Kultur och svartjobb

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2006-10-11 12:10:00
Janne B
Jag älskar nya ord om de är lite fyndiga som El G:s " lumpfrälse" .
Inlägg #22: Postat: 2006-10-11 13:13:00
El Guatusi
20/ Jo, men hur ska man kunna undga politikerforakt nar en statsminister borjar svanga sig med new age-flummigheter, talar i passivum "arbetstillfallen ska skapas"; vsst, men av vem? och kombinerar detta med en total brist pa visioner och posande arrogans?
Inlägg #23: Postat: 2006-10-11 13:14:00
GunnarL
5/ Lars Nilsson måste känna Jutterström väl eftersom han dels vet att hon är glad i dag och dels utnämner henne till "übersosse". Jag blir förvånad eftersom de arbetsgivare hon haft förutom SR o SVT har varit Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Expressen. Åtminstone för mig är dessa organ genuint borgerliga, men Nilsson tycker förmodligen att de är ordentligt vänstervridna. Allt beror ju på var man själv står på den politiska skalan.
Inlägg #24: Postat: 2006-10-11 13:17:00
GunnarL
Nu tycker jag att dessa affärer blåses upp på ett oproportionerligt sätt av massmedia - de inblandade har ju varken mördat eller våldtagit någon. De har begått vad som normalt betraktas som bagatellbrott, bett om ursäkt för sin dumhet och försäkrat att det inte skall upprepas, eftersom de inser att de gjort fel.
Inlägg #25: Postat: 2006-10-11 13:21:00
GunnarL
f/ Det allvarligaste tycker jag är att CSC:s beteende har en ideologisk dimension. "Jag tycker inte om systemet - alltså fuskar jag". Och ännu mer allvarligt är att Carl Bildt tydligen ställer upp på ett sådant beteende. Han ursäktar fusket med svart arb.kraft med att skattesystemet är felaktigt. Jag tror att många låginkomsttagare tycker att skatterna är för höga - men det ger ingen rätt att vägra betala. Bildt är i sanning en prydnad för gammelmoderaterna, medan Reinfeldt tar klart avstånd.
Inlägg #26: Postat: 2006-10-11 13:24:00
Leif-Arne
22 Det är väl det som är svårigheten, att veta när det är dags att lämna över. GP är väl egentligen bara en i en ganska lång rad.
Inlägg #27: Postat: 2006-10-11 13:29:00
Janne B
25 Gunnar L/ De aktuella damerna passar väl rätt bra in i gammelhögerns attityder men inte i Reinfeldts Nya Moderaterna..Det ska bli intressant att följa detta....FP försöker nog nu också söka de gamla Källorna...socialliberalismen...Vilka hoppar på det tåget. Jag kanske gör det men...
Inlägg #28: Postat: 2006-10-11 13:30:00
El Guatusi
26/ Daremot ser jag inte vad GP initialt hade for kvaliteter. Han inledde sin bana som statsministerkandidat med att blaljuga for svenska massmedia.
Inlägg #29: Postat: 2006-10-11 13:38:00
GunnarL
28/ GP:s främsta merit är väl att han på ett framgångsrikt sätt lyckades leda saneringen av Sveriges statsfinanser i ett svårt läge.
Inlägg #30: Postat: 2006-10-11 13:42:00
Leif-Arne
28 Det är nog så att gjorde sig bäst som finansminister, även om han ändå skall ha tillgodo att han lyckades få ordning på statsfinanserna. Vilket innebar att han slaktade ett antal heliga kossor.
Inlägg #31: Postat: 2006-10-11 13:46:00
El Guatusi
29, 30/ Ja, det far man nog tillsta.
Inlägg #32: Postat: 2006-10-11 13:46:00
Janne B
29-30 ber jag att få instämma i. Jag tror att vi efterhand kommer att få en rätt rik och nyanserad bild av epoken Göran P.Vi är för nära inpå nu. Det är bara att hoppas att han fram till mars inte uppvisar en förgrämd opposition. Nu borde han verkligen lyssna på de yngre.
Inlägg #33: Postat: 2006-10-11 13:49:00
peter_
Var det inte så att GPs sanering ledde till en stor arbetslöshet bland tidigare offentligt anställda och att en stor del av dagens arbetslöshet skapades då. Isåfall kan man kanske hävda att det var dessa arbetslösa som fick betala GPs sanering?
Inlägg #34: Postat: 2006-10-11 13:54:00
GunnarL
33/ Visst var det delvis så. Det var det pris som folket fick betala.
Inlägg #35: Postat: 2006-10-11 13:57:00
Janne B
33 peter/ Visst var det så att dåtida rationaliseringar i off sektorn innebar avskedanden och arbetslöshet. Men jag minns inga siffror. Det innebar ju också överbelastning på kvarvarande vårdarbetare, som överansträngde kroppen och kanske själen, samt blev långtidssjukskrivna.Det var verkligt hårda tider där vården på sina håll nästan rasa ihop. Ni minns nog reportage om detta.
Inlägg #36: Postat: 2006-10-11 14:00:00
peter_
GP har ju inte trollat, bara skickligt hanterat "smoke and mirrors" så att vi och framförallt de som blivit långtidsarbetslösa anpassade vår levnadsstandard. Det torde ha varit nästan politiskt omöjligt att genomföra med öppna kort och öppen redovisning. Icke desto mindre så är iallafall statsfinanserna tydligen i bra skick. Att säga att det går såååå bra för Sverige tyckwer jag dock är nonchalant mot de som fortfarande kämpar i arbetslöshet och bidragsberoende.
Inlägg #37: Postat: 2006-10-11 14:15:00
peter_
35. Janne, det vore nog på sin plats att detta så småningom belystes ur alla sina aspekter. Först då kan man nog fullt ut värdera GPs insatser för Sverige.
Inlägg #38: Postat: 2006-10-11 14:17:00
GunnarL
36/ I den mån arbetslösheten kan avhjälpas med politiska beslut krävs att de offentliga finanserna är starka - annars finns inte politikernas resurser. Sedan har naturligtvis även privata arbetsgivare ett ansvar, och inte minst beror mycket på den internationella konjunkturutvecklingen - vi är ju extremt exportberoende.
Inlägg #39: Postat: 2006-10-11 14:19:00
pros
Svar 24: visst kan man anse att det är bagatell brott, men likväl så är det brott.
Jag anser att de ej är bagatell brott, det är brott och de borde straffas asv rättsväsendet.
Eftersom det är brott av ringa art så kan dessa höginkomstagare ta böterna med en klackspark.
Det är deras löjliga och patetiska försök till bortförklaringar som är så illa.
Inlägg #40: Postat: 2006-10-11 14:21:00
pros
Dessutom så kom ursäkterna och bortförklaringarna fram efter mediadrevets framfart.
Näe, hade de haft kurage att direkt säga hur fel de gjort och ta konsekvenserna av deras "brottsliga" handlande så hade detta blåst över på nolltid.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...