|
Inlägg #61: Postat: 2006-10-06 20:17:00
|
|
El Guatusi |
Jag, "en lätt vilseförd, men i stort resonabel multikulting", rakar vara invandrare/utvandrare sjalv. Jag har haft invandrade flickvanner o jag har delat lagenhet med andra invandrare i manga ar. Sa "vilseford" ar annu ett misslyckat adjektiv denna terminologiskt motiga dag, Stalis.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-10-06 20:28:00
|
|
Janne B |
55 Steno/ Efteråt visade det sig att polisen inte testat om hans "spionradio" alls fungerade eller hade fungerat. Enbom ansågs vara så klent utrustad att han svårligen kunnat sköta ens e hel radiosändare. / Han berättade också om sina omfattade kvinnoaffärer som fick lokalbefolkningen att nästan skratta på sig. Ja med mera i den stilen. Han hade gjort flotta resor till Stockholm, denne fattige man..
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-10-06 21:05:00
|
|
GunnarL |
ElG, Leif-Arne, Janne B, Jag läser med förvåning era skildringar av lumpen! Det är så långt borta från allt jag upplevt så man häpnar! Jag har gjort 21 månader rep.övningar och känner inte igen någonting! Tvärtom har man väl sällan haft ett sånt kompisskap som i lumpen - ett förhållande som i flera fall lever än i dag! Vad pratar medelålders svenska män om när de träffas - jo ofta talar man om hur det var när man låg i lumpen!
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-10-06 21:07:00
|
|
GunnarL |
Sen vill jag gärna säga ett speciellt ord till El Guatusi! Jag har full respekt för Din bildning och Dina kunskaper! För en tid sedan kom vi överens om att vi i synen på det svenska samhället har väldigt olika referensramar - och det må ju vara hänt!
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-10-06 21:12:00
|
|
GunnarL |
f/ Emellertid har jag lagt märke till att Du baserar alla Dina intryck på Din egen subjektiva upplevelse eller - i bästa fall - på vad någon kompis sagt till Dig. Således är svenskarna ett olyckligt och deprimerat folk! Att internationella undersökningar säger något helt annat är för Dig likgiltigt!
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-10-06 21:14:00
|
|
GunnarL |
f/ Ett uttryck som ofta återkommer är: "En kompis till mig har sagt...." eller "När jag besöker Stockholm så ser jag....". Fan, Du är ju doktorand och borde ha lite vetenskaplig syn på verkligheten!
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-10-06 21:27:00
|
|
El Guatusi |
Gunnar: Jag observerar mycket och - av laggning - tenderar jag att jamfora. Jag sager inte att svenskarna ar ett olyckligt folk, ty jag tror inte att det finns lyckliga o olyckliga folk daremot individer. Men Sverige ar ett land med stora, ja t o m mycket stora, sociala problem.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-10-06 21:31:00
|
|
El Guatusi |
Att det finns manga ensamma manniskor i Sverige ar inte en asikt, det ar fakta. Likasa att mobbing ar vanligt, pa skolor, arbetsplatser, i lumpen. Likasa att vi har stora problem med alkoholen och numera aven andra droger. Vad som skiljer ar tolkningen av varfor vi har problem och hur allvarliga de ar.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-10-06 21:34:00
|
|
El Guatusi |
Manga invandrare gnaller o jag blir sjalv forbannad nar folk sager "Vem fan vill bo i Sverige" o liknande. Att de gnaller beror ofta pa frustration o utanforskap som i sin tur ofta beror pa politiska misstag. Svensken reagerar pa invandrarens gnall genom att forsvara det svenska samhallet rakt av och stalla det i motsatsforhallande till invandrarens ursprungsland.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-10-06 21:37:00
|
|
El Guatusi |
Pa sa satt blir det garna en dialog mellan dova: svensken tsar inte till sig den del av gnallet som ar befogad kritik och invandraren borjar idealisera det land han en gang beslutat sig for att lamna. Just darfor ar t ex grekiska invandrare i Sverige betydligt mer konservativa o nationalistiska an sina fd landsman i Grekland, o barn till moderata
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2006-10-06 21:41:00
|
|
El Guatusi |
och vastorienterade muslimer blir ofta bakatstravande och kvinnoforaktande./ Jag sager att jag ofta kanner mig illa berord av stamningen i Sverige, utifran vad jag ser, hor o laser, men samtidigt forsoker jag forsta varfor det blivit som det blivit.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2006-10-06 21:45:00
|
|
El Guatusi |
Jag tycker att vi latit vissa drag i var karaktar - framst avundsjukan o konformismen - blivit allmant accepterade, narmast legitimerade av det offentliga livet. Och varfor ska man anstranga sig att na sina mal om man snarare mots av avundsjuka an uppskattning om man nar fram?
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2006-10-06 21:51:00
|
|
El Guatusi |
I slutanden tror jag inte det handlar sa mycket om "vetenskaplighet" som om empati. Vissa personer verkar kunna upproras enbart over det de sjalva utsatts for. Nar du sager att din lumpartid var en ljus tid maste du samtidigt veta vilket helvete den kan vara for andra. Likasa behover man inte sjalv ha suttit ensam en jul eller fodelsedag for att lida med alla de som tvingas gora det varje ar.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2006-10-06 21:53:00
|
|
El Guatusi |
How many times must a man look up /
Before he can see the sky? /
Yes, n how many ears must one man have /
Before he can hear people cry? /
Yes, n how many deaths will it take till he knows /
That too many people have died?
The answer, my friend, is blowin in the wind,
The answer is blowin in the wind.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2006-10-06 21:54:00
|
|
El Guatusi |
How many years can a mountain exist /
Before its washed to the sea? /
Yes, n how many years can some people exist /
Before theyre allowed to be free? /
Yes, n how many times can a man turn his head, /
Pretending he just doesnt see? /
The answer, my friend, is blowin in the wind, /
The answer is blowin in the wind.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2006-10-06 22:10:00
|
|
CMO |
74-75/ El est pirum von vin saccarin? Eller hur det nu hette på transpiranto. övers. han är berusad av det söta vin. Antar att det är fredagskväll även i Sienna...
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2006-10-06 22:10:00
|
|
GunnarL |
Ja, Du ElG, Det är så att "Du observerar", "Du tycker", "Du ser" osv. När man ser på resultaten av helt oberoende internationella undersökningar angående livskvalitet, trivsel, m.fl. sådana komponenter som formar ett samhälle så ligger Sverige i regel i topp eller åtminstone topp 5. MenDu bortser från detta - det enda som gäller är Dina personliga "observationer".
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2006-10-06 22:12:00
|
|
GunnarL |
f/ Tack i alla fall för "Blowing in the wind" - en av mina stora favoriter på den tid det begav sig. Jag sjunger den just nu så hustrun undrar om jag blivit galen eller bara är nostalgisk!
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2006-10-06 22:13:00
|
|
CMO |
65-66/ Lustigt annars brukar ju de som kommer med referenser till sina påståenden få kritik för att de "inte tänker själva". Lösningen är naturligtvis att alltid tycka som GunnarL och hurra för Svealand och HSBF han som bestämde förut. om man inte vill bli ifrågasatt av den gladlynte och trevlige GunnarL.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2006-10-06 22:16:00
|
|
GunnarL |
76/ "Och han talar med bönder på bönders vis och med lärde män på latin!" Den lille arrogante, självbelåtna svenskamerikanen gör sig hörd! Ja, det är helt rätt - jag är gladlynt och trevlig!
|
| |