Demokratisk förnyelse i Tjeckien

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-10-18 13:56:00
Eleni Schmidt
Tja, man kan tycka vad man vill om kommunismen, de flesta är nog extremt negativa till den. Men är fel väg att förbjuda ett parti. Det är odemokratiskt. Du och många andra här på Sourze skulle väl tycka det var extremt odemokratiskt om man t ex förbjöd sverigedemokraterna?
Inlägg #2: Postat: 2006-10-18 14:07:00
Lars Nilsson
Nazistiska partier har allt sedan kriget varit förbjuda i Tyskland. Rätt eller fel Eleni?
Inlägg #3: Postat: 2006-10-18 14:09:00
Lars Nilsson
För övrigt är jag tacksam om Du inte pådyvlar mig åsikter jag aldrig framfört. Men det är väl för mycket begärt?
Inlägg #4: Postat: 2006-10-18 14:34:00
El Guatusi
Eleni: Som du kanske vet forbjods bade nazism o kommunism i Vasttyskland efter kriget, die "Wehrbare Demokratie" som tyskarna kallade det den hallbara demokratin. I Italien tillats daremot kommunismen, vlket ledde till ett latent inbordeskrig o varldens storsta Moskva-finansiserade kommunistparti
Inlägg #5: Postat: 2006-10-18 14:36:00
El Guatusi
som ALLTID gick CCCP:s arenden. Jag gissar att du har grekiskt pabra, och du vet sakewrt vad som hande i Grekland: inbordeskrig och nastan ofattbart lidande. Samt det sk "pedomasoma"
Inlägg #6: Postat: 2006-10-18 14:39:00
El Guatusi
dvs den "barninsamling" dar kommunister gick omkring i byarna o lockade folk att lamna ifran sig sina sma barn som skickades till de paradisiska "folkdemokratierna" bakom jarnridan. Kommunismen ar en enda lang, ohygglig tragedi.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-18 15:58:00
Anna Veeder
Communism - the Greatest and Most Humane Ideology Never to Have Been Implemented Even When it Was in Power, or perhaps The Most Noble Cause Ever to Attract the Highest Proportion of Hooligans and Opportunists" favoritcitat från Corellis Mandoli
Inlägg #8: Postat: 2006-10-18 15:58:00
Anna Veeder
7/forts. Angående inbördeskriget i Grekland, var det.
Inlägg #9: Postat: 2006-10-18 17:00:00
korre9
När vi börjar inskränka friheter som är grundläggande för demokratins upprätthållande är det illa. Och när vi väl börjar acceptera att vissa inte ska få skapa och upprätthålla en politisk organisation så har organisationsfriheten blivit en gränsdragningsfråga där de som för tillfället har makten har rätten att avgöra vilka organisationer som tillåts finnas till. Och därmed vilka åsikter som får förfäktas. Vill vi ha ett samhälle där opposition kan förbjudas när som helst?
Inlägg #10: Postat: 2006-10-18 17:33:00
Eleni Schmidt
Svar 2, Ja det är för mycket begärt. Svar 4-8 Jag är absolut ingen anhängare av kommunism eller nazism. Men jag tror förbud av partier är fel väg, även om jag tycker det är bra att det är förbjudet med nazistiska slagord o symboler. Vad Grekland beträffar var militärjuntan lika skyldig till ohyggligheterna som kommunisterna, även om jag återigen inte vill försvara kommunismen.
Inlägg #11: Postat: 2006-10-18 17:50:00
Eleni Schmidt
Det är kanske förmätet av mig att ha synpunkter på hur Tjeckien ska sköta sin politik. Och visst, i vissa tider då en stat är i stark fara kan det möjigen vara berättigat att förbjuda ett parti, jag vet inte. Men sovjetkommunismen är knappast ett hot längre.
Inlägg #12: Postat: 2006-10-18 18:39:00
El Guatusi
Eleni: "Vad Grekland beträffar var militärjuntan lika skyldig till ohyggligheterna som kommunisterna". Naturligtvis: kommunisterna kom ju aldrig till makten! Om kommunisterna tagit makten i Grekland hade landet inte haft minsta chans att undandra sig Moskvas totala kontroll: det hade blivit en "folkdemokrati" som Rumanien, Bulgarien & Co.
Inlägg #13: Postat: 2006-10-18 18:42:00
El Guatusi
Betraffande hur komministerna gick tillvaga i Grekland kan jag rekomm en bok som faktiskt heter just "Eleni" av Nicholas Gage. Dar berattas om bl a pedomazoma: kommunisterna gick omkring bland svaltande barn under inbordeskriget och gav dem loukoumi ett slags godsak av turkiskt ursprung och sade till piltarna som inte ens hade en moglig brodbit att tugga pa,
Inlägg #14: Postat: 2006-10-18 18:44:00
El Guatusi
att om de lamnade sina familjer och flyttade till Rumanien skulle de fa ata loukoumi till lunch och middag varje dag. Hursomhelst, att forbjuda kommunistiska partier idag har ingen somhelst poang: att gora det i t ex efterkrigets Tyskland gjorde det landet till ett att varldens mest demokratiska o pacifistiska pa baRa ett par decennier.
Inlägg #15: Postat: 2006-10-18 18:47:00
El Guatusi
I DDR levde kommunismen till 1989 och vi ser idag effekterna: sociala problem, rasism, osv osv. En historiker sade en gang att fascism o nazism ar som elakartade virus som nar de val besegrats lamnar samhallskroppen i stort sett intakt, medan kommunismen ar som en cancer som bryter ned samhallet totalt. Lat oss hoppas att han hade fel, for vara europeiska broder o systrar bakom den gamla jarnridan.
Inlägg #16: Postat: 2006-10-18 18:57:00
CMO
Ja att förbjuda kommunistpartiet är principiellt fel men det är lite grand som att ett våldtäktsoffer blir överdrivet misstänksam mot män som följer efter henne i stadsparken, svårt att fördömma.
Inlägg #17: Postat: 2006-10-18 19:07:00
Leif-Arne
Jag ber att få tacka El G för ett boktips, jag skall söka. Har just nu avslutat MAO biografin och Bion om Spanska inbördeskriget.
Inlägg #18: Postat: 2006-10-18 19:08:00
Leif-Arne
Generellt ser jag en risk i ideologier som gärna vill beskriva samhället i stora allomfattande strukturer. Där brukar individen med tiden bli högst umbärlig.
Inlägg #19: Postat: 2006-10-18 20:17:00
Eleni Schmidt
Tack för tipset, men jag har redan läst boken. Och jag vet vad kommunisterna och fascisterna gjorde.
Men du har rätt, vi får hoppas att det blir bättre i länder som Rumänien; det kan knappast bli sämre.
Leif Arne, kan du rekommendera Mao?
Inlägg #20: Postat: 2006-10-18 20:23:00
Leif-Arne
18 Ja, en tegelsten visst, men viktig för alla att läsa egentligen. Stalin framstår som en korgosse i jämförelse. På något sätt lyckades han totallura en hel generation. Men även Nixon. Fy för en gubbe.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...