Sax i axeln! En dag på jobbet för lärare i Sverige

Inlägg #1: Postat: 2006-10-05 15:54:00
Ramona Fransson
Hej Leif-Arne. Inte min beskrivning! Jag beskriver det som beskrevs för mig från P1:s Skolakuten. 1995 var det 7 anmälningar förra året var det 20. Jag känner fasa inför årets siffror!
Inlägg #2: Postat: 2006-10-05 15:55:00
Ramona Fransson
Jag glömde: Mig veterligen görs inga psykiska tester av lärarens lämplighet, eller vet du? T.ex, de som görs för de som vill bli flygare eller flygvärdinnor. Att de ska behärska en stressad situation. Att bli utexaminerad lärare är väl inte med automatik en bra lärare, eller?
Inlägg #3: Postat: 2006-10-05 16:00:00
Leif-Arne
Ibland är du så klok Ramona.. Visst tusan skulle lärarsudenter behöva prova på undervisningssituation i "skarpt läge" , att vara lärare handlar inte bara om att ha kunskap att förmedla och ett antal metoder till detta. Att vara lärare är ett chefsjobb. Leda och fördela arbete, vara förebild och lösa konfikter. Gärna demokratisk men tuff nog att peka med hela handen om så krävs.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-05 16:02:00
Leif-Arne
Som svar på din tidigare fråga, arbetsmiljölagen gäller även skolor. Den är betydligt kraftfullare än skollagen. Ett skyddsombud har även i en skola rätt att stänga av verksamheten om denne skulle anse detta nödvändigt.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-05 16:11:00
Leif-Arne
1 Egentligen så delar jag din uppfattning, därför har jag valt byta skolform för mina barn, till antroposofisk.
Inlägg #6: Postat: 2006-10-05 17:10:00
SandorB
Jag tror inte det går att så lätt översätta den ökande anmälningsstatistiken till att situationen förändrats så drastiskt. Det finns en tendens till att anmäla fler situationer idag. Det är dumt att döma hela skolan efter de extremfall som är så häpnadsväckande att de faktiskt hamnar i media.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-05 17:25:00
numi
Den verksamhetsförlagda utbildningen VFU som jag själv deltagit i som studerade på lärarprogrammet har varit av synnerligen "skarp" karaktär med allt från enstaka lektioner under övervakning till flera dagar med helt egna lektioner.

Tyvärr är det dock så att den VFU man får är beroende av så många olika faktorer, flera av dessa som man inte kan påverka själv. Personligen så hade jag enorm tur på alla plan men jag vet kursare som hamnat i kläm.
Laddar...