Kultur och svartjobb

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-10-11 10:28:00
Jan E
Att anlita barnhjälp svart är en fis i rymden jfrt med att konsekvent och av uppenbart ideologiska skäl ge fan i att betala tevelicensen under 16 år - och dessutom ha dumheten att skylla på strul pga några års utlandsvistelse! Man kan ogilla tevelicensen, men det ger en inte rätt att strunta i den. Men uppenbarligen vill CSC själv bestämma vilka lagar hon vill följa. Jag förstår uppriktigt inte hur hon ska komma ur denna knipa.
Inlägg #2: Postat: 2006-10-11 10:35:00
Janne B
I båda fallen är det ju fråga om märkliga attityder till samhället. Borelius har ju t ex stulit pensionspoäng och sjukpenningmöjlighet för sina anställda.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-11 10:37:00
Lars Nilsson
Nix, tror jag inte jag gjort. Min artikel tar inte ställning till huruvida damen ifråga är det bästa landet kan uppbringa på posten som kulturminister utan bara det faktum att en från Timbro som haft svart barnhjälp automatiskt anses vara en fara för kulturlivet.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-11 10:43:00
Janne B
Jag och andra ska nog se upp lite så att vi inte automatiskt hoppar på och granskar två kvinnor i första hand. Det lär finnas ansvariga män med barn i många hushåll också...en del är ministrar.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-11 10:45:00
Lars Nilsson
Däremot tyder det på dåligt omdöme av en fd journalist som CSC då hon uppenbarligen inte insett att en sådan här sak förr eller senare kommer till allmänhetens kännedom. Skall hon gå grön från det här får hon minsann ha en förklaring som heter duga. Men bla übersossen Jutterström är glad idag vill jag lova.
Inlägg #6: Postat: 2006-10-11 10:49:00
pros
Svar 4: jag tror inte att man "automatiskt" hoppar på och granskar dessa två kvinnor.
Det var helt enkelt de första man hittade och troligtvis de mest tacksamma av döma av de urulsa och genomskinlga uräkterna.
Oroa dig inte, mer lär följa av båda könen.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-11 11:12:00
Leif-Arne
Jag går inte på något sätt i försvar för vad de båda ministrarna gjort, och framförallt deras krystade förklaringar. Men bevare mig för att själv mot förmodan bli granskad på detta sätt. Har jobbat svart, har nog köp en och annat tjänst svart. Ett antal fartbrott, pugilistisk ungdom, bekantskap med rabiatkommunister. Själv skulle jag vara rökt innan frågan ens kommit på tal.
Inlägg #8: Postat: 2006-10-11 11:14:00
pros
Läs denna blog, gav mig en funderare när det gäller CSC.
Länk: isobelsverkstad.blogspot.com
Inlägg #9: Postat: 2006-10-11 11:17:00
pros
Ang. svar 8. Tycker fortfarande att hon gjort ett ktastrofalt fel i att inte betala tv-licensen.
Inlägg #10: Postat: 2006-10-11 11:22:00
Jan E
Jag tyckte själv att valet av CSC var spännande och jag har inga som helst problem med att hon kom från Timbro. Anders Ehnmarks, Carl Otto Werkelids och diverse teaterchefers reflexmässiga sågningar av henne var bara pinsamma. Därför är det trist att nu se henne stå där med brallorna nere vid fotknölarna och en dumstrut på huvet som det står ”snyltare” på.
Inlägg #11: Postat: 2006-10-11 11:38:00
Janne B
übersossen Jutterström var ett underbart uttryck. Som väl var Chef på "borgerliga" DN ett tag, eller var det Expresseb.
Inlägg #12: Postat: 2006-10-11 11:41:00
Jan E
Hon ska nu tydligen betala tillbaka 20 000 kr i uteblivna licensavgifter. Det är som om en tjuv som ertappas lämnar tillbaka stöldgodset i hopp om att stölden därmed inte ska betraktas som ett brott. Suck.
Inlägg #13: Postat: 2006-10-11 11:44:00
Janne B
Jag fortsätter och tjatar. När folk ska anställas till alla slags jobb så granskas de in i minsta detalj. Jag har varit med om sådant jag sagt för tio år sedan citerats på en anställningsintervju. Nästan kusligt. Men när våra statsministrar ska utse generaldirektörer, ambassadörer och ministrar så tycks det inte finnas några kontrollregler alls. Kommer man från de finas kvarter eller förr sosseadeln så sker ingen granskning. Varför i all världen??
Inlägg #14: Postat: 2006-10-11 11:51:00
Leif-Arne
13 Ändå en sanning med modifikation Janne. Jag har deltait i anställningsprocesser både som arbetsgivare och arbetssökande. Förutom det centrala försöka hitta optimal kompetens och erfarenhet så är det lite utifrån en slags magkänsla manjag rekryterar. Känns den här personen rätt, man kan ha ett samtal om till synes triviala ting och ändå få en slags uppfattning om en person. Nog skulle ett och annat skelett i garderoben ha chans att slinka med.
Inlägg #15: Postat: 2006-10-11 11:53:00
El Guatusi
13/ Det verkar som om ministrar, ambassadorer osv utgors av dem som inte har de kvaliteter som kravs for att na nagonstans i det privata naringslivet. Kombinerat med en viss flathet fran oss medborgare. Da kan latt ett lumpfralse uppsta.
Inlägg #16: Postat: 2006-10-11 11:56:00
El Guatusi
Det har alltid varit en gata for mig hur en person som Goran Persson kommit dit han kommit. Hans retorik har stundtals natt nivaer av luddighet och flummighet som man trodde var otankbar for en europeisk regeringschef. Satt en gang med en kompis i Vita Parken och vred mig av skratt at GP och Mona Sahlin. Trodde lange att det rorde sig om tva verkligt elaka imitatorer...
Inlägg #17: Postat: 2006-10-11 12:00:00
Janne B
13 Leif-Arne/ Bra tillägg. Jag har nog anställt ca 200 personer i kommunal tjänst. Men alltid börjat med deras formella meriter. När det är grönt där så har vi samtalat om värderingsfrågor en stund."Är socialbidragstagare en slags parasiter". Sedan har nog även min magkänsla kommit in. / Jag har flera gånger varit med om att socialsekreterare sagt upp sig efter nåhra månader. "Detta är inget för mig". Efter fyra års utbildning. Då har jag försökt hitta en reträttväg.
Inlägg #18: Postat: 2006-10-11 12:03:00
Leif-Arne
17 Enig med dig Janne. Dt är bara det att jag tror att det är svårt finna en människa som är fläckfri. Var det inte ca 2000 år sen senast?
Inlägg #19: Postat: 2006-10-11 12:07:00
Janne B
Mja, var det inte ca 20 sådana som sa upp sig häromdagen? Men jag kanske minns fel!
Inlägg #20: Postat: 2006-10-11 12:08:00
Leif-Arne
16 GP ger väl en slags bild av behovet av situationsanpassat ledarskap. När han började sin bana som finansm. så behövdes en executivt lagd herre som klarade fatta obekväma beslut. Hans problem är väl att han lite fasnade i den rollen, när ett mer delegerande och lyssnande ledarskap hade varit bättre.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...