De offrade nästan allt för missionen

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-10-23 12:15:00
Leif-Arne
Ett koncept som, hitintills, verkar fungera är hjälp via så kallade "micro krediter". Ett sådant exempel belönades nu, helt riktigt tycker jag, med fredspriset. Iden bygger på att tvärt om tidigar storskaliga projekt låna ut mindre belopp direkt till mäniskor. Småskalighet, empworment, och lån i stället för bidrag visar sig vara ett fraqmgångskoncept. Text om deta kommer.
Inlägg #2: Postat: 2006-10-23 12:22:00
Janne B
Den texten Leif-Arne vill jag snart läsa.Vet du om kyrkorna, missionerna varit indragna i detta på något sätt? I en artikel som jag läste verkade det så. Min dotter Elisabet har i helgen demonstrerat i en monter för "Rättvisemärkta varor". Det kändes väldigt bra.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-23 12:29:00
Leif-Arne
2 Jo, nog är kyrkorna med på ett hörn, liksom bl.a. Ekobanken och andra ickestatliga organisationer. Ett intressant exempel på hur pengar används är från Bangladesh där, främst kvinnor, beviljats lån till 1 mobiltelefon, m.h.a. denna startat ett företag, en ringstuga som servar en by med telekom.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-23 12:30:00
Leif-Arne
En intressant detalj är att det är betydligt fler kvinnor än män som beviljats lån. Helt enkelt därför att det visat sig vara mycket bättre på att hantera pengar. Kan vara värt att tänka på.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-23 12:33:00
Janne B
Ja ärliga Lars så är det. Med så väldigt små medel så har missionen lyckats med så mycket genom att arbeta underifrån i stället för ovanifrån med stor administrartion. En kvinnlig släkting till mig satt på 1980-talet som den enda kontorspersonen i Kongomissionen, som sedan blev självständig kyrka.
Inlägg #6: Postat: 2006-10-23 12:33:00
Janne B
Missionsarbetare har alltid bott enkelt, SIDA arbetare nästan alltid med hotellstandard.Missionärer har aldrig haft övertidserättning med helgtillägg ;-. Missionen hade en lycklig tid då de efter kriget 1945 kunde komma över övergivna USA jeepar och laga upp. På det sättet lärdes en generation unga bilmekaniker upp och missionärerna behövde inte gå miltals.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-23 12:34:00
Janne B
Jeeparna användes också som traktorer i jordbruket. Billigt och bra. Givetvis har missionen haft massor av problem.Men det är svårt att hitta en pensionerad missionsarbetare som "ångrat sig".
Inlägg #8: Postat: 2006-10-23 12:43:00
Leif-Arne
7 Det blev kvar en del Jeepar i Norge efter kriget, de gick bla annat som traktorer de åxå. Nog fanns det behov av det mesta då. Inte så olikt sitúationen i en del länder idag ändå. Min morfar kom över en Packard från 1927 som tillhört självaste Kaisern som "fiskebil". Den gjorde tjänst som bärgningsbil.
Inlägg #9: Postat: 2006-10-23 12:45:00
Leif-Arne
8 Brist på pengar medförde att många taxichaffisar fick hålla tillgodo med ryska Volga. Stora, klumpiga, billiga men hållbara på norska hålvägar.
Inlägg #10: Postat: 2006-10-23 13:28:00
Janne B
De första traktorer som jag såg som ca femåring var s k EPA-traktorer. Det var havererade lastbilar som regel som med hjälp av svetsapparat och händighet blev "dragare". De var fullständigt livsfarliga, inga skyddsanordningar. De kunde slå bakut enligt ngn okänd naturlag. På något sätt kunde de också dra ett tröskverk? Hur kunde en Volga hitta till Norge?
