Reinfeldt och krisen

Inlägg #1: Postat: 2006-10-14 15:47:00
David Liljeros
Jag tror snarare att hon passade in i "gänget", det var personkemi som funkade, helt enkelt. Att hon dessutom var kvinna var nog mer en bonuseffekt.

Jag har förövrigt inget som helst emot positiv särbehandling om nu detta var fallet. Beträffande "kvotering" är detta enligt lag förbjudet då det diskriminerar.
Inlägg #2: Postat: 2006-10-14 17:19:00
Joakim Steneberg
Det behöver ju inte vara så men risken är stor i SVerige. Faktum är ju att Reinfeldt stod under stark press från kollegor i alliansen och särskilt från hela det feministiska etablissemanget. Han och Hägglund försökte ju kämpa emot, men men... Hur det fungerar med "positiv särbehandling" i Sverige har jag försökt beskriva i artikeln "SVT och jämställdhetsmatematiken"!
Var finns förbuden, ens mot att ljuga?
Inlägg #3: Postat: 2006-10-14 17:48:00
Joakim Steneberg
Personkemin är säkert en slags grundförutsättning, men vad vet vi egentligen om den i detta fall?
Fungerde den trots att de båda förde Reinfeldt helt bakom ljuset! Vågade han inte fråga dem ordentligt, kände han taggarna, var han rädd för att komma med "frågor som man inte ställer till kvinnor"?
Inlägg #4: Postat: 2006-10-14 18:06:00
David Liljeros
Någonstans fanns det någon form av kompetenskunnande som skulle passa in i handelsministerprofilen men vad jag mest ifrågasätter är att man blundat för hennes brist på omdöme och erfernhet. Detta har uppenbarligen kompenserats av något annat som t.ex. "en i gänget". Kanske att hon var kvinna var ytterligare en aspekt. Jag tycker tycker å andra sidan det inte spelar så stor roll och ser inget hot mot att göra Sverige mer jämställt, utan mest fördelar.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-14 18:39:00
Joakim Steneberg
Vad jag kan se finns det ingen riktig definition på "jämställdhet". Mer än som synonym till "feminism".
Om "jämställdhet" till 99 innebär en kvinnlig rättighet men en manlig skyldighet så betackar i alla fall jag mig!
Inlägg #6: Postat: 2006-10-14 18:46:00
Joakim Steneberg
Nu har ju Jämo. "jämställdhetsombudmannen"Han som kallar svenska folket för "talibaner" 4 år efter Schyman krävt att fysiktesterna för kvinnor i brandförsvaret ändras, för de diskriminerar dessa. I fallet löpande bandet på Volvo fick han rätt. Utan hänsyn till säkerhetsaspekter. Sådant kallar han "jämställdhet"!
Men annars är det väl bra om man är jyst mot det andra könet, särskilt om det är i minoritet.
Politisk styrning är en annan sak.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-14 19:18:00
David Liljeros
Alltså, min artikel hade inte som avsikt att spegla det feministiska perspektivet, ej heller det anti-feministiska. Så jag känner att det är lika bra att stoppa där för min del.
Inlägg #8: Postat: 2006-10-14 19:45:00
Joakim Steneberg
Ok David, det förstår jag också. Det är lätt att halka in på detta, eftersom någon satt igång snöbollen. Och det var en bra artikel!
Borelíus har nu kastat in handduken enligt aktuellt.
Laddar...