Skolan, en kvinnlig maktstruktur?

Inlägg #1: Postat: 2006-10-04 18:16:00
Franklin
Jag tycker du skriver en massa strunt. Dagens skola är inte utformad efter killarnas behov. Killar är mer aktiva och fysiska. Tjejerna har lättare för att sitta still och lyssna eftersom de är fostrade på det viset sedan de var små. Att sitta tyst, lyssna och att inte ifrågasätta är det samma som bra. Att vara utåtriktad, ta plats och att ifrågasätta är lika med dåligt.
Inlägg #2: Postat: 2006-10-04 18:20:00
Franklin
När jag gick i skolan var jag ett enda stort misslyckande. Jag kunde aldrig fokusera mig på lektionerna och gjorde sällan några läxor. I mina tankar var jag alltid på andra platser och jag längtade bara ut från lektionssalen. I dag är jag högutbildad och har ett bra jobb som kräver precis det jag inte hade när jag växte upp. Skolan är inte anpassad för oss killar.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-04 20:37:00
Janne B
Jag var en totalt misslyckad elev då jag skulle börja Realen vid 14 års ålder.Jag var inte skolmogen för att läsa på det sättet. Så jag var dräng och mycket annat i fem år varfter det blev folkhögskola. Där förvandlades dumbommen till nästan geni. Jag vann DN:s Nutidsorientering på skolan. Det var sannerligen en höjdare för självförtroendet...
Inlägg #4: Postat: 2006-10-05 08:20:00
pros
Svar 2: samma här.
Det sorgliga är att om c:a 3 år så kommer nya regler som gör att studera senare i livet blir mycket svårare.
Resultat, mer killar utanför höga utbildningar.
Inlägg #5: Postat: 2006-10-05 08:23:00
pros
Dagens skola gynnar flickor, både undervisnings sätt och betygs sättningen men inge tar upp det för diskussion då det inte är PK.
Det är synd om kvinnorna i dagens "Svenska Patriarki", inte pojkarna.
De thar gjorts många undersökningar ang. detta problem men inget händer.
Inlägg #6: Postat: 2006-10-05 08:25:00
pros
Några skolor i USA har uppmärksammat detta och anpassat sina undervisningar och nått oanade bra resultat.
Nej, skolverket måste vakna innan dagens pojkar blir morgondagens underklass, dåligt utbildade och med dåliga jobb.
Inlägg #7: Postat: 2006-10-05 08:39:00
Janne B
Pros/ Jag håller med om att detta är en mkt oroande utveckling, som jag tydligt såg mina sista år som socialarbetare...2003.
Laddar...