Inlägg #1: Postat: 2006-10-29 12:36:00
|
ann53 |
Jag tycker det är skönt att det finns smala tidningar kvar på nätet som t.ex. Consequentia som inte flirtar med massorna utan har ett eget tydligt ställningstagande då det gäller sådana här och liknande frågor!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-11-05 04:35:00
|
antonw |
Om det är till någon tröst alls så verkar sourzeredaktionen faktiskt vara väldigt förtjust i mig - hipp hipp hurra för åsikts- och yttrandefriheten!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-11-05 08:18:00
|
ann53 |
Nå AntonW. precis som jag skrev under din andra artikel om nazismen så ifrågasätter jag ibland om yttrandefriheten är värd priset av att folk som varit utsatta återigen blir penetrerade och får sina upplevelser ifrågasatta oavsett om de är judar eller människor som drabbats av en pedofils handlingar. och som sagt, det var ju just redaktionen jag ifrågasatte.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-11-07 19:30:00
|
antonw |
Jag är övertygad om att en fri debatt alltid är att föredra gentemot statliga förordningar vad som fås och inte fås diskuteras. Jag hoppas att debattklimatet inte inskränks det allra minsta, helst av allt skulle jag vilja att den var totalt fri, dvs. avskaffa lagen om hets mot folkgrupp.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-11-07 19:58:00
|
Janne B |
Fri debatt som innebär att vem som helst kan säga vad som helst om vem som helst...Kan vara dödande. Tänk att det ibland står i tidningarna att kommunalrådet R är en skurk i olika avseenden. Det är bara en person som skriver det. Men snart börjar det flyga in kulor och stenar genom fönstren i villan. Stor risk för familjen, villan kan ta eld och hota andra fastigheter. Så¨ser verkligheten ut. Anton, hur vill du hindra detta?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-11-08 05:56:00
|
antonw |
Redan idag outas kommunalråd och en hel del andra, i tidningar, på internet. Kulor och stenar genom fönstren på dessa är trots det extremt ovanligt. Ditt exempel bevisar inte någonting.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-11-08 08:11:00
|
Janne B |
Du avgör själv vad som är viktig information. Det finns en lång skala av hot och trakasserier innan det kommer in stenbumlingar genom fönstren.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-11-08 17:17:00
|
antonw |
Ja, och som exempel på detta, det med trackasserier, kan jag nämna att jag idag fick ett mail från någon skön lirare härifrån som hade läst mina texter och anklagade mig för en mängd olika saker, mer eller mindre grova. Stör det mig? Nej. I den fria debattens namn är jag beredd att ta sådana påhopp.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-11-08 17:52:00
|
Janne B |
Det gör du rätt i. Men du har kanske inte villa och familj att ta ansvar för just nu. Jag menar att jag tålde en del stenkastning då jag var solo och nu är jag solo igen. Men det är inte roligt att vara tonåring och ha en pappa som hela tiden "får stryk" i olika bemärkelser. Så vilken hänsyn ska frihetskämpar ta till sin sociala omgivning. Det kan jag inte vara på!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-11-08 21:32:00
|
vox dei |
ann53/ För det första verkar Antons intresse med skrivandet huvudsakligen bestå i att provocera - vilket han verkar lyckas bra med av mängden kommentarer att döma inte bara för den här artikeln. Dock skulle jag inte beskriva det som att flirta med massorna.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-11-08 21:35:00
|
vox dei |
ann53/ Jag håller med dig om att man kan dra gränser för vad man skriver beroende på hur mycket lidande det man skriver orsakar andra - i det här fallet människor som redan lidit. Samtidigt är åsiktsfrihet något väldigt viktigt...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-11-08 21:38:00
|
vox dei |
ann53/ Jag tycker t ex att Jan Guillos försvar av män som orättfärdigt dömts som pedofiler är ett exempel på hur illa det kan gå om ett känsligt ämne blir så känsligt att man inte kan diskutera det - det kan leda till förföljelse av oskyldiga...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-11-08 21:42:00
|
vox dei |
ann53/ Jag menar att även om det är illa att ta upp ett ämne som kan orsaka lidande bara genom att man tagit upp det bara för att provocera vilket jag inte vet om Anton gjort så är det minst lika illa värre i mon bok att anklaga någon för guillt by association...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-11-08 21:45:00
|
vox dei |
ann53/ d v s att t ex utmåla någon som pedofil vilket skett i kommentarer till den här artikeln bara för att de diskuterar ämnet eller försvarar rätten att diskutera ämnet. Det är samma mentalitet som leder till häxbränning o dyl.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-11-08 23:00:00
|
antonw |
Jag kan garantera dig, och alla andra för den delen, att syftet med mitt skrivande här inte i första hand är att provocera, utan diskutera. Gärna känsliga ämnen, hur kul är det att diskutera att kollektivtrafik är bra? Det är vi väl alla överens om, man, jag, väljer ämnen utifrån vad jag tycker behöver diskuteras. Var jag enbart ute efter att provocera skulle jag supa mig full, snöra på mig mina gamla kängor och ställa mig i centrala Umeå och heila. Det vore enklare.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-11-08 23:06:00
|
vox dei |
15 antonw/ OK, jag tror dig. Resultatet verkar dock ofta bli att många blir provocerade.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-11-10 06:00:00
|
Beckisbarnet |
Svar 1:
Ja Consequentia verkar i sanning vara en "smal tidning", den verkar ju bara handla om ett visst ämne tycks det som. Jag tvivlar på att man kan komma till tals där, i andra ämnen eller med åsikter i stäv med redaktionens. Man kan väl inte jämföra Consequentia ch Sourze? Sourze skrivs ju av läsarna, medans Consequentia verkar vara tvärtom.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-11-10 06:02:00
|
Beckisbarnet |
"Du behöver inte ha utbildning i journalistik för att vilja eller kunna berätta en historia. Du behöver heller inget diplom i expertis för att ha värdefulla åsikter. Här är ordet ditt. Och fritt."
Det är ju det som är grejen med Sourze, som sagt..
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-11-10 19:34:00
|
Sunny |
17 Ja du Beckis: Consequenta är den enda svenska tidning som spärrar läsarnas datorer oxå. De nöjer sig inte med att stänga av skribenterna.
Tekniken lär vara vanlig i både Kina o Iran.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-11-10 19:35:00
|
Sunny |
O anton: fortsätt skriva.
Det fria ordet behöver ibland skakas om lite för att kunna förbli fritt.
|
|