Inlägg #1: Postat: 2006-10-09 12:53:00
|
Janne B |
Franklin/ Har du miissat att kristendomen i Europa legat i ständig dialog med den ena ideströmningen efter den andra.Humanismen, pol revolutioner, vetenskapen osv har i allra högsta grad förändrat kristendomen-. Detta gäller dock betydligt mindre Islam, så vitt jag vet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-10-09 12:54:00
|
Janne B |
Franklin/ Skulle du kunna ge några riktigt bra konkreta exempel på att du här Sverige måste "ta hänsyn till all skit..."
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-10-09 13:31:00
|
Franklin |
Svar 1 Det enda jag vet är att religionen i alla tider ytterst medvetet har motverkat människans frihet och den egna viljan. Läs Utvandrarna tex. För övrigt har kristendomen genom historien åtskilliga gånger stoppat vetenskapsmän och fritänkare. Både Galilei och Darwin motarbetades av kyrkans män, och de är knappast ensamma om det. Ur mitt perspektiv är religionen ett ok på människan.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-10-09 13:39:00
|
Franklin |
Svar 2 Kan jag som ickereligiös kritisera alla religioner på ett öppet sätt precis som jag kan kritisera en ideologi? Svar nej! Det föreslås att religiösa symboler som burkor och turbaner ska tillåtas bland olika slags tjänstemän. Kan jag som ickereligös slippa detta? Svar nej!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-10-09 14:24:00
|
Leif-Arne |
4 Nog är du en smula kategorisk ändå. Gallilei mfl. av hans tids vetenskapsmäng var ändå i grunden teologer. Haken uppstår då man inte klarar rågången mellan politik och religion.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-10-09 14:26:00
|
Leif-Arne |
3 Intressant här med utvandrarna, en av bokens centralgestal är läsaren Danjel. Han står förvisso för en kristen tro men kommer i konflikt med prost och kyrkoråd för sin vilja att fritt tolka bibeln. Dessa läsare är intressanta därför att man kan hävda att de har en stor del i framväxten av svens folkrörelse.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-10-09 14:30:00
|
Leif-Arne |
Läsarna bildade med tiden nykterhetsloger, studiecirklar, fackföreningar mm. Som sedan utvecklades för sig. De läsare som utvandrade blev sedan del av den tradition av tolerans mot olika religiösa rikktningar som kännetecknat den amerikanska staten.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-10-09 16:36:00
|
Janne B |
Ja de som utvandrade för bristande religionsfrihet var mycket måna om att i sina nya församlingar inte ha herrar och biskopar över sig. När de så småningom organiserade samfund så var det lösa konstruktioner. Jag antar dock att utvecklingen på den katolska sidan var annorlunda. Men denna kyrka var inte en Statskyrka i Europa.Den hade makt men inte med hjälp av polis och militär. Som regel.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-10-09 16:41:00
|
Janne B |
4 Ja nog är du kategorisk och det är ju enklare än att vara nyanserad.Det finns ca 2000 frikyrkoförsamlingar i Sverige plus Sv Kyrkan. Vilket förtryck utövar de på närboende personer. I de allra flesta samhällen upplevs dessa församlingar som en positiv resurs. Min församling här har ett 50 år gammalt härligt Brassband, som inbjuds att spela överallt. Bara som ett exempel..
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-10-09 16:42:00
|
Janne B |
Citat av Franklin/ Bort med alla religiösa jävla idioter som hämmar utvecklingen och människans frihet./ Bort med brukar betyda utrota....vad menar du...?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-10-09 21:24:00
|
arga gubben |
En filosofi gör ingenting. Det är människor som utnyttjar den för egna syfte
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-10-10 08:53:00
|
Franklin |
Jomenvisst Janne och Leif-Arne. Frikyrkorna är ju jättebra. Det ser man ju hela tiden i exempelvis USA där frikyrkorna är de som mest frenetiskt kämpar emot kvinnlig frigörelse, homosexualitet, och annat som inte passar in i deras sinnesslöa livsåskådning.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-10-10 08:57:00
|
Franklin |
Svar 10. Nja, riktigt så drastiska borde vi kanske inte vara. Däremot ska alla religiösa yttringar motarbetas hårt och kraftfullt. Religionen ska aldrig under några som helst omständigheter få styra samhället. Aldrig.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-10-10 09:02:00
|
Franklin |
Se bara hur det gått i USA där religionen fått ett allt större utrymme. Det är ett land med enorma inre konflikter där oliktänkare motarbetas. Ett land som konstant ligger i krig. Ett land med en president som tror han har fått ett uppdrag av Gud! Katastrof är ordet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-10-10 09:15:00
|
Leif-Arne |
13 Jag håller med vad gäller vikten att separera religion och politik. Däremot låter det inte som ett öppet samhälle att hårt och kraftfullt motarbeta religiösa yttringar. Hurdå isf, censur eller kyrkobräning? Låter inte speciellt kul det heller.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-10-10 09:17:00
|
Leif-Arne |
14 I jämförelse med vad?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-10-10 09:53:00
|
Janne B |
14 Franklin/ USA är ett land dit folk for för att slippa en stark dominerande statsmakt. Man byggde upp ett öppet kyrkosystem som genast tog på sig en rad sociala uppgifter. Än i dag gäller att staten betyder lite i folks vardagsliv medan folk frivilligt använder sig av kyrkorna som sociala klubbar mm.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-10-10 09:55:00
|
Janne B |
Den starka Sovjetstaten tryckte ner kyrkorna allt vad den kunde, den ville inte ha konkurrens. i I USA och Europa har kyrkorna det utrymme folket ger dem. Så ser ekvationen ut.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-10-10 09:58:00
|
Janne B |
14 Oliktänkare motarbetas säger Franklin. Ja de mot-debatteras säkert som här, men censureras inte av staten eller sätt i förvar. Det måste du väl ändå se.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-10-13 22:29:00
|
HonkyTonkMan |
11/Skjutvapen är också ofarliga - tills de hamnar i händerna på en människa.
|
|