifrågasättare av förintelsen. Gott så, men hur kan ni andra ens ta posören på allvar?
Inlägg #16: Postat: 2006-11-03 11:31:00
Jan E
Svamligt. Vad artikelförfattaren är ute efter står i de två sista styckena. Det hade räckt. Det övriga är bara ett försök att visa att han minsann inte själv är en förnekare. Jag skulle vilja sammanfatta frågan så här: Förintelsen i Nazityskland är ett av historiens allra värsta folkmord, därom råder ingen som helst tvekan.
Inlägg #17: Postat: 2006-11-05 13:10:00
Thomas L. Aabo
Du kan ju börja med att utreda folkmordet på skåningarna, 40 färre 1710 jämfört 1658!
Inlägg #18: Postat: 2006-11-06 07:57:00
Ramona Fransson
Vad är det du vill ska diskuteras? Att det har hänt? Varför det hände? I forna Jugoslavien hände det igen! Inte i miljonomfattning men ändå! I Rwuanda hände det och händer säkert nu också. Över hela världen finns det människor som tar sig rätten att plåga livet ur folk. Ibland har de uniform, ibland inte! Vad är det du vill komma fram till?
Inlägg #19: Postat: 2006-11-09 16:21:00
Solen
Varför tog ni bort den här artikeln från framsidan ??
Kanske var det nån jude som utövade sin partiska makt ? :
Undrans vad det är för folk som driver Sourze ? Jag vet faktist inte,men man kan ju nästan gissa.
Inlägg #20: Postat: 2006-11-11 17:25:00
Eleni Schmidt
"Hur antijudiska var de...?" läs du mein kampf så inser du hur antijudiska de var. Jag begriper inte mycket av din artikel, vad är det du vill ha sagt egentligen?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...