S murade upp varje sten i vårt svartlönesamhälle

Inlägg #1: Postat: 2006-10-17 18:43:00
Janne B
Elina. Så har jag levt mitt liv också. Men jag anser att det blir skillnad om man har samma "barnvakt" två år i sträck två dagar i veckan. Någonstans där går nog gränsen. / Grannar, släktingar, vänner ska givetvis vara hjälpsamma mot varandra även om det ibland kan handla om måttfull betalning.. Elina, var tycker du att gränsen går ungefär? Jag är till ex mån om att folk ska få sina pensionspoäng.
Inlägg #2: Postat: 2006-10-17 21:52:00
Uno Hansson
Målsättningen på lång sikt bör naturligtvis vara att det inte finns någon skatt på arbete eller konsumtion. Finns det ingen skatt på arbete så kan det inte finnas några svartjobb eller någon som betalar svartlöner. Staten bör rimligtvis inte kunna lägga sig i ömsesidiga avtal mellan jämbördiga parter som själva är helt nöjda med avtalet. Detta bör naturligtvis finnas med i ett lands konstitution.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-23 12:45:00
Elina
1/Janne, har storstädat hos min mor och inte svarat innan, men diskussionen har tydligen varit hög. I Finland skrattade man lite och undrade om politikens viktigaste fråga var TV licens eller barnvakter.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-23 12:49:00
Elina
1/forts. På 70- 80 talet var pensionspoäng inte det viktigaste, livet levdes inte som pensionsplanering. Gränsen går väl vid den summan alla får tjäna skattefritt vet ej exakta i år. Det ger ju inga poäng åt nåt håll.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-23 13:35:00
Janne B
Elina. Medan du utfört solidaritetsarbete så har jag sett finska statsmän uttala sig om barnvakter och liknande. Det framgick klart att en sådan debatt var obegriplig i Finland. I en annan TVsändning räknade man upp alla de otroliga förmåner som franska palamentariker har. Först så hade en rejäl årslön, därtill nästan allt fritt som hyra mat, kläder. Därtill levereras sedelbuntar i bruna kuvert, för extra utgifter osv...
Inlägg #6: Postat: 2006-10-23 13:36:00
Janne B
Svar 4 stämmer nog med min inställning, skatteverket håller på att höja den nivån till ca 16 000 kr?
Inlägg #7: Postat: 2006-10-23 13:43:00
Unto S
>3 Visst skrattade man i Finland, men inte på det viset som du tror, man skrattade åt frågan eftersom i Finland är det naturligt att betala tv-licensen. T.ex alla ministrar i Finland har betalat tv-licensen, även moderaterna. I Sverige har vi en annan mentalitet hos överklassen, här vägrar överklassen att betala skatt eller avgifter som gynnar själva folket. Om fyra år får sossarna rensa ut efter överklassens härjningar för att göra Sverige stabilt igen. Och till ett beboeligt land!
Inlägg #8: Postat: 2006-10-23 14:27:00
Janne B
Unto/ Jag tror att du har en poäng där. Finske statsministern förutsatte att alla betalt sin licens, det var så självklart att saken inte behövde utredas. Beklagligtvis så trodde Gredrik R samma sak....Han kände tydligen inte till mentalitetsskillnaden. Har han aldrig besökt Timbro??
Inlägg #9: Postat: 2006-10-23 14:32:00
Elina
5/ Fantastiskt vad TV vet. För säkerhets skull gjorde man genast ett koll över försyndelser med TV och barnvakt men när jag lämnade Finland hade ingen fått napp. Kärleksaffärer är roligare att skvallra om.
Inlägg #10: Postat: 2006-10-23 21:41:00
Unto S
>9 Där har du rätt Elina. Läser man tidningen Ilta-Sanomats hemsida så är det alltid någon minister eller parlamentsledamot som har förlovat, gift sig eller skilt sig eller har förbindelser bredvid …
Laddar...