|
Inlägg #1: Postat: 2006-10-23 15:00:00
|
|
bagge |
Nu kan man tolka det på många sætt men det mest uppenbara ær att hær ska missionærerna komma och rædda de stackars barnen från sig sjælva.
Før mig visar det vilken instællning många missionærer hade.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-10-23 15:15:00
|
|
bagge |
Sedan har jag træffat missionærer från USA i Tjeckien. Deras "mission" pun intended.. var att om ge barn engelska undervisning mot att barnen tog bibelstudier. Dvs en timme engelska, en timme hjærntvætt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-10-23 15:17:00
|
|
Janne B |
Det var ingen bra målning för nutida ögon men så var ju den allmänna synen på Afrika i hela Europa på 1800 talet, då denna tavla sannolijkt målades av en lokal Konstnär. // Jag minns hur mina föräldrar som var födda 1902 och 1912 berättade om hur missionen ville ge Afrikas folk sjukvård och skola, det som Sverige hade börjat få i mitten av 1800 talet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-10-23 15:25:00
|
|
Janne B |
För väckelsefolket i Norge som jag känner väl till, var det en rättvisesak att även Afrikas barn hade rätt till sjukvård och skola som i Skandinavien. Jag hörde aldrig ngt om att "nu ska vi ut och frälsa folk". Snarare att av missionens frukter lär ni känna trädet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-10-23 15:30:00
|
|
Janne B |
svar 2 / Tjeckien är ett gammalt kristet land där man har betydande kristendomskunskap och knappast set detta som hjärntvätt.Snarare som en möjlighet.I 300 år läste folk i Sverige bibeltexter på latin innan den första svenska bibeln gavs ut under Gustav Wasas tid.Genom latinet fick vi tillgång till all europeisk kunskap...Nu är engelska viktigare även i Tjeckien..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-10-24 07:33:00
|
|
bagge |
Du är mer insatt än mig men de jag känner som har vuxit upp i liknande kretsar, anser att det var en del som var bra och mycket som var dåligt.
Om Tjeckien så är det det mest sekulariserade på jorden. De anser sig ha blivit botade när katolikerna först brände Jan Hus, sedan slog dem i Bilá Hora. Med en efterföljande exodus av all protestantisk adel och en lång tids förtryck från Wien. Den "inre missionen" var ganska hård...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-10-24 08:49:00
|
|
Janne B |
Bagge/ Du verkar veta mkt om Tjeckien som jag inte vet, även om jag givetvis känner till Jan Hus. Nordisk frikyrklighet är nog mitt stora ämne. Den har pendlat mellan en obehaglig sekterism och stor öppenhet, samhällsengagemang. Kanske det blir min nästa artikel. Tack för ditt intresse!
|
| |