|
Inlägg #41: Postat: 2006-10-11 14:43:00
|
|
Lars Nilsson |
Gunnar L: Att Juttersröm är sosse torde vara den minst bevarade politiska hemligheten i mediasverige. En utbredd missuppfattning är att chefredaktörer för borgerliga tidningar måste rösta på de borgerliga. Både DN och Svd har fn chefredaktör som gjort sig kända under den värsta vänstertiden på AB då även nyheterna var medvetet politiskt vinklade.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-10-11 14:50:00
|
|
Lars Nilsson |
Thorbjörn Larsson, nuvarande chefredaktören på DN har mycket målande skrivit om sina 20 år på Aftonbladet då det under en lång period enbart handlade om politik när det gällde nyheter. Heimersson har också skrivit om denna galna period. Men det som såväl Bonnier som Stenbäck mfl sökt är duktiga tidningsmakare. Det är därför det vimmlar av fd Gnistanfolk inom Stenbäcksfären.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-10-11 14:51:00
|
|
Janne B |
37 peter/ Göran P visste exakt vad han gjorde då han återställde finanserna. han visste att det innebar arbetslöshet för kanske 100 000 personer! Jag har sett många siffror. Framtida anlyser får väl vis aom det var nödvändigt att gå så hårt fram. De löner som samhället inte hade råd att betala blev ju Akassa och sjukpenning i stället, till 90 betalt av staten. Så frågan är om "samhället" tjänade något alls på neddragningarna?
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-10-11 14:57:00
|
|
Janne B |
42 Ja det finns ju en rad ledande mediamänniskor som bedrev närmast revolutionär verksamhet på 1970. Utan att ställa inför rätta. De höll på med så många fula knep att de nu själva inte "går på" liknande saker. Men alldeles säkert fortsätter det att manipulera oss. Jag har aldrig lärt mig att älska Aschberg. SVT programmet Existens ska man se upp med osv.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-10-11 16:37:00
|
|
peter_ |
43. "Så frågan är om "samhället" tjänade något alls på neddragningarna?". Bra fråga!
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-10-11 17:22:00
|
|
Janne B |
45 Peter/ Jag satt denna period på socialbyrå och på ca halvtid delade jag ut socialbidrag. Många som avskedats hade inte ännu rätt till Akassa, andra hade usel sjukpenning. Många skötsamma hamnade hos Fogden. har man hamnat hos Fogden för några tusenlappar och är lågavlönad.,så stiger skulderna snabbt. Jag träffade massor av folk som var så deppade att de inte orkade öppna breven från Fogden, vilket ytterligare förvärrade saken.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-10-11 17:23:00
|
|
Janne B |
Man kunde månad för månad läsa om hur antalat fogdeärenden bara steg och steg. Så där rådde ingen arbetsbrist...
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-10-11 17:53:00
|
|
GunnarL |
45/ Ja, en mycket bra fråga! Totalt sett förmodligen mycket marginellt och kortsiktigt. Många gånger är problemet att offentligheten i form av stat, landsting och kommun har tre olika kassalådor. Om landstinget drar ner på vårdpersonal så sparar landstinget pengar. Om kommunen drar ner på antalet lärare tjänar kommunen pengar osv. Effekterna på den samlade offentliga kassan är väldigt svår att mäta.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-10-11 17:55:00
|
|
GunnarL |
f/ Större effekt har det nog haft att budgetdisciplinen ökat i och med att man införde utgiftstak inom olika verksamheter och att konjunkturen varit hyfsad de senaste åren.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-10-11 18:29:00
|
|
Janne B |
GunnarL/ Du är en tillgång då jag inte uttryckt mig tillräckligt klart och tydligt. På senare år har FK/RFV försökt övervältra mkt av sina kostnader på kommunernas socialbyråer...De "fuskare" etc som FK stängt får nu sin försörjning enligt lag av SOC. Barn får inte svälta och familjer får inte vräkas.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-10-11 18:41:00
|
|
GunnarL |
50/ Ja, det är så det fungerar, men för mig som skattebetalare är det ju likgiltigt var kostnaden hamnar. Jag tror det skulle vara effektivare med bara en kassa - men det kräver en ny grundlagsutredning och en omvälvande förändring.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-10-11 18:43:00
|
|
GunnarL |
f/ Men tendensen att vältra över mer och mer ansvar på kommunerna är helt klar. Jag träffade för några år sedan ett av kommunalråden i Växjö som var mer eller mindre gråtfärdig. Fler och fler uppgifter utan mer pengar. Och näst intill omöjligt att höja skatten. Det var när lågkonjunkturen var som värst i mitten på 90-talet.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-10-13 23:28:00
|
|
Uno Hansson |
"... brallorna nere vid fotknölarna... och ...betala tillbaka 20 000 kr ... som om en tjuv som ... lämnar tillbaka ... i hopp om att stölden ... betraktas som ...brott." Vad är detta för trams när det gäller civil olydnad mot PÅTVINGADE demokratiska majoritetsbeslut ... och där man är beredd ... och har råd... att betala om man ertappas ... ung. som vid piratkopiering...
|
| |