Inlägg #11: Postat: 2006-10-23 13:38:00
Leif-Arne
10 Det var nog någonslags bilateralt handelsavtal, dessutom var de ryska bilarna betydligt billigare. I Sverige fanns inte det behovet. Hisingen levererade ju primavara och svenskarna hade, jämförelsevis, gott st
Inlägg #12: Postat: 2006-10-23 14:22:00
Janne B
Jag ser i en annan tidning nu att vi får inte skriva Jeep för det är ett firmamärke liksom Vespa. ;- // Sverige hade tidigt traktorfabriker som Bolinder och Munktell, som slogs ihop och köptes upp av Volvo osv. Även i en sådan liten stad som Tidaholm gjorde man lastbilar ett tag.// Vi hade en rysk småbil här som hette Moskvitch ungefär. Deras agenter hade väldiga radioantenner på taket av helt okänd anledning....sas det.
Inlägg #13: Postat: 2006-10-23 14:23:00
trollpacka
HEJ..Det du skriver om,har jag, många olika åsikter om.Under min hittillsvarande vandring, har jag fått uppleva både det ena och andra.tyckt, tänkt,kännt och blivit upprörd.Numer, inser jag att varje människa gör sina val,utifrån, den sanning man känner till just då.Sen,brukar andra sanningar dyka upp,som kan vara smärtsamma , för att man inte förstod då/igår..det vi förtår idag.Utveckling,kanske?.kram på dig j..intressant läsning
Inlägg #14: Postat: 2006-10-23 14:32:00
Janne B
Jo du bästa troll/ Som socialarbetare lärde jag mig tidigt en fras ungefär så här. "Varje människa gör i varje givet ögonblick sitt bästa utifrån de kunskaper och förutsättningar som hon har". Vilka tankar får du när du läser detta?
Inlägg #15: Postat: 2006-10-23 15:31:00
trollpacka
En tanke.Av millioner.Jag skulle inte vilja vara i missionärens kläder.med den glöd i mig att frälsa andra.inse att kärleksbuskapet också berör de barn jag själv valt att ta ansvar för.som i sin tur skall ta ansvar, ge kärlek till nästa generation.ringar på vattnet.det står i bibeln.kärlek är störst av allt.utan kärlek är allt bara tomma ord.det är svårast att älska nära.långt bort är mindre krävande.ger inte full pott i "berömmelsens" bok.nåt sånt.jobbigt att packa in alla ord i en liten ruta
Inlägg #16: Postat: 2006-10-23 15:40:00
CMO
14/"Varje människa gör i varje givet ögonblick sitt bästa utifrån de kunskaper och förutsättningar som hon har" Ett sällsynt intelligensbefriat påstående och fullständigt katastrofalt om det reflekterar filosofin hos socialarbetare.
Inlägg #17: Postat: 2006-10-23 15:45:00
trollpacka
Rackarns.. orden ..inte full pott i berömmelsens......menar jag ju i "nära kärlek".
Inlägg #18: Postat: 2006-10-23 15:56:00
trollpacka
hej cmo..jag förminskar dig lite..tar små bokstäver.det är väl en bra innställning att möta människor på ,som kommer. i ett underläge där bemötandet,respekten och den inställning vi har till människors värde som människa.oavsett vilken problematik vi har.avgör hur vi mår efter besöket.BRA JANNE
Inlägg #19: Postat: 2006-10-23 16:05:00
CMO
18/ Ja naturligtvis en "bra" inställning för socialarbetaren. Alla gör redan sitt absolut bästa i alla situationer och bara genom socialarbetarens benägna bistånd kan förutsättningarna förbättras. Bra för socialarbetaren, men katastrofalt för klienten som måste ta ansvar för sitt eget agerande och för att förändra sin situation.
Inlägg #20: Postat: 2006-10-23 16:05:00
Janne B
CMO / Denna fras var en mycket bra utgångspunkt för mer begåvade reflextioner om livet,,,,den var verkligen provocerande...Vi talade om kapabla människor som aldrig "missade ett tåg" och tvärtom. // detta var alltså en fras, inte en påstående...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...