Välfärd, kravlöshet och egoism

Den här tråden diskuterar artikeln Välfärd, kravlöshet och egoism.
Inlägg #1: Postat: 2006-10-16 13:56:00
Janne B
Mäster Lars har åter åstadkommit en väldigt bra artikel. En sådan man kan läsa flera ggr och fundera över. Jag håller inte med om allt men där finns båda underbara och sanna formuleringar. Jag är själv hälsomnässigt "dagen efter" men hoppas att Ni andra kan samtala fint kring Lars beskrivning av vårt samhälle...
Inlägg #2: Postat: 2006-10-16 20:27:00
Urban
Om vi hade vågat stå för vår egoism jag anser den vara en bra drivkraft hade vi inte befunnit oss på det sluttande plan som vi är på idag. Att vägra betala för människors ansvarslöshet med egendom och sina liv anses ju egoistiskt och ondskefullt. Därför har vi hållit tyst och nu skördas frukterna. Jag är dock totalt optimistisk, för det kommer att vända snart..
Inlägg #3: Postat: 2006-10-16 21:47:00
AlfVerner
"Kravlöshet" - Vi har aldrig levt i en tid med större krav än vi gör nu. Vi har aldrig levt i en tid där vi överöses med krav på hur vi ska vara, vad vi ska tycka, att vi ska äga och till vilket pris som helst, och blir vi rika utan att arbeta så är vi "smarta". Kraven sprutar genom massmedia som aids och syfilis in i våra kroppar och förvrider oss till ickemänniskor.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-17 06:59:00
trollpacka
God morgon Lars.Ditt uttryck "bättre ungefär......"Gillar jag.Även det du skrivit om.Som får hjärnan att klarna till så här på morgonkvisten..skall fördjupa mig i texten efter min morgonpromenad..krav är ett ord som kräver en del "samtal". Kram
Inlägg #5: Postat: 2006-10-17 15:07:00
Thomas L. Aabo
Bra Lars!
Inlägg #6: Postat: 2006-10-17 21:02:00
mintcar
Jag hoppas att du inte köper propagandan från amerikanskt håll om alla vardagshjältar och privata välgörenhetsinitiativ, Lars. Sådant var en gång i tiden det som ordinerades vår befolkning också, på den tiden när gudfruktighet och berättelser om medborgardyggder fostrade lydiga undersåtar.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-17 21:23:00
Leif-Arne
Nilsson tar upp en viktig fråga som egentligen inte är strikt politiskt ideologisk. Kärnan är står egennyttan i motsats till det gemensamma. Kanske om man ser det snabbt. Men låt oss utgå ifrån gyllene budet regeln? Janne ?. "Allt vad ni viljen mäniskorna skola göra er skall ni och göra dem", på ett ungefär. Det ligger förutom en uppmaning att ta vara på medmänniskan även en hel del fördel för jaget i detta.
Inlägg #8: Postat: 2006-10-17 21:25:00
Leif-Arne
Om jag vill att medmänniskorna skall behandla mig väl kan jag inte behandla dem illa. En ganska bra strategi. Vi är av födsel sociala varelser, liksom vargar. För artens fortlevnad har det varit framgångsrikt att samverka. Som ensam jägare stod kanin på menyn, tillsammans mammuth.
Inlägg #9: Postat: 2006-10-18 09:07:00
Annika Lundgren
Ja, vi skördar nu många års försummad uppmärksamhet på problemen. Jag kan bara önska att du fortsätter att skriva för att peka på en djupare dimension om vad många ännu väljer att blunda för.
Inlägg #10: Postat: 2006-10-18 14:41:00
Joakim Steneberg
Pippi och Emil-syndromet? Utan att onödigtvis skylla på Astrid L. Och pappatriarkatet har fråntagits sin auktoritet trots fortsatt ältande om motsatsen, medan mammamatriarkatet inte har tid eller ork!
Men gratis barnsjukvård är nog bra!
Inlägg #11: Postat: 2006-10-19 07:01:00
Beth4020
En väldigt bra artikel som fängslar hela vägen och som sätter fingret på något viktigt och skrämmande inför framtiden. Håller helt med!
Inlägg #12: Postat: 2006-10-21 18:23:00
yron
Mellan två stolar, en vanlig liknelse när det gäller ansvar. inte bara att slippa, utan även att tro att andra gör det som behövs. Föräldrar måste naturligtvis vara delaktiga i sina barns vardag. Inför mer obligatorisk "dela verklighets tid"på dagis och i skolan.
Laddar...