Public service, kultur för alla

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-10-25 09:36:00
Janne B
I en tid då folk kan se TV på sin mobil och lyssna på radio på många sätt så är givetvis licensavgift gammaldags och ute. PS ska betalas via skattsedeln...
Inlägg #2: Postat: 2006-10-25 10:22:00
steno
Jag är kluven om licensen men eftersom det är problem att driva in den så kanske skatt är bättre.Men SR måste stå självständig gentemot staten! Sedan tror jag att också de måste ha lättare utbud men vi har inget behov av att de introducerar mobbnings-Tv, typ Robinso
Inlägg #3: Postat: 2006-10-25 11:00:00
AlfVerner
Utan licensavgiftesystemet, så hade vi aldrig kunnat avslöja vilket politiskt skräp som Reinfeldt asat in i regeringen. Det måhända att systemet är gammaldags, men ser man till innehållet så innebär det krav på ställningstagande. Den enskilde kan berätta om man är en del av det demokratiska samfundet eller om man är en bebis. Sen kan fattigdom också vara ett motiv, ett argument som kommer att öka i takt med Reinfeldts reformer...
Inlägg #4: Postat: 2006-10-25 11:42:00
Leif-Arne
3 Nu var väl bloggandet en viktig del i debatten om ministrarna. Så länge inte nätets frihet begränsas så finns det ändå hopp om att kritisk granskning fortlever.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-25 12:05:00
Janne B
Jag har varit ivrig anhängare till licensen tills jag förstod hur vanligt det är bland dagens unga att strunta i att betala. Har vi en 50 kriminella licenssmitare under 30 år??De prenumererar inte på dagstidningar heller! Media är för dem en gratis rättighet. Sug på det. Så jag tror att det är rättvisare med skatte-Tv. Tror inte att Tv PR blir ofriare för det!
Inlägg #6: Postat: 2006-10-25 12:14:00
AlfVerner
5>Det är också i denna kategori du hittar arbetslösheten och fattigdomen. Självklart är TV-licensen ingen prioriterad utgift om magen skriker. Det innebär inte att man inte stödjer Public Service. Det innebär bara att man är fattig.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-25 12:15:00
AlfVerner
6>att jämföra med Stegö, Borelia och Billström som är öppet kriminella.
Inlägg #8: Postat: 2006-10-25 12:17:00
Janne B
6 De ungdomar jag tänker på är inte fattiga, de de stöder PS men är ej redo att betala licens. Men skatt betalar de...
Inlägg #9: Postat: 2006-10-25 12:23:00
AlfVerner
8>Då måste dom INDOKTRINERAS hårdare om grunderna för det demokratiska samhället och ytterst bötfällas...Betalar dom för TV3, så dom kan se landslagsfotboll?? Fattar dom att man såg landslagsfotboll mot en sparsam licensavgift igår??
Inlägg #10: Postat: 2006-10-25 12:53:00
Jan E
Så här har nya kulturministern sagt: ”Breda underhållningsprogram och viss sportproduktion behöver inte nödvändigtvis finansieras av offentliga medel för att produceras”. Precis min mening. Gör public service-utbudet smalare. Tyngden bör ligga på nyheter, samhällsprogram, dokumentärer och kulturprogram. Viss underhållning är dock inte fel, exempelvis är ”På Spåret” närmast att karaktärisera som underhållande folkbildning.
Inlägg #11: Postat: 2006-10-25 12:55:00
Jan E
När det gäller tv-licensen så måste man hålla i minnet att lagen om tv-licens tillkom i en tid då det bara fanns en aktör för tv – statstelevisionen. Men nu när antalet kanaler och programutbud ständigt ökar och när teknikutvecklingen går i allt snabbare takt med nya distributionssätt av program både via internet och mobilnät är det stolligt att ha en lag som säger att man ska betala en avgift till staten för innehav av tv-apparat!
Inlägg #12: Postat: 2006-10-25 12:56:00
Jan E
Det är också groteskt att den myndighet som ska dra in kulor och kontrollera efterlevnaden av lagen använder stasi-liknande metoder för att komma åt licensskolkare. Det är ovärdigt landet att ha ett sånt system. Istället bör som sagt ett bantat PS finansieras via skattsedeln. Då kan vi också spara pengar genom att lägga lägga ner den otidsenliga kontrollmyndigheten uppe i Kiruna kostade 171 millar 2005.
Inlägg #13: Postat: 2006-10-25 12:58:00
Leif-Arne
11 Tänk om de kunde sända en repris av "privatdetektiven Kant" av Degeer Bergenstråle. Underbar hybrid av psykoanalys och dektektiva uppdrag. Tom bättre än "Tåårtan"
Inlägg #14: Postat: 2006-10-25 13:13:00
Leif-Arne
12 Å andra sidan skulle man kunna tänka sig en teknisk lösning där varje ny Tv enligt lag skall utrustas med båda GPS och videokamera med sändningsuttrustning. Då skulle Licensmyndigheten inte bara kunna kolla betald licens utan även att inget otillbörligt sker i hemmen. Slut med nuppande med tänt lyse och intag av osakttad sprit tex.
Inlägg #15: Postat: 2006-10-25 13:23:00
Janne B
12 Stasiliknande metoder ja. Jag blev direkt skrämd då jag förstod att Radiotjänst utan svårighet kunde fastslå genom sina register att ministern inte betalat på 16 år. Är det rätt enligt datalagen att Radiotjänst som INTE är en myndighet får föra register på dig och mig på detta sätt? Hur läne sparar IKEA och tusen andra företag på sina räkenskaper och kunduppgifter?? Vet ej men Radiotjänst skrämmer mig!
Inlägg #16: Postat: 2006-10-25 13:28:00
Leif-Arne
15 Andra än myndigheter få hålla register, om de sökt och fått tillstånd därtill. Kravet på tillstånd gäller endast digitala register. Hålls register på mer gammaldags sätt krävs inget tillstånd.
Inlägg #17: Postat: 2006-10-25 13:28:00
Janne B
SVT sände en halvtimme ANIARA spel i går kväll. Där superdatorn tillbads i brist på Gud. Den visste allt om alla.Mimaskötaren fick problem den dag som Jorden Doris exploderade. För Miman hade blivit psykiskt beroende av jordkontakten. Så när den förlorade den blev den vansinnig i några dagar, innan den helt bröt ihop. Låt oss be att Radiotjänst inte kollar oss fullständigt med Leif-Arnes manicker.
Inlägg #18: Postat: 2006-10-25 13:31:00
Leif-Arne
17 Vänta bara då den mya mobiltelefonen kommer, med alla sortes gizmos naturligtvis, som är så liten att den kan opereras in bredvid mellanörat. Med ytterligare teknikutveckling så kan den även kontrollera att du tänker rätt. Kim i NK kar redan tecknat sig för en större leverans.
Inlägg #19: Postat: 2006-10-25 13:32:00
Leif-Arne
18 Tar tillbaka, det var inte roligt engång.
Inlägg #20: Postat: 2006-10-25 13:41:00
Janne B
Man har ju alltid rätt att försöka vara rolig då syftet är allvarligt...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